Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade hoppats på att slippa slipa svetsarna på insuget men testade slippa lite och det ser ju ut bättre. Ska man ha det riktigt jämt så måste jag nog svetsarna på på nåt ställe men vi får se.

Avgassystemen hade jag tänkt slipa för där vill jag få utseendet av ett bockat för.

Slipat och grovt polerat
20221110_200917.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsättningen, tog tag och glodde det tråkiga arbetet att slipa ut flänsarna till toppen och punktade sen upp det hela på hojen. Var sjukt trångt vid kompressor så jag sökte fram ett kraftigt vinkeljärn och gjorde en mall för att fixera flänsarna vid svetsningen, borrade ett extra hål för rotgasen så jag slapp den klibbiga tejpen.

Spetsade det mesta utifrån men jag tror jag kommer att åka på att svetsa invändigt där böjarna ligger näta flänsen. Är nog möjligt att svesta lite till utvändigt mem tog paus nu för det kändes lämpligt att vila innan man get sig i kast med det där det är trångt och jävligt.

20221112_142120.jpg20221112_141743.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svetsat klart flänsarna men det var teångt och jävligt men det gick, har provtryckt och det är tätt så när som på en läcka på undersidan där rörböjen går in men den sitter väldigt bra till så den ska gå bra att smälta igen.

Nu får det räcka för idag
20221112_175646.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatt på insuget, fixade läckan undertill och sen filade svetsen då den var småful. Gjorde en M5 svetsmutter av rostfritt i svarven för att kunna montera accpumpens munstycket så nära toppen som möjligt i hopp om bättre gassvar.

Har köpt en backventil från bra i gasen att ha till accpumpen för annars får jag ner laddtrycket i accpumpen, med en backventil ska man nog också kunna ha en lång slang till accpumpen och ha kvar den vid förgasaren och slippa flytta den nära insuget och fixa egen flotte till den. Då slangen väl är fylld så ska den ju mata soppa direkt, funkar inte detta så pluggar jag bara hålet med en M5 skruv.

Nästa steg blir att börja med röret ut från kompressor för att så smidigt som möjligt kunna anpassa rören från de två delarna att mötas. Sen ska det dit ett rör att ansluta pop off ventilen så det är ännu mycket jobb innan insuget är klart.

20221120_194543.jpg20221120_194205.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jäkligt snyggt!

(Dumpar lambdamuttrarna i din brevlåda sent på tisdag kväll annars i värsta fall torsdag em åt andra hållet.)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäkligt snyggt!

(Dumpar lambdamuttrarna i din brevlåda sent på tisdag kväll annars i värsta fall torsdag em åt andra hållet.)

Som Norrbottning säger jag "det ser väl ut okej", är inte själv helt hundra nöjd men det är mycket jag är missnöjd med på denna hoj även om jag den väl ändå ser ut okej och bättre än många andra cafebyggen.

Men jag vet inte hur mycket bättre jag kan göra detta insug, lär bli snyggare med lite mer slipning och polering och jäkligt mycket snyggare än det tidigare insuget.

Jag hör av mig om lämpligt ställe att dumpa om du kommer sent, färjan går inte och isvägen är inte öppen än men fortsätter det så här så kan den nog vara öppen på torsdag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Srnaste veckan har jag roat mig med det skit tråkiga atbetet med att plana insuget, trodde att med lite tur skulle det inte slå sig så farligt då jag svetsase fast flänsarna fastskruvade i en hyfsat kraftfull rigg av ett 8 mm tjock vinkeljärn men det var ganska skevt efteråt då jag lossade det hela.

Kom inte på nåt säkert sätt att spänna insuget för att planfräsa det så det har blivit att putsa det värsta på bandputs och sen plana med slippapper mot en tjock glasskiva.

Idag har jag i alla fall gjort nåt roligare med att svetsa klart och grovt slipa röret ut från kompressorn, tror det är tätt försökte provtrycka men jag får läck mot slangarna jag anslöt, men svetsarna verkar täta. Nästa steg blir att svetsa flänsen ut från kompressor och sen ska det väl planas igen.

Brooklyn var också förbi en snabbsväng och kastade av svetsmuttrar för lambasonder så efter att insuget är klart kan jag börja med avgassystemet, har också på gång ett par avgasflänsar från Spinning Wheel så då insuget är klart är det bara är fortsätta men avgassytem i rostfritt.

20221130_191414.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter som att jag inte har Facebook där det alltid verkar visa hur allt alltid är så fantastiskt bra, fint och positivt så postar verkligheten.

Skulle svetsa fast flänsen och svestade utvändigt och det gick hyfsat till sista biten, då tog gasen slut. Ny flaska fixades igår så jag tänkte att nu svetsar jag det sista, hade problem i torsdags men det var nog gasen men idag gick det bättre.

Det var i alla fall vad jag trodde till jag kollade resultatet, fick värma på hyfsat och då slog sig flänsen nåt fruktansvärt. Skulle möjligen gå att plana med det skulle vara ett jäkla jobb. Kapade av röret i första skarven så det får bli en ny rörbit och ny fläns och denna gång konar insidan av hålet på flänsen och svetsar på insidan.

Lite surt, men jag har ju bara svetsat tig i 11 månader så lite missöden för man nog räkna med.

Den skeva flänsen och en ny på gång
20221203_185234.jpg20221203_201005.jpg
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Efter som att jag inte har Facebook där det alltid verkar visa hur allt alltid är så fantastiskt bra, fint och positivt så postar verkligheten.

Skulle svetsa fast flänsen och svestade utvändigt och det gick hyfsat till sista biten, då tog gasen slut. Ny flaska fixades igår så jag tänkte att nu svetsar jag det sista, hade problem i torsdags men det var nog gasen men idag gick det bättre.

Det var i alla fall vad jag trodde till jag kollade resultatet, fick värma på hyfsat och då slog sig flänsen nåt fruktansvärt. Skulle möjligen gå att plana med det skulle vara ett jäkla jobb. Kapade av röret i första skarven så det får bli en ny rörbit och ny fläns och denna gång konar insidan av hålet på flänsen och svetsar på insidan.

Lite surt, men jag har ju bara svetsat tig i 11 månader så lite missöden för man nog räkna med.

Den skeva flänsen och en ny på gång
View attachment 479055View attachment 479056
Du hade inte flänsen fastskruvad på en grövre platta vid svetsning?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du hade inte flänsen fastskruvad på en grövre platta vid svetsning?

Nä det hade jag inte, flänsarna till toppen hade jag på ett kraftigt vinkeljärn men även dessa "slog sig" lite så det blev en hel del planing. Nå skit samma man lär ju sig av sina misstag även om det är lite irriterande men förhoppningsvis ska det gå hyfsat bra att få till en ny fläns och och en ny rörstump.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Rostfritt slår sig som fan. Om du vet hur mycket dom drog sig även om dom var i spänn så kanske du kan shimsa lite och överspänna dom innan svetsning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rostfritt slår sig som fan. Om du vet hur mycket dom drog sig även om dom var i spänn så kanske du kan shimsa lite och överspänna dom innan svetsning.

Jag har märkt detta? Vad jag märkt är att det också krymper hyfsat bra, fast det gör ju svart också men är rostfritt värre?

Röret mellan toppen blev kortare redan efter två svetsar så jag fick kompensera med spalt på de två sista svetsarna och ändå blev det på gränsen. Går det på nåt vis att räkna ut hur mycket det krymper eller är det känsla och erfarenhet som gäller för detta? I fallet med toppen skulle jag nog lagt på ca 2 mm känslan säger att det for ca 0.5 mm i varje svets.

Blir svårt att förspänna denna flänsen om man ska komma åt att svetsa, men konar jag hålet och svetsar invändigt kommer det nog att krävas betydligt mindre värme och flänsen bör nog då slå sig år rätt håll, är ju bättre om ytterkanterna reser sig. Sen är det nog klokt att ta det lugnare och svetsa en liten bit och kyla och sen svetsa en bit på motsvarande sida. Tänker att jag då får försöka greja ihop nåt för att få till rotgas på utsidan, man får nog försöka tejpa alutejp på utsidan så det bildar ett hålrum mellan röret och flänsen.

Nå man lär sig nåt nytt hela tiden och det är ju ännu ett tag till våren, så än så länge håller tidsplanen för nytt insug och avgassystem, fick avgasflänsarna i förgår så nu har jag också alla grejer för att fortsätta med avgassystemen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag har märkt detta? Vad jag märkt är att det också krymper hyfsat bra, fast det gör ju svart också men är rostfritt värre?

Röret mellan toppen blev kortare redan efter två svetsar så jag fick kompensera med spalt på de två sista svetsarna och ändå blev det på gränsen. Går det på nåt vis att räkna ut hur mycket det krymper eller är det känsla och erfarenhet som gäller för detta? I fallet med toppen skulle jag nog lagt på ca 2 mm känslan säger att det for ca 0.5 mm i varje svets.

Blir svårt att förspänna denna flänsen om man ska komma åt att svetsa, men konar jag hålet och svetsar invändigt kommer det nog att krävas betydligt mindre värme och flänsen bör nog då slå sig år rätt håll, är ju bättre om ytterkanterna reser sig. Sen är det nog klokt att ta det lugnare och svetsa en liten bit och kyla och sen svetsa en bit på motsvarande sida. Tänker att jag då får försöka greja ihop nåt för att få till rotgas på utsidan, man får nog försöka tejpa alutejp på utsidan så det bildar ett hålrum mellan röret och flänsen.

