Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den får nästan säkert jord genom en glödlampa. Se till så att de jordpunkter som behövs för att tändsystemet skall funka verkligen är i ordning (korrosion, klämda kontakter som lossat/korroderat, avbrott inuti en kabel). Att den baktänder med ljuset på kan (här är jag osäker) bero på att jordningen går genom lampan=lampans motstånd påverkar.
Att den funkar med urkopplad +matning till lampan beror ganska säkert också på att den fortsätter jorda genom lampan
Tack för tipset, jag ska absolut kolla det :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med surtes, det du skrev om att lyset måste vara på tyder tydligt på det.

Skulle gissa att det är kastat om plus och minus någonstans nära batteriet sedan är det gjort någon felkoppling över lyset så att den två fel tar ut varandra och blir nästan rätt spänning till din cdi.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du elschema till hojen? Om elsystemet är klipp och skarvat hej vilt vilket jag uppfattat att det är är det ju många gånger snabbare att riva allt dra nytt istället för att felsöka bland tvivelaktiga kopplingar och då vet man ju att det är nytt utan konstigheter.

Elsystemet på en 85:a DT125 kan ju knappast vara speciellt omfattande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
/GISSNING/
Den bakmatar väl ström från belysningsspolen till övriga systemet om den går även när batteriet är urkopplat?

Jag letade elfel på en moped med liknande system, och enklaste sättet att hitta felet var att behandla belysningskrets som ett helt separat elsystem, så jag kopplade ur det helt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top