Topp 5 Metal 2005

Dr.Bike skrev:
Jess Dee_Cati!! Det där var seriöst bra! :tummenupp

Kul att fler gillar det, jag fastnade direkt när jag hörde det hårdaste introt någonsin på en låt, "primo victoria" :yoparty
Pantzar battalion är också en favorit och till och med tjejen gillar dem hyffsat och vi brukar inte gilla samma musik om man säger så då hon är mer åt Sonata arctica-hållet osv.

Dee_cati skrev:
Kul att fler gillar det, jag fastnade direkt när jag hörde det hårdaste introt någonsin på en låt, "primo victoria" :yoparty
Pantzar battalion är också en favorit och till och med tjejen gillar dem hyffsat och vi brukar inte gilla samma musik om man säger så då hon är mer åt Sonata arctica-hållet osv.

Har Winamp men kommer inte åt låtarna :(

Nursey skrev:

Hmmm, det brukar fungera smärtfritt.... Pröva en uppdatering kanske, eller klicka dig fram på sidan för provlyssning?

Jag TROR även att de kommer spela på nån av färjorna i slutet av januari, har för mig det var Silja eller nåt sånt. Ska kolla upp det inom kort, jag ska dit iaf :yoparty

Fan jag har missat Strapping Young Lad ALIEN

lyssnar nu och den e ju riktigt bra.

Nånn av er som lyssnar på Devins andra "band"?

Nursey skrev:

Kör dem i windows mediaspelare då. Det funkar bellclean.

Mera metall åt folket, och jag känner att vi måste dra ihop ett gäng med singelmaltdrickande, cigarrpuffande hårdrocksfantaster och sen skaffa oss en dj-la anläggning att blåsa på med!

R2 skrev:
Fan jag har missat Strapping Young Lad ALIEN

lyssnar nu och den e ju riktigt bra.

Nånn av er som lyssnar på Devins andra "band"?

Jag är riktigt frälst i Devins material men allt han gjort är ju inte magiskt bra.

Alien plattan är helt fenomenal i mitt tycke, tar vid där City slutade typ.

Gene "the atomick clock" Hoglan är fan i mig fantastisk på trummor. En metal trummis som faktiskt spelar med känsla och går lite emot strömmen i sitt spel.

CrowBar skrev:
Gene "the atomick clock" Hoglan är fan i mig fantastisk på trummor. En metal trummis som faktiskt spelar med känsla och går lite emot strömmen i sitt spel.

Lyssna på Gene Hoglan på Dark Angel-"Darkness Descends" från 1986,något av det mest brutala thrashen skådat och tyvärr ställd i skuggan av "Reign in blood", där har vi fanimej trumhinnepulveriserande på högsta nivå.

CrowBar skrev:
Jag är riktigt frälst i Devins material men allt han gjort är ju inte magiskt bra.

Alien plattan är helt fenomenal i mitt tycke, tar vid där City slutade typ.

jag SYL e bra, och City en klassiker, men lyssnar du på DTB, Devin Townsend Band också?
Ocean Machine mlf är ju inget än mästerverk..
Läste på hevydevy.com att nästkommande, jösses är den ute nu kanske, skall vara far and beyond hans tidigare verk...

Chris Ash skrev:
Lyssna på Gene Hoglan på Dark Angel-"Darkness Descends" från 1986,något av det mest brutala thrashen skådat och tyvärr ställd i skuggan av "Reign in blood", där har vi fanimej trumhinnepulveriserande på högsta nivå.
Darkness Descends, klassiker som man växte upp med, fenomenal platta :tummenupp

Den som vill ha sångtexter på tyska och tycker Rammstein är för poppiga bör kolla upp Panzerchrist "Soul Collector.

Låttitlar som "Der Panzertöter", "Panzergrenadier" och "Schwarz ist unser Panzer" (Ich hatte eine kameraden) säger allting om hur brutalt det låter.

Dessutom har plattan Reno Killerich (Nu i Dimmu Borgir) på trummor som vann tävlingen "Worlds fastest drummer award" med över 800 dubbelkaggesmatter i minuten....

