toppfart på streetfighterhojar?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när man läser på forumet får man en känsla av att det är rätt många som kör streetfighterhojar nu för tiden. jag själv är rätt rejält sugen på att bygga om till streetfighter, men jag vill inte tappa allt för mycket toppfart.
ni som har byggt om till streetfighter, dvs tagit bort kåpor, satt dit crosstyre, drevat ner 1 fram eller upp 3 bak eller liknande. hur mycket har era hojars toppfart förändrats ungefär. kan ni inte skriva vad ni brukar kunna pressa upp hojen i på mätarfart tidigare och vad ni får upp den i nu efter att ni har byggt om.

i höstas körde jag min gixxer ett tag utan alla kåpor förutom den kåpan som sitter runt lyset(antagligen den viktigaste kåpan), och jag tyckte att den tappade smisk som bara fan runt 200 och över.
 
de bygger om dem just så för att sen köra i toppfart, det är så jävla skönt med orkanvindar tycker de.
Eller så kör de längre inte alls i toppfart mer än nån gång:confused:
 
bmwjohan skrev:
när man läser på forumet får man en känsla av att det är rätt många som kör streetfighterhojar nu för tiden. jag själv är rätt rejält sugen på att bygga om till streetfighter, men jag vill inte tappa allt för mycket toppfart.
ni som har byggt om till streetfighter, dvs tagit bort kåpor, satt dit crosstyre, drevat ner 1 fram eller upp 3 bak eller liknande. hur mycket har era hojars toppfart förändrats ungefär. kan ni inte skriva vad ni brukar kunna pressa upp hojen i på mätarfart tidigare och vad ni får upp den i nu efter att ni har byggt om.

i höstas körde jag min gixxer ett tag utan alla kåpor förutom den kåpan som sitter runt lyset(antagligen den viktigaste kåpan), och jag tyckte att den tappade smisk som bara fan runt 200 och över.

Är du ute efter toppfart och vill ligga och åka 200:a i längre sträckor ska du nog inte fundera på ett fighterbygge utan kåpor.
 
Silwer skrev:
de bygger om dem just så för att sen köra i toppfart, det är så jävla skönt med orkanvindar tycker de.
Eller så kör de längre inte alls i toppfart mer än nån gång:confused:

jag förstår såklart varför man bygger om sin hoj till en streetfighter.
jag vill bara veta ifall man totalt tappar hojen högfartegenskaper så att den endast duger till att lågfartstrixa med i fortsättningen eller ifall det går att smiska lite högfart med dom i alla fall.
 
bmwjohan skrev:
jag förstår såklart varför man bygger om sin hoj till en streetfighter.
jag vill bara veta ifall man totalt tappar hojen högfartegenskaper så att den endast duger till att lågfartstrixa med i fortsättningen eller ifall det går att smiska lite högfart med dom i alla fall.

Du kör en sväng utan dina kåpor o testa, berätta sen vad du anser.

Har du baar kört fort med helkåpor kan du inte fatta hur jävligt det blåser utan när du kommer uppåt 200 knyck.
 
WestW skrev:
Är du ute efter toppfart och vill ligga och åka 200:a i längre sträckor ska du nog inte fundera på ett fighterbygge utan kåpor.

jag skulle egentligen kunna nöja mig med bara ett crosstyre och en liten omdrevning. men jag vet inte ifall det skulle se skitskumt ut med ett crosstyre ifall man behåller alla kåpor orginal. jag tycker att man får en så groteskt mycket skönare sittställning med ett crosstyre än ett sporthojsstyre
 
Att köra snabbare än 150 kåplöst med crosstyre är inget vidare bekvämt. Om du kört offroadhoj nångång, så vet du ungefär vad jag menar...
 
Silwer skrev:
Du kör en sväng utan dina kåpor o testa, berätta sen vad du anser.

Har du baar kört fort med helkåpor kan du inte fatta hur jävligt det blåser utan när du kommer uppåt 200 knyck.

jag orkar inte skruva bort kåpan runt lyset. det är för jobbigt att skruva bort den bara för att testa en gång. jag tänkte att någon annan kan berätta istället.
 
