Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är nog ingen på forumet som blev överraskad av att tanken är ett såll. Det är liksom temat i dina byggen.
Jo, jag är väl inte känd för att ha tur direkt... :gnissla

Att det fanns hål visste jag ju tämligen omgående, jag hade dock inte väntat mig att det skulle vara riktigt såhär illa... Jag hade ändå hoppas på att det skulle röra sig om ett par små porer som behövde tätas, och det hade varit lätt gjort med hårdlödning. Så att sisådär hälften av plåten i tanken är helrutten och behöver bytas känns ju lite trist. Nåja, får väl se vad jag kan göra av det... Finns billiga moppetankar på diverse köpsidor dedikerade till kinaskräp, får kanske bli en sån i brist på bättre alternativ...
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min erfarenhet av rostiga tankar är original tanken på kompressor Hondan. Den rengjordes med citronsyra och då kom det fram ett område runt tanklocket det var porer i som byttes, sen visade det dig vara porer längst ner på höger sida och detta område byttes och tanken testades med tryckluft och såpvatten och var få tät.

Körde en sommaren och på hösten läckte den på vänster sida i två porer. Då gav jag upp och köpte en beggad tank som då fick fixas och lackas och fixas nya dekaler på.

Jag skulle direkt satsa på en annan tank, om du gör en egen, moppetank, köper en beggad gin spwlar väl ingen roll. Tror det säkert finns stor risk att det kan komma fler läckor i form av porer som inte visar sig nu få tanken är så där dålig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min erfarenhet av rostiga tankar är original tanken på kompressor Hondan. Den rengjordes med citronsyra och då kom det fram ett område runt tanklocket det var porer i som byttes, sen visade det dig vara porer längst ner på höger sida och detta område byttes och tanken testades med tryckluft och såpvatten och var få tät.

Körde en sommaren och på hösten läckte den på vänster sida i två porer. Då gav jag upp och köpte en beggad tank som då fick fixas och lackas och fixas nya dekaler på.

Jag skulle direkt satsa på en annan tank, om du gör en egen, moppetank, köper en beggad gin spwlar väl ingen roll. Tror det säkert finns stor risk att det kan komma fler läckor i form av porer som inte visar sig nu få tanken är så där dålig.
Ja, denna ger jag mig not inte på att rädda. Den får, liksom första toppgjutningsförsöket, agera verkstadsornamentering.

Dock inte bestämt mig för hur jag ska göra med ersättaren men det får vi se...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, denna ger jag mig not inte på att rädda. Den får, liksom första toppgjutningsförsöket, agera verkstadsornamentering.

Dock inte bestämt mig för hur jag ska göra med ersättaren men det får vi se...
Det hade ju kunnat vara lite roligt att kapa den längsmed, lacka och sätta den på väggen, tillsammans med ett styre framför och en sadel bakom.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det hade ju kunnat vara lite roligt att kapa den längsmed, lacka och sätta den på väggen, tillsammans med ett styre framför och en sadel bakom.
Tål att tänkas på! Annars funderade jag på att lacka den både ut- och invändigt och sätta blommor i hålet upptill, dränagehål i botten på "krukan" är ju redan löst :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför skulle det inte funka med mässingslod och pulverlack och sedan behandla insidan?
Funka skulle det kanske göra, men jag tror inte jag reder ut det med så stora hål. Känns som att man ska vara ganska duktig när det kommer till att hårdlöda något sådant... Sen med alla småporer och skit så är jag rädd att missa något, bara för att upptäcka det för sent...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funka skulle det kanske göra, men jag tror inte jag reder ut det med så stora hål. Känns som att man ska vara ganska duktig när det kommer till att hårdlöda något sådant... Sen med alla småporer och skit så är jag rädd att missa något, bara för att upptäcka det för sent...
Då ska du använda Castolin silverlod. Efter killarna i kylmaskinverkstaden fått prova Castolin Silverlod vill dom inte ha något annat och företaget blev helt fritt från läckande silverlödningar.
Ofta orsakade av att flussmedel rester höll tätt under provtryckning och läcksökning.
Flussmedel som lösts upp när kylmaskinen varit i drift någon vecka.
Och då var det "bara" att resa till kunden och göra om ....
Silverstavarna från Castolin hade grönt flussmedel på utsidan (ja det här var på 1980-talet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför inte träna på lödning? Går det åt pipsvängen så spelar det ingen roll.
Det är aldrig för sent att ge upp....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför inte träna på lödning? Går det åt pipsvängen så spelar det ingen roll.
Det är aldrig för sent att ge upp....
Det är väl ett bra objekt att träna lödning på, jag skulle dock vara mer orolig för stt det mest troligt finns porer som ännu inte blivit hål som visar sig senare.

