Torrentprogram stänger internetanslutning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har problem med att torrentprogram stänger av min internetanslutning när programmet kört ett kort tag. MSN och internetradio fungerar men i övrigt verkar det som om alla nya försök till att skapa TCP-anslutningar ej fungerar (behöver kanske inte vara fallet då jag inte testat allt, men att surfa går inte). När jag stänger av torrentklienten går det ändå inte att surfa, att begränsa bandbredden för programmet hjälper inte heller, endast omstart av datorn hjälper!

Har använt uTorrent först, och upplevt problem, bytte till BitTorrent för någon vecka sedan och inte upplevt problem föränn idag.

Använder Vista (x86) men exakt samma problem har kompisen upplevt i XP för uTorrent (hans lösning var BitTorrent).

Sitter ingen router mellan mig och modemet. Använder Eset Nod32 "Smart Security" (AV och BV), men tror inte det är där problemet ligger.

Last edited:
Hur många aktiva anslutningar har du på din torrentklient?

Upplevde samma problem när jag satt på adsl och hade många aktiva torrents och massa tillåtna anslutningar samtidigt.

Vissa operatörer blockerar dessa program, utorrent har en krypterings funktion du kan bocka i om du dubbelklickar på ikonen längst ner i rutan. Kanske funkar..

uTorrent version 1.8 (beta) löste problemet för tillfället, får se om det kommer tillbaka!

EDIT// Det fungerar ftf inte. :mad:

Last edited:
Sänkt till 400? prova 200 och 100...
DHT ska vara avstängt om du använder en tracker.

Gissar på att något "på vägen" säger ifrån pga kraftig trafik/belastning.

för många anslutningar. dödar du inte din bandbredd med det, så dödar du modemet (om det är skit), o är det inte det - så är det routern, har du ingen router / brandvägg / någonting med NAT-funktion, så borde du fan inte surfa iaf :P

Modem, det som kopplas mot telefonnätet, även kallat "telefonidosa" enl. leverantören. Ja, jag har ADSL.

Jag har provat allt som nämns nedan (taget från länken)

• Try disabling IP resolving in the Peers tab's context menu
  • Try disabling DHT (Can be found in Preferences > BitTorrent)
  • Try disabling UPnP and NAT-PMP (Can be found in Preferences > Connection)
  • Try disabling peer.resolve_country if it isn't already set to false (Can be found in Preferences > Advanced)
  • Try lowering maximum global number of connections to 200? 100? 50? Lower? (Can be found in Preferences > BitTorrent)
  • Try lowering net.max_halfopen to 4 or lower (Can be found in Preferences > Advanced)
  • Connect your computer directly to the modem to make sure the problem is not caused by the router

Fixen är ett år gammal och verkar inte fungera längre. "The update does not apply for your system". Kanske beror på att jag inte har "Internet Connection Sharing ICS" aktiverat.

Modemet som används är XAVi, modell X5222r-P3. ISP är BBB.

Last edited:
Har det blitt nån lösning på problemet?
Jag har oxå ett liknande fel, har BBB o Xavi x5258-P2 modem o det är INGEN router i den prylen, så jag har liksom ingen port att öppna. Utorrent har funkat klockrent i ett par år, men nu helt plötsligt så finns ingen öppen port....
Har windows XP o brandväggen är öppen för utorrent. Nån som kan hjälpa mig!

Jag kör uTorrent (för att dela ut egna låtar som jag gjort :rolleyes: ) och det funkar strålande. Kör XP, 100/100 lina, Brandvägg i routern (Netgear 614 nånting). Aldrig problem. Datorn blir dock märkbart slöare när uTorrent är igång.

Om torrentprogrammet delar ut data med samma hastighet (eller i närheten av) din anslutnings maximala uploadhastighet så dödar det allt. Antagligen är det utgående trafik som inte får plats eftersom torrentprogrammet tar alla resurser, t.ex. skriver man www.sporthoj.com i webbläsaren kommer aldrig den begäran ut på internet innan det blir en timeout och läsaren säger ifrån att sidan inte kunde hittas. Lösningen borde vara att sänka maximal uploadhastighet för torrentprogrammet till säg 50% av din uppkopplings maximala uploadhastighet.

Jag har inga problem med surfning, förutom att det blir lite slöare me utorrent det är nått annat mysko, har satt ner ant max upp/download förut utan bra resultat.

Om du har QOS i din router kan du prioritera port 80 och 8080 för att få ett lite snabbare surfande. Du kan även prova att slå av nätfiskefiltret i din webläsare. Kika på aktivitetshanteraren samtidigt så ser du om det är nätverk, cpu eller minne som gnölar.

Om du har QOS i din router kan du prioritera port 80 och 8080 för att få ett lite snabbare surfande. Du kan även prova att slå av nätfiskefiltret i din webläsare. Kika på aktivitetshanteraren samtidigt så ser du om det är nätverk, cpu eller minne som gnölar.

Tjena Anders. Grejen är att utorrent säger att det ej finns nån port öppen. Men i mitt bredbandsbolagsadslas som heter Xavi X5852-P2 o denna pryl är endast ett modem o har tydligen ingen inbyggd router. Har loggat in i modemet för att försöka forwarda port som man gör enl portforward.com men det går inte! Brandväggen i windows är öppen! Har gogglat som fn ang detta utan resultat. Det konstiga i det hela är att utorrent har funkat klanderfritt förut.....har instalerat om utorrent 2 ggr, same shit, testar 1.8 nu, samma fel. kör xp. cpu=15-20% för tillfället.

Modemet heter "XAvi X5258-P2" och inget annat.

Prova https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 samt http://www.auditmypc.com/firewall-test.asp för att kolla så att dina normala portar funkar utåt så att inte BBB blockerar något för dig.

Ivfsh säger google-sökningar att du bör byta ut det nedgraderade/sunkiga Xavi-modemet mot något annat ADSL-modem med inbyggd router.

BBB har disablat routerfunktionen i Xavi-modemet. Flashar du om det med annan firmware bryter du mot BBB's avtal/kontrakt.

Se till att ha de senaste drivrutinerna till era nätverkskort.. om ni inte redan fixat detta.

Prova med annat nätverkskort? Svårt att komma på vad som skulle kunna spöka annars om ni inte har nån form av NAT eller liknande mellan internet och era datorer.

Be att få låna någon kompis modem som ni vet fungerar och testa med.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa