"Torra" bromsslangar

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kul när någon som vet vad det är kopplar loss frambromsarna, eller om skiten kanske kopplar ut sig själv i 300 knyck :yoparty Priset är ju även lockande..
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
De e liknande system som dom har på hydraulsystem på traktorer och sånt skulle jag tro. Har själv aldrig sett det på mc och skulle nog inte vilja ha det heller om (som tidigare skrivit) någon som vet vad det är kopplar bort skiten när du parkerat :huvet
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Använt liknande inom min förra branch, tryckerimaskiner finns det på, brukar oftast ge sig efter ett tag och läcka kan vara användbart till mycket men inte detta..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag gör rent mina ok så vill jag ju ha dom inkopplade för att kunna trycka ut kolvar osv.
Känns inte värt att komplicera ett så pass kritiskt system för den lilla nyttan man skulle få.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Som jag ser det är det endast inom endurance racing som dessa prylar blir intressanta. Där byter man hela oken till nya på enstaka minut efter 4-6timmars körning.

Posörpoäng?!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som jag ser det är det endast inom endurance racing som dessa prylar blir intressanta. Där byter man hela oken till nya på enstaka minut efter 4-6timmars körning.

Posörpoäng?!

Det är väl inom racing det har ett syfte (vill minnas man sett det på de större klasserna med) - men på en gathoj? ...en sak till som kan krångla satan. Hur ofta har ni loss era ok?

..och i de fallen kan det vara läge ändå med lite frisk bromsvätska.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Det är väl inom racing det har ett syfte (vill minnas man sett det på de större klasserna med) - men på en gathoj? ...en sak till som kan krångla satan. Hur ofta har ni loss era ok?

..och i de fallen kan det vara läge ändå med lite frisk bromsvätska.

Jag tror mig ha sett enstaka team i den svenska ERF-serien göra på detta vis under ett 6h-timmarsrace. Vi bytte efter racet och kunde ibland köra två race på samma belägg beroende vilka banor ifråga som kördes på. Då också lite rengöring och luftning men aldrig att oken lossades från slangarna. Endast när det ska renoveras lossar jag oken.

Allt handlar om fart och därtill budget.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det används i MotoGp och Endurance. Är jättesmidigt där men inget jag skulle lägga pengar på för gatåka. Finns dock de som kostar typ 600kr om man tvunget vill ha men inte känner för att punga upp med Staübli som är producenten alla raceteam använder. (de kostar typ 3500kr)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det används i MotoGp och Endurance. Är jättesmidigt där men inget jag skulle lägga pengar på för gatåka. Finns dock de som kostar typ 600kr om man tvunget vill ha men inte känner för att punga upp med Staübli som är producenten alla raceteam använder. (de kostar typ 3500kr)

Fast i MotoGP har man väll inte använt dom på dom senaste säsongerna sen man fick gå in och byta hoj på racen. Innan när man var tvungen att avsluta racen på samma hoj som man startade på så användes kopplingen för att man bytte från kolfiberbromsar på slicksfälgarna till stålskivor på regnfälgarna och det var snabbaste sättet att plocka över matchande bromsbelägg till dom olika typerna av bromsskivor på.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag såg det på en hoj i Performance bikes och undrade mest vad det var till för. Känns ju ganska onödigt såvida man inte vill kunna byta grejer snabbt.
Jag var mest nyfiken på hur man klarar av att hålla trycket i hydraulsystemet med en sån snabbkoppling?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag såg det på en hoj i Performance bikes och undrade mest vad det var till för. Känns ju ganska onödigt såvida man inte vill kunna byta grejer snabbt.
Jag var mest nyfiken på hur man klarar av att hålla trycket i hydraulsystemet med en sån snabbkoppling?

Jupp det kan man. Är skitnice att ha extra ok och bromspump färdigt och kunna mixa och matcha vid krasch.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast i MotoGP har man väll inte använt dom på dom senaste säsongerna sen man fick gå in och byta hoj på racen. Innan när man var tvungen att avsluta racen på samma hoj som man startade på så användes kopplingen för att man bytte från kolfiberbromsar på slicksfälgarna till stålskivor på regnfälgarna och det var snabbaste sättet att plocka över matchande bromsbelägg till dom olika typerna av bromsskivor på.

Det har du bättre koll än mig på. Sist jag såg en MGP cykel i verkligheten hade de snabbkopplingar men det var under försäsongstester och då är det klart smidigt.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top