Nå man lär sig nåt nytt hela tiden och det är ju ännu ett tag till våren, så än så länge håller tidsplanen för nytt insug och avgassystem, fick avgasflänsarna i förgår så nu har jag också alla grejer för att fortsätta med avgassystemen.
När vi svetsar rör kan man få ha t.ex. 1mm spalt där man börjar och 3mm där man ska sluta för då har den krympt till 1mm när man kommer dit. Man kan också ta stumpar av rundstång och sätta i skarven och häfta fast, det brukar hålla emot krympningen bättre.
Efter några skarvar börjar man lära sig hur mycket det drar iväg så då kan man även kompensera det för att få rören raka och inte krokiga.

Svart är inte så mycket, rostfritt krymper mer och SMO är riktigt jävligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag man lärt sig mer, visste inte att rostfritt krymper mer än svart. Detta lär ju bli mer påtagligt på avgassystemen där det lättare kan skeva iväg om det är så känsligt att det drar sig olika i fogen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tillbaka till ruta ett, eller nåt sånt. Ny fläns och ny rörbit in mot flänsen som grovt slipats. Svarade ur baksidan på flänsen så det finns plats för en svets så nu blir det att svetsa från baksidan och det blir även att svetsa korta sträckor och försöka kyla.

Ska slipa till röret och provtryckta det innan jag fäster det i flänsen för det är trångt om det skulle visa sig vara nån por. Sen behöver det också kapas till i änden som sticker in i flänsen då jag tror det är bättre att försöka få röret och botten på V:et jämnt.

20221204_214242.jpg20221204_214748.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är den misslyckade flänsen åtgärdad, svetsad från insidan och planslipad. Nu slog den sig betydligt mindre än tidigare då jag satsade korta bitar "i kryss" och kylde med tryckluft. Har fortsatt med det lite pillriga arbetat att få rören att mötas, väldigt trångt och jävligt så man inte kan mäta utan fick kapa lite på känn efter ögonmåttet men det verkar stämma nog bra nu då dom är upp punktade vilket inte heller är så enkelt.

Nu ska jag ta och svetsa delen närmast toppen klar och sen svetsa in röret för pop off ventilen innan jag svetsar resan för jag är lite rätt att nåt kan skeva iväg åt nåt håll vid den svetsningen och då har man ju möjlighet att kompensera på det två efterföljande bitarna.

Blir en slang mellan som tidigare men jag tog nu och lät röret där slangen ska sitta vara i ett stycke för att lättare kunna sikta in allt.

20221209_125751.jpg20221209_125811.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där med att bli snabbt färdig har skitit sig rejält trodde jag skulle ha klart bygget våren 2019 men testkördes på hösten 2020. I detta läge får det ta tid för det som görs nu är mest, bortsett från flytten av accpumpens munstycke närmare toppen är att snygga till hojen.

Målsättningen är att göra nytt insug och nya avgassytem i vinter och det bör nog gå vägen med tanke på hur långt jag hunnit med insuget. Finns tid över så blir det nog att börja se på CBX550 framänden och konverteringen av dess framhjul till ekerhjul.

Morgonens övning då övriga sover var att fixa anslutningen till popoffventilen, nu är det svestat och provtryckt. Använde mig av nån kalylator på nätet som räknade ut hur ett rör ska kapas för att passa mot ett annat rör i en viss vinkel och detta sparade mycket tid även om det inte passade direkt då detta rör monterades mitt i två böjar.

Nu fattas den raka biten där det ska sitta slang på men den biten är okapad och sitter punktad på andra delen än insuget, sen ska en muff för manometer eller slangnippel till laddtrycket dit röret ut från kompressorn. Två rörsvetsar och en muff är vad som är klart att svetsa sen blir det nog en massa slipning och polering.

Nästa steg som är avgassytem känns ut ganska enkelt mot detta med att bygga insug.



20221211_085922.jpg20221211_111742.jpg20221211_111851.jpg20221211_112722.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fattar inte, vart fan sitter förgasaren/förgasarna?

Kör du singelförgasare?

Finns nog bilder på förgasaren nånstans i tråden, tänk nu på att jag är lite av en bakåtsträvare så i detta fall är det singelförgasare och sugkompressor. Förgasaren sitter alltså före kompressorn.

Pga av detta så är det nu under test att flytta accpumpens munstycke till insuget så att accpumpen blåser in soppa i insuget nära toppen istället för i förgasaren. Flytten av accpumpens munstycke ger bränslet kortare väg att färdas vid gaspådrag, istället för att bränslet ska färdas genom kompressorn och det hyfsat långa insuget så kommer det i insuget innan det delar sig mot respektive port, detta borde ge bättre gassvar.

Funkar det sämre än tidigare flyttar jag bara tillbaka munstycket till förgasaren och pluggar hålet med en M5 skruv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top