Z1000 har väl toppfart runt 245 har jag för mig.
Det blir väl däromkring man hamnar.
 
berggren_martin skrev:
Att köra snabbare än 150 kåplöst med crosstyre är inget vidare bekvämt. Om du kört offroadhoj nångång, så vet du ungefär vad jag menar...

den snabbaste cross jag haft var en honda cr 500. den gjorde ungefär 130 och det tycker jag var helt ok. då blåste det inte så mycket.
 
bmwjohan skrev:
jag skulle egentligen kunna nöja mig med bara ett crosstyre och en liten omdrevning. men jag vet inte ifall det skulle se skitskumt ut med ett crosstyre ifall man behåller alla kåpor orginal. jag tycker att man får en så groteskt mycket skönare sittställning med ett crosstyre än ett sporthojsstyre

Dels går kanske inte styret fritt från kåporna när du svänger och dels skulle det ju se rent jävligt ut.
 
bmwjohan skrev:
den snabbaste cross jag haft var en honda cr 500. den gjorde ungefär 130 och det tycker jag var helt ok. då blåste det inte så mycket.
nämen blåste det inte så mycket i 130, det var som fan, ja då så då kan du nog åka 250 med.
En gång cyklade jag som fan i en nerförsbacke och då fattade jag hur jävla lätt det var tat cykla fort, inte ens jobbigt faktiskt.
 
Silwer skrev:
Dels går kanske inte styret fritt från kåporna när du svänger och dels skulle det ju se rent jävligt ut.

det finns inte någon som råkar ha någon bild på en sporthoj med orginalkåpor och ett crosstyre?
 
Silwer skrev:
nämen blåste det inte så mycket i 130, det var som fan, ja då så då kan du nog åka 250 med.
En gång cyklade jag som fan i en nerförsbacke och då fattade jag hur jävla lätt det var tat cykla fort, inte ens jobbigt faktiskt.

martin skrev 150 eller över. 130 eller 150 är inte så stor skillnad tycker jag.

om jag sitter på min sporthoj upprätt och drar fullt så upplever jag det som att det börjar blåsa väldigt mycket mer när man kommer över 170. känns som att det finns någon slags gräns där på något sätt. nästa gräns när jag upplever det som att det börjar blåsa extra mycket är när man går över 230.

men allvarligt nu, jag skiter i hur mycket det blåser på min kropp, det jag vill veta är hur mycket man kan få upp dessa hojar i. skitsamma ifall det blåser orkan mot min bröstkorg.
 
En jäkla skillnad på 130 och 150 knyck utan kåpor, över 150 blåser det ordentligt.
Man tappar massor av högfartsegenskaper utan kåpor, tänk dig vilket marktryck en kåpa skapar i hög fart.
Kan tänka mig att man tappar minst 30 km i toppfart om man nu ens är så dum att man testar, en streetfighter gör sig bäst under 200.
 
Chefen Alabama skrev:
Z1000 har väl toppfart runt 245 har jag för mig.
Det blir väl däromkring man hamnar.

oj titta! ett riktigt svar!!! missade det i allt jävla spam. tackar för det svaret :tummenupp

nu måste jag bara surfa och kolla lite vad z1000 är för nån hoj för det har jag inte koll på.

edit: hittade en bild i alla fall. hur många hk har den?
 

Bifogat

  • z1000.jpg
    z1000.jpg
    113.4 KB · Visningar: 221
Last edited:
Är det inte du som gillar pressa i snabb fart?
Den tiden är ju över med en streetfighter, egenbyggd eller den nämnda z1000 (som nog har 128hk)
Du begriper väl att det inte är toppfarten som är intressant med dessa hojar, du får i vilket fall ligga platt på tanken bakom styrkronan för tat nå de toppfarterna, extremt obekvämt, sätter du dig upp så sackar förstås hojen och du får 2m långa armar.
 
Silwer skrev:
Är det inte du som gillar pressa i snabb fart?
Den tiden är ju över med en streetfighter, egenbyggd eller den nämnda z1000 (som nog har 128hk)
Du begriper väl att det inte är toppfarten som är intressant med dessa hojar, du får i vilket fall ligga platt på tanken bakom styrkronan för tat nå de toppfarterna, extremt obekvämt, sätter du dig upp så sackar förstås hojen och du får 2m långa armar.

jo jag älskar att köra fort. min gixxer är dock så långt ifrån en bakhjulsmaskin man kan komma så den skulle gärna få bli lite mer wheelievänlig.

jag har ju redan sagt det hundra gånger, men ok, jag vet varför man bygger om till streetfighter, jag vill bara veta hur mycket i toppfart man tappar.

att ligga platt på tanken gör jag alltid när jag kör hoj ändå. jag pressar bröstkorgen mot tanken allt vad jag kan, annars går det inte så fort som jag vill.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top