Min tank var tät i ca 9 månader sen hade det kommit nya porer på ställen som var täta vid provtryckning. Jag använde tryckluft i tanken ansluten via bränslekranen och sen såpvatten utvändigt för att kolla tätheten och luft borde väl ta sig genom porer lika lätt som bensin.

Skulle väl vara om man fötst tätade tanken med lödning och sen körde med tanktätare för att försegla insidan från porer som nästan är genom metallen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte läge att skippa ambitionerna med att pulverlacka tanken så kan den ju spacklas som vanligt? Finns ju även någon slags tätningsmedel man kan applicera på insidan.
Används ju när folk gör tankar i komposit.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då ska du använda Castolin silverlod. Efter killarna i kylmaskinverkstaden fått prova Castolin Silverlod vill dom inte ha något annat och företaget blev helt fritt från läckande silverlödningar.
Ofta orsakade av att flussmedel rester höll tätt under provtryckning och läcksökning.
Flussmedel som lösts upp när kylmaskinen varit i drift någon vecka.
Och då var det "bara" att resa till kunden och göra om ....
Silverstavarna från Castolin hade grönt flussmedel på utsidan (ja det här var på 1980-talet.
Tack för tipset :tummenupp

Varför inte träna på lödning? Går det åt pipsvängen så spelar det ingen roll.
Det är aldrig för sent att ge upp....
Jag har redan för många projekt, istället för att skaffa sig ytterligare en färdighet att öva på så kanske jag borde prioritera och fokusera på de maskiner och mekaniska förmågor som jag redan har men behöver bli bättre på... Gjutning och svetsning till exempel... :gnissla Men visst, jag sparar ju såklart tanken oavsett vad som händer så det kan väl absolut bli att jag gör ett försök att laga den ordentligt någon gång.

Det är väl ett bra objekt att träna lödning på, jag skulle dock vara mer orolig för stt det mest troligt finns porer som ännu inte blivit hål som visar sig senare.

Min tank var tät i ca 9 månader sen hade det kommit nya porer på ställen som var täta vid provtryckning. Jag använde tryckluft i tanken ansluten via bränslekranen och sen såpvatten utvändigt för att kolla tätheten och luft borde väl ta sig genom porer lika lätt som bensin.

Skulle väl vara om man fötst tätade tanken med lödning och sen körde med tanktätare för att försegla insidan från porer som nästan är genom metallen.
Lite det jag är rädd för. Även om jag lyckas laga de synliga läckorna ordentligt så kanske tanken helt enkelt är såpass rutten att det bara kommer komma fler och fler läckor och att det blir ett evighetsprojekt av det... Då kanske det är lika bra att spara sig den huvudvärken och välja en annan väg direkt.

Är det inte läge att skippa ambitionerna med att pulverlacka tanken så kan den ju spacklas som vanligt? Finns ju även någon slags tätningsmedel man kan applicera på insidan.
Används ju när folk gör tankar i komposit.
Nu ska du inte komma här och vara förståndig och resonabel, du vet att vi inte jobbar så i den här tråden... :gnissla :hihi

Och bara för att driva hem den poängen (som om det behövdes göras ytterligare vid det här laget) så har jag idag varit och köpt mig ännu ett projekt, en Cimatti Bat Baby som osannolikt nog får även min KV75 att se stor ut! Det trodde man inte, att det skulle finnas ett sällskap som har den effekten på lillmoppohojen... :hihi Jag var bara tvungen att köpa den, om inte annat så bara för att ha den stående bland mina andra minihojar så de får känna sig lite mer vuxna :hihi

Titta bara så liten och söt den är :kär

pro-SARvGFYh.jpegpro-fxtgOZ9q.jpeg

YSRen längst bort ser för fan gigantisk ut i jämförelse :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har redan för många projekt, istället för att skaffa sig ytterligare en färdighet att öva på så kanske jag borde prioritera och fokusera på de maskiner och mekaniska förmågor som jag redan har men behöver bli bättre på.
Du har så j-la rätt. Massor med idéer, tankar o önskningar. Å så lite tid........ Själv studsar jag mellan riktiga motorcyklar (bara en till), skala 1/12 (alldeles för många i "stashen"), stridsvagnar (1/6 - alldeles för stort projekt), småprojekt, resor, underhåll av fastigheten, cykling osv. Livet är för kort........
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har så j-la rätt. Massor med idéer, tankar o önskningar. Å så lite tid........ Själv studsar jag mellan riktiga motorcyklar (bara en till), skala 1/12 (alldeles för många i "stashen"), stridsvagnar (1/6 - alldeles för stort projekt), småprojekt, resor, underhåll av fastigheten, cykling osv. Livet är för kort........
Kan bara instämma. Man har helt enkelt inte tiden och/eller resurserna till att göra allt man vill... Skulle absolut vilja vara duktig på att löda, det verkar vara en väldigt fiffig färdighet. Men jag skulle också vilja bli en mästersmed, svetsare, svarvare, fräsare, snickare... De senare har jag iallafall doningarna till att öva med, så jag försöker lägga band på mig gällande det här med lödning. Men det är klart, jag har länge önskat mig en gassvets så... Någon gång ska jag ha en sådan, och när den väl är köpt så kommer jag antagligen ge det här med lödning ett försök. Men inte riktigt just precis nu... :gnissla
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack för tipset :tummenupp


Jag har redan för många projekt, istället för att skaffa sig ytterligare en färdighet att öva på så kanske jag borde prioritera och fokusera på de maskiner och mekaniska förmågor som jag redan har men behöver bli bättre på... Gjutning och svetsning till exempel... :gnissla Men visst, jag sparar ju såklart tanken oavsett vad som händer så det kan väl absolut bli att jag gör ett försök att laga den ordentligt någon gång.


Lite det jag är rädd för. Även om jag lyckas laga de synliga läckorna ordentligt så kanske tanken helt enkelt är såpass rutten att det bara kommer komma fler och fler läckor och att det blir ett evighetsprojekt av det... Då kanske det är lika bra att spara sig den huvudvärken och välja en annan väg direkt.


Nu ska du inte komma här och vara förståndig och resonabel, du vet att vi inte jobbar så i den här tråden... :gnissla :hihi

Och bara för att driva hem den poängen (som om det behövdes göras ytterligare vid det här laget) så har jag idag varit och köpt mig ännu ett projekt, en Cimatti Bat Baby som osannolikt nog får även min KV75 att se stor ut! Det trodde man inte, att det skulle finnas ett sällskap som har den effekten på lillmoppohojen... :hihi Jag var bara tvungen att köpa den, om inte annat så bara för att ha den stående bland mina andra minihojar så de får känna sig lite mer vuxna :hihi

Titta bara så liten och söt den är :kär

View attachment 488212View attachment 488213

YSRen längst bort ser för fan gigantisk ut i jämförelse :hihi
Menmen, går den ner i tåppåxen på HåååDeeen?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Menmen, går den ner i tåppåxen på HåååDeeen?
Näe, men däremot skulle man kanske kunna sätta en cykelhållare på dragkroken och ha den på den. Värsta livbåten ju :yoparty :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Apropå båt, hur går det "Ellie"?
Visst hette hon så?
För en gångs skull går det faktiskt framåt! Bara häromdagen fick jag äntligen en båtplats närmare hemmet! :banana Så nu ska jag mest bara segla ner henne, det lär ta sin lilla tid från Halmstad till Karlshamn då hon gör sisådär 7 knop... :gnissla Men äntligen slipper jag pendla till Halmstad bara för att titta till och sköta basalt underhåll, det ska bli otroligt skönt :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Näe, men däremot skulle man kanske kunna sätta en cykelhållare på dragkroken och ha den på den. Värsta livbåten ju :yoparty :hihi
Hade en bekant som hade moddat passagerarsadeln på sin TL1000S så den hade fästen för en minomoto som alltid följde med, som en liten jolle!!! :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för tipset :tummenupp


Jag har redan för många projekt, istället för att skaffa sig ytterligare en färdighet att öva på så kanske jag borde prioritera och fokusera på de maskiner och mekaniska förmågor som jag redan har men behöver bli bättre på... Gjutning och svetsning till exempel... :gnissla Men visst, jag sparar ju såklart tanken oavsett vad som händer så det kan väl absolut bli att jag gör ett försök att laga den ordentligt någon gång.


Lite det jag är rädd för. Även om jag lyckas laga de synliga läckorna ordentligt så kanske tanken helt enkelt är såpass rutten att det bara kommer komma fler och fler läckor och att det blir ett evighetsprojekt av det... Då kanske det är lika bra att spara sig den huvudvärken och välja en annan väg direkt.


Nu ska du inte komma här och vara förståndig och resonabel, du vet att vi inte jobbar så i den här tråden... :gnissla :hihi

Och bara för att driva hem den poängen (som om det behövdes göras ytterligare vid det här laget) så har jag idag varit och köpt mig ännu ett projekt, en Cimatti Bat Baby som osannolikt nog får även min KV75 att se stor ut! Det trodde man inte, att det skulle finnas ett sällskap som har den effekten på lillmoppohojen... :hihi Jag var bara tvungen att köpa den, om inte annat så bara för att ha den stående bland mina andra minihojar så de får känna sig lite mer vuxna :hihi

Titta bara så liten och söt den är :kär

View attachment 488212View attachment 488213

YSRen längst bort ser för fan gigantisk ut i jämförelse :hihi
Bat Babyn är grym, jag har haft tre stycken. Original var det lite chopperstuk på dem, med hög sissybar. Har aldrig sett någon ( annat än på bild ) som har den kvar. Den såg liten ut under min då typ 6 åriga dotter ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top