Chris Ash skrev:
Den som vill ha sångtexter på tyska och tycker Rammstein är för poppiga bör kolla upp Panzerchrist "Soul Collector.

Låttitlar som "Der Panzertöter", "Panzergrenadier" och "Schwarz ist unser Panzer" (Ich hatte eine kameraden) säger allting om hur brutalt det låter.

Dessutom har plattan Reno Killerich (Nu i Dimmu Borgir) på trummor som vann tävlingen "Worlds fastest drummer award" med över 800 dubbelkaggesmatter i minuten....
ska lätt kolla upp dem, har varit på jakt efter tezter på tyska lääänge, metal åt folket :yoparty

Chris Ash skrev:
Det där är ju den värsta sortens avart inom metal och hårdrock. Att det skulle vara bra att spela snabbt.
Säger som Meshuggah. Jävla sportmetal...

Chris Ash skrev:

Det går ganska fort... :D

"My techno song goes with 200 beats per minute. No shit, my feet can do 800 beats per minute..." :hihi

Annars tycker jag In Extremo kör bra musik med tyska texter. Mera åt folkhållet dock med säckpipor och annat trevligt men med rätt så typiska tyska industriinflueser.

imaster skrev:
Det går ganska fort... :D

"My techno song goes with 200 beats per minute. No shit, my feet can do 800 beats per minute..." :hihi

Iofs är det två olika saker, med bpm menar man oftast 16-delar lirade i xxx bpm. Det snabbaste jag klockat en låt för är 260 bpm, det är nån låt med egyptodödsarna Nile.

Sen finns det ju speedcore och annan vansinnestechno, det går mycket fortare men är så att säga ingen sport direkt...

Gustav O skrev:
Det där är ju den värsta sortens avart inom metal och hårdrock. Att det skulle vara bra att spela snabbt.

Bra och bra, det är imponerande iaf. Grindcore och liknande är mest intressant ur det perspektivet, hur man kan låta som en epileptisk bläckfisk bakom trummorna.

Meshuggah ska kanske inte kasta sten i just det glashuset, maken till takt och tonvrickande band har jag inte hört många gånger..... :D

Håller med Chris Ash, underbar skiva :System of a down - Mesmerize :tummenupp

Last edited:
Nu är det visserligen inte en skiva med nytt material men jag kom på att jag ändå tycker att Morbid Angel's Ignominous förtjänar en plats bland 2005:s bästa skivor. Den visar hur Morbid Angel fortfarande står sig utan konkurrens gentemot dagens allsköns fjantmetal.

Det är bara sex skivor som kom ut i år som jag lyssnar riktigt mycket på (om man inte räknar Come Clarity förstås):

1. KoRn, See You On the Other Side. Lite mer kommersiella/lättillgängliga och med mycket mindre distinkt bas, men koRn kan aldrig bli dåliga. Fortfarande de enda som klarar av sin grej bra. Jag blir alldeles till mig och lätt småaggro. Precis som det ska vara.

2. Devildriver, Fury of Our Maker's Hand. Schysst driv. Får mig att orka hur mycket som helst.

3. Soilwork, Stabbing the Drama. Knasigt att man kan gå från skrikrock till det här, men det funkar. Poppigt, fast tungt.

4. Mustasch, Powerhouse. När jag för en gångs skull känner mig lite mindre arg gungar jag gärna med båtbyggarna. Hockeyrefrängvarning.

5. SOAD, Mezmerize + Hypnotize. När jag hörde SOAD första gången trodde jag att jag skulle tröttna, men när texterna är så där fyndiga är det omöjligt.

Liksom R2 tycker jag Mnemic är bra, men senaste kom ju som sagt -04.

Last edited:
Chris Ash skrev:

Jorå, har hört, gillar den gamla 80 tals metalen. Slayer regerade med Dark angel hack i häl. Eller varför inte Holy Moses, skitskumt men ballt thrash metal band från det sena 80 med en brutta på sång.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT