Touring i sommar?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Ska du toura i år?

• Antal röstningar
    0
Något annat som jag varit sugen på är att sticka till Indien och ta en tur upp mot Himalaya med hoj. Någon som har erfarenheter från detta?

Det blir inte aktuellt i år, men kanske någon gång i livet.

Jag är iaf på om det ska åkas till typ Noge lr nåt sånt, lr nån träff inom Sverige. Jag har så förbenat lite semester i år så det hinns inte med mer.

nickname skrev:
Jag är iaf på om det ska åkas till typ Noge lr nåt sånt, lr nån träff inom Sverige. Jag har så förbenat lite semester i år så det hinns inte med mer.
Lofoten för långt?

PutteLiten skrev:
Någon MC tidning (Allt om MC tror jag) körde igenom Finland 2003, eller 2002 och sa att det fanns supergoa MC vägar där!
Man ska leta upp 3 siffriga vägar, de är bäst ... :)

Finland HAR grymt roliga MC vägar!
Även mindre vägar är omsorgsfullt underhållna och asfalterade.
Är mina erfarenheter iallafall..
Får väl skicka med min obligatoriska "skrytbild" tagen från hoj på en liten genväg!

Om ni ska nån längre tur i Finland far då gärna i början av augusti då VM-rallyt i Jyväskyllä (stavning?) går av stapeln! Grymt mycket folk överallt.. :fyllisar

Bifogat

• Bild 15.jpg
    Bild 15.jpg
    90 KB · Visningar: 142
Hmm... Norge, Finland eller Sverige. Tufft beslut. Man får åka upp till punkten där alla tre länderna möter varandra och köra runt i cirkel några varv ;)

berggren_martin skrev:
Hmm... Norge, Finland eller Sverige. Tufft beslut. Man får åka upp till punkten där alla tre länderna möter varandra och köra runt i cirkel några varv ;)

Då behöver du nog e lättare båge, typ 2-takts enduro :fakta

Vad tror ni om att fortsätta in över Ryssland? Skulle nog vara en upplevelse.

sgtpepper skrev:
Du har nog fått det om bakfoten. I Finland betalar man dagsböter på fortkörning, så de böter du kan få i Finland om det vill sig illa får svenska fortkörningsböter att framstå som kaffepengar. I Norge är det inte heller kul att åka fast för fortkörning, har man otur hamnar man i fängelset, läste om en MC-kille som fick någon månads fängelse för fortkörning, men den fick han avtjäna med fotboja i Sverige :).

Så "Svenska polisstats vägar", är nonsens om man jämför.

Har inte fått något om bakfoten alls. :fakta
Försök köra igenom "Köpingeland" utan att köra förbi en poliskontroll...
Kör inte där så jätteofta men har varenda gång kört förbi en eller flera radar kontroller.
Och det handlade igentligne inte om straffet utan om Den svenska polisens otroliga fokusering på fortkörning på våra stoooora fina vägar som är helt obefogad. De borde koncentrera sig på andra trafikbrott som orsakar fler olyckor. (Som att för engångs skull ge någon böter för att de ligger 1 meter bakom en bil/mc på en 90 väg... Lär ju inte hända i detta landet - förutom i Blekinge...)
:hej

berggren_martin skrev:
Vad tror ni om att fortsätta in över Ryssland? Skulle nog vara en upplevelse.

Kolla bara så att dina försäkringar gäller i Rysslandet. Vilket de troligen inte gör...

Annars så skulle det nog vara en upplevelse att köre en bit i Ryssland. :)

PutteLiten skrev:
Kolla bara så att dina försäkringar gäller i Rysslandet. Vilket de troligen inte gör...

Annars så skulle det nog vara en upplevelse att köre en bit i Ryssland. :)
Man kanske skulle ha en annan typ av hoj i så fall, ex. en driftsäker on/off-road med bra packmöjligheter och som tål lite stryk.

Jag tänkte toura över mig en sväng till Norge (Bergen) och hitta mig en fru för framtiden och sen importera henne till Sverige.

Har inga detaljer planerade men jag tänkte nog ta det spontant en morgon när det känns rätt.

Typ. :D

sege skrev:
Jag tänkte toura över mig en sväng till Norge (Bergen) och hitta mig en fru för framtiden och sen importera henne till Sverige.

Har inga detaljer planerade men jag tänkte nog ta det spontant en morgon när det känns rätt.

Typ. :D
Så det ska va :tummenupp

Men varför inte flytta över till Bergen själv?

berggren_martin skrev:

För att det regnar jämt å ständigt där...

Edit: Syrran och svågern bodde där i två år. Eller på Stord rättare sagt. En ö som ligger mellan Bergen och Stavanger. Så otroligt jävla vackert var där alltså. Men som sagt, regn hade dom gott om... Ändå rätt mäktigt att stå i hamninloppet å fiska... Strax utanför, 200 meter djupt...

Last edited:
berggren_martin skrev:

Tanken har faktiskt slagit mig ett par gånger.

Tänkte åka dit och glutta lite först sen ska jag fundera allvarligt på det.

hållundan skrev:
För att det regnar jämt å ständigt där...
Japp, flest regndagar i hela Europa. Finns tom paraplyautomater i stan som man stoppar i 5 tior i för att få ut ett paraflax :D

Men grymt fin stad i övrigt på alla sätt och vis. Var där med första tunga hojen -99 och åkte sen över fjällen längs riksväg 7 tillbaka. Passerade 57 tunlar mellan Bergen - Oslo och största biten var enfilig med såna där "M"-skyltar vid mötesplatserna (fast det brydde sig inte lastbilarna om som körde som idioter ändå). Sen var det massa får som sprang kors och tvärs över vägen :yoparty

europa

berggren_martin skrev:
Har snackat med olika polare om att ta en europatur 5 år i sträck nu, men det blir aldrig av. Tyvärr ser inte min plånbok ut att räcka till mer än en minder tur i sommar heller. Vad ska man satsa på tro? Norge eller Finland kanske?

Vad har ni för turer planerade?

vi är några som skall köra ner mot Amsterdam v 24 el 25

inga hojvänliga vägar direkt men upplevelse faktorn e där..

berggren_martin skrev:
Japp, flest regndagar i hela Europa. Finns tom paraplyautomater i stan som man stoppar i 5 tior i för att få ut ett paraflax :D

Men grymt fin stad i övrigt på alla sätt och vis. Var där med första tunga hojen -99 och åkte sen över fjällen längs riksväg 7 tillbaka. Passerade 57 tunlar mellan Bergen - Oslo och största biten var enfilig med såna där "M"-skyltar vid mötesplatserna (fast det brydde sig inte lastbilarna om som körde som idioter ändå). Sen var det massa får som sprang kors och tvärs över vägen :yoparty

Apsis, uppe på hardangervidda, eller va det heter där är det fruktansvärt fint... Åkte över till syrran förra året när dom bodde där. Mitt i sommarn stannade vi där uppe å kastade snöboll =)

Synd att man inte hade hojen då...

berggren_martin skrev:
Man kanske skulle ha en annan typ av hoj i så fall, ex. en driftsäker on/off-road med bra packmöjligheter och som tål lite stryk.

Låter som om du är sugen på en BMW... :lol

PutteLiten skrev:
Låter som om du är sugen på en BMW... :lol
Tack för den :fatta! ;)

Nu snackar vi äventyrsåkande och inte banracing. Vet förresten inte om bmw har nån lämplig modell, skulle hellre föredra en dominator eller nåt åt det hållet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8