Topp 5 Metal 2005

Får väl dra min lista också då (ingen inbördes ordning):

Savage Circus - Dreamland Manor -- Blind Guardians föredetta skinnpiskare tillsammans med svenska Persuaders knallhårda sångare och producentgitarristen från Iron Savior, Piet Sielck skapar Power Metal i gammal-Blind Guardian-anda med klockren produktion. Ska det vara powermetal ska det vara Savage Circus..!

Sentenced - The Funeral Album -- Avskedet till finska självmordsrockarna är starkare än något annat. Känns inte alls bra i början men växer och når upp till mästerverksklass med suicidal lyrik och kalla, finska melodier.

Thyrfing - Farsotstider -- Bandet som hittills inte släppt en dålig skiva matar loss ett släpp som jag lyssnat på minst en gång om dan i snart två veckor. Mörka, medeltida melodier, svarta texter och skitiga skrik blandat med svensk melankoli. Viking metal när den är som allra bäst.

Tristania - Ashes -- Efter att Morten Veland stack har inte Tristania gjort nåt som kan kallas annat än medelmåttigt. Ashes tar dem tillbaka mot forna dagars storhet. Inte i närheten så bra som 'Beyond the Veil' eller 'Widows Weeds' men ett stort steg på vägen.

Opeth - Ghost Reveries -- Opeth bevisar igen vilka progressiva hjältar man är med en svårsmält, taktmeckande skiva som är riktigt bra när man kommit över den första häpnaden över den icke-typiska, spartanska produktionen. Bra grabbar, mer sånt..!

Kreator - Enemy of God -- 'All Killers, No Fillers' stämmer inte på många album men det gör det tamejfan på Kreators släpp som tar oss tillbaka till 'Violent Revolution' i en råare och mindre kontrollerad thrash-orgie.

Candlemass - Candlemass -- Äntligen är de igång igen. Efter att ha återföreningsturnerat i sådär en tre år så fick de äntligen tummen ur och gick och släppte sig ett album - och bra blev det! Tung doom med mer sludge och 70-tal än tidigare domedagssläpp men vem kan säga emot Messiah? Både på platta och live är det här sanslöst bra.

Primordial - The Gathering Wilderness -- Mörk och sorgsen irlänsk folkmetal med Primordials typiska stora produktion, melankoliska riff och otroliga atmostfär. Råare och mer 'naturligt' än tidigare men fortfarande melodiskt och känslosamt.

Månegarm - Vredens Tid -- Mer vikingmetal på listan. Månegarm vräker ur sig en mer blackmetalinspirerad platta än tidigare 'Dödsfärd' men fortfarande med samma folkliga och medeltida melodier. Detta resulterar i en kanonblandning som seglar på långskepp upp på topplistan, helt i min smak. Inte lika svart och vondt som Thyrfing men kontrar med mer episka låtar och storslagna texter.

Det hetaste tipset är i alla fall Thyrfings 'Farsotstider', den är helt makalös. För er som vill ha lite vrål och skrik i ert svarta vikingaliv. Helt enkelt.

3 av minna favoriter har redan skrivits Opeth, Soilwork och Dark Tranquillity
sen vill jag bara lägga till Hypocrisys nya Virus, fick hem den nyligen så den är
inte helt granskad än men det jag hört hitills har varit grymt.
Eftersom man är riktigt såld på Children of Bodom kommer deras skiva
Are You Dead Yet? också in på min top 5.

Axehammer - windrider...grym heavymetal ala nwobhm nästan :yoparty
Vision Divine - The Perfect Machine...Riktigt grym skiva, bra powermetal
Hellfire - Requiem for my bride...Bra album heavy/thrash
Kamelot - The black halo...VIssa låtar är hur bra som helst & vissa håller inte riktigt måttet men jävligt godkänd iaf...
Kreator - Enemy of God...bara för att!
Metalium-Demons of Insanity....alltid gillat deras hårda musik men ändå mjuka sätt :tummenupp
Nocturnal Rites - Grand Illusion...Lokala favoriter som ofta lyckas bra...kanske lite väl likt dom 2 tidigare men glad och medryckande metal
Gamma Ray - Majestic...Kai skriver gryyym musik
Russel allens - Atomic soul...BÄttre än något han åstakommit tidigare!

Sen kom jag inte på fler... :banana

Slipknot 9.0 Live

:yoparty

Höll på att glömma men OPETH är barndomsvänner till mig .)

Last edited:
Härligt att läsa era listor!

Kan redan med stor optimism nominera In Flames - Come Clarity till 2006 års bästa skiva. Jävlar va bra den är.

Jag vet att de är ungefär så ohippa som man kan bli i dagens värld men jag tycker Clawfingers nya "Hate yoursefl with style" är kanon.

Soilwork - Stabbing The Drama (otroligt bra, helt fantastisk)
Nevermore-This Godless Endeavour (inte lika bra som Dead heart, men men)
Meshuggah - Catch ThirtyTree (nja, ok den får va med då)
MNEMIC The Audio Injected Soul (2004 men upptäckte -05, ruskigt idiot bra, men nu har dom en ny looser sångare)

har svårt att komma på vilka som ut just -05, laddar ju mest ner..

Devin Townsend Band - Accelerated Evolution, kom -03 men är som allt annat Devin tar i ett mästerverk, hans nästa ska tydligen va "all time high"

kul tråd..

- Gruppen (skivan/låt)

- Face Down (Mindfield/Twelve rounds)
- Meshuggah (Destroy Erase Improve/Future breed machine)
- Grave (In to the grave?/Souless)
- Machine Head (Burn my eyes/Davidian)
- Fear Factory (Obsulate/Edgecrusher)

Kan hålla på hela natten :yoparty

Runningback skrev:
- Gruppen (skivan/låt)

Jag vill inte låta sån men ingen av de plattorna kom ju 2005... :tungan

Annars är det fint... :tummenupp

Runningback skrev:
- Gruppen (skivan/låt)

Inte många av de där som kom ut 2005...

Tyvärr så dog den riktiga metalen i börjen av 1990:talet

Men idag så funkar helt klart Misery Index!!!!!

"-Tänkte inte på de.."

Kan säga att Soulfly´s senaste är bra..
Dark ages tror jag att den heter.. Och den kom ut 2005 :tummenupp

Sen släppte ju Bruce Dickinson en helt okej platta i år också. Tur man kommer ihåg alla skivinköp som gjorts....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT