"Torra" bromsslangar

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kul när någon som vet vad det är kopplar loss frambromsarna, eller om skiten kanske kopplar ut sig själv i 300 knyck :yoparty Priset är ju även lockande..
 
De e liknande system som dom har på hydraulsystem på traktorer och sånt skulle jag tro. Har själv aldrig sett det på mc och skulle nog inte vilja ha det heller om (som tidigare skrivit) någon som vet vad det är kopplar bort skiten när du parkerat :huvet
 
Använt liknande inom min förra branch, tryckerimaskiner finns det på, brukar oftast ge sig efter ett tag och läcka kan vara användbart till mycket men inte detta..
 
När jag gör rent mina ok så vill jag ju ha dom inkopplade för att kunna trycka ut kolvar osv.
Känns inte värt att komplicera ett så pass kritiskt system för den lilla nyttan man skulle få.
 
Som jag ser det är det endast inom endurance racing som dessa prylar blir intressanta. Där byter man hela oken till nya på enstaka minut efter 4-6timmars körning.

Posörpoäng?!
 
Som jag ser det är det endast inom endurance racing som dessa prylar blir intressanta. Där byter man hela oken till nya på enstaka minut efter 4-6timmars körning.

Posörpoäng?!

Det är väl inom racing det har ett syfte (vill minnas man sett det på de större klasserna med) - men på en gathoj? ...en sak till som kan krångla satan. Hur ofta har ni loss era ok?

..och i de fallen kan det vara läge ändå med lite frisk bromsvätska.
 
Det är väl inom racing det har ett syfte (vill minnas man sett det på de större klasserna med) - men på en gathoj? ...en sak till som kan krångla satan. Hur ofta har ni loss era ok?

..och i de fallen kan det vara läge ändå med lite frisk bromsvätska.

Jag tror mig ha sett enstaka team i den svenska ERF-serien göra på detta vis under ett 6h-timmarsrace. Vi bytte efter racet och kunde ibland köra två race på samma belägg beroende vilka banor ifråga som kördes på. Då också lite rengöring och luftning men aldrig att oken lossades från slangarna. Endast när det ska renoveras lossar jag oken.

Allt handlar om fart och därtill budget.
 
Det används i MotoGp och Endurance. Är jättesmidigt där men inget jag skulle lägga pengar på för gatåka. Finns dock de som kostar typ 600kr om man tvunget vill ha men inte känner för att punga upp med Staübli som är producenten alla raceteam använder. (de kostar typ 3500kr)
 
Det används i MotoGp och Endurance. Är jättesmidigt där men inget jag skulle lägga pengar på för gatåka. Finns dock de som kostar typ 600kr om man tvunget vill ha men inte känner för att punga upp med Staübli som är producenten alla raceteam använder. (de kostar typ 3500kr)

Fast i MotoGP har man väll inte använt dom på dom senaste säsongerna sen man fick gå in och byta hoj på racen. Innan när man var tvungen att avsluta racen på samma hoj som man startade på så användes kopplingen för att man bytte från kolfiberbromsar på slicksfälgarna till stålskivor på regnfälgarna och det var snabbaste sättet att plocka över matchande bromsbelägg till dom olika typerna av bromsskivor på.
 
Jag såg det på en hoj i Performance bikes och undrade mest vad det var till för. Känns ju ganska onödigt såvida man inte vill kunna byta grejer snabbt.
Jag var mest nyfiken på hur man klarar av att hålla trycket i hydraulsystemet med en sån snabbkoppling?
 
Jag såg det på en hoj i Performance bikes och undrade mest vad det var till för. Känns ju ganska onödigt såvida man inte vill kunna byta grejer snabbt.
Jag var mest nyfiken på hur man klarar av att hålla trycket i hydraulsystemet med en sån snabbkoppling?

Jupp det kan man. Är skitnice att ha extra ok och bromspump färdigt och kunna mixa och matcha vid krasch.
 
Fast i MotoGP har man väll inte använt dom på dom senaste säsongerna sen man fick gå in och byta hoj på racen. Innan när man var tvungen att avsluta racen på samma hoj som man startade på så användes kopplingen för att man bytte från kolfiberbromsar på slicksfälgarna till stålskivor på regnfälgarna och det var snabbaste sättet att plocka över matchande bromsbelägg till dom olika typerna av bromsskivor på.

Det har du bättre koll än mig på. Sist jag såg en MGP cykel i verkligheten hade de snabbkopplingar men det var under försäsongstester och då är det klart smidigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top