Tokörning i tät trafik

benkar skrev:
2338143 Spela roll om någon skriver dom eller dem, stava rätt är väl ändå viktigare...

hastihet, somm, skulld

Sorry, kunde inte låta bli... :rodnar

/B

Om du tar och läser igen så skrev jag att även jag felstavar ibland :7peta

Seså läs.

Minimorran skrev:
2337775 :felämne
men jag kan inte hålla mig längre..:gnissla Kan man inte skilja på DE och DEM så är det väl lika bra att skriva DOM... Det är så irriterande att läsa en text med DEM hela tiden.. i texten ovan är endast det trejde DEM korrekt, de två första skall vara DE.. Är det bara jag som retar mig på detta???:va Jag ser det nästan överallt (är inte alls meningen att peka ut just denna SH:are..)
(..eller har språkbruket byggts om sedan jag gick i skolan...?:confused: )

Till dig kan jag bara säga ge upp ge rätt....if you fattar what i menar!!
De o dem beroror ju ju hur dem menar. i deras skrift men du e ju duktig så då skall jag skicka mina inlägg till dig innan!
Jag e kass på svenska men rätt duktig på o köra moppe e därför jag e här!
Vi kan ju jämföra våra kunskaper någon gång om du vill.....(sarkastisk)
Beat me on the track and i lovar to skriva korrekt.... my bad!

Minimorran skrev:
2337775 :felämne
men jag kan inte hålla mig längre..:gnissla Kan man inte skilja på DE och DEM så är det väl lika bra att skriva DOM... Det är så irriterande att läsa en text med DEM hela tiden.. i texten ovan är endast det trejde DEM korrekt, de två första skall vara DE.. Är det bara jag som retar mig på detta???:va Jag ser det nästan överallt (är inte alls meningen att peka ut just denna SH:are..)
(..eller har språkbruket byggts om sedan jag gick i skolan...?:confused: )
Mjölka får ser bra ut!
Stavade jag fel eller skrev dålig svenska nu!
Skriver du med versaler?
Dutti du:D svenska lärarn.

Santo skrev:
2338038 Nej, jag stör mig på det också. När man läser sådana texter känns det ibland som om man har dyslexi för man får läsa om ett par gånger för att förstå budskapet. Jag stör mig även på "DOM"-stavelser och särskrivningar.

MEN jag skiter i vilket, blir det jobbigt att läsa låter jag bli och går vidare livet. Även jag felstavar, chattförkortar o.s.v. ibland. Att inte kunna skriva ordentligt på åtminstone ett språk är ju tragiskt.

Å andra sidan är ju inte detta ett jag-kan-stava-bästforum utan ett sporthojsforum.

Är det jobbigt att titta, titta inte. Om du måste titta, bit ihop och titta.
Är det jobbigt att läsa, läs inte. Om du måste läsa, bit ihop och läs.
Är det ... ja ni förstår principen.

Så nu har jag fått moralkärringat lite oxo. Vilken lättnad!

:banana

Edit: glömde svara på trådfrågan. Om föraren kommer bakifrån med dubbla hastigheten av maximal hastihet för vägen, är jag ganska säker på att det är denne somm åker på vårdslöshet och den andre står utan skulld.
Skönt o se att dem som klagar har trampcykel elle nytaget kort:tummenupp
:7peta

Last edited:
Om du byter fil så att någon kör på dig så är du vållande. Inget snack om saken. Det spelar ingen som helst roll vad den andra håller för hastighet.
Det fick jag förklarat för mig när jag vejade för en bil som kastade sig ut framför mig och jag fick en bil i sidan. Senariot han drog då va att dom du kommer till en korsning där det är högerreglen så kan det komma en bil från höger i 200 km/h och om du då krockar med vederbörande så är du vållande. Trafikreglerna kommer först och hastigheten i sista hand, det är ingen rättighet att byta fil, svänga, m.m.

Lindén skrev:
2338492 Skönt o se att dem som klagar har trampcykel elle nytaget kort:tummenupp
:7peta
Vad har det att göra med grammatik eller trafikregler?

(och som sagt, jag menade inte att peka ut just dig.. har bara reagerat på att vissa just anstränger sig för att inte skriva talspråk dvs DOM, men sedan missar skillnaden på orden. Stavfel eller missade mellanslag och sånt händer alla, men detta tyckte jag visade på ett visst intresse att skriva "fint", men sedan inte riktigt nå ända fram.. försökte egentligen vara hjälpsam men uttryckte mig väl dåligt...förlåt)

Last edited:
En kompis till mig fick betala dyra böter när han bytte fil utan att uppmärksamma att han det var en bil på väg om honom i ytterfilen. Det blev en rejäl smäll men de klarade sig utan större skador (båda färdades i bil) Så som sagt: vållande oavsett fart

Kör försiktigt därute!

EBS skrev:
2338513 ... det är ingen rättighet att byta fil, svänga, m.m.
Korrekt. Om alla körde enligt följande så skulle färre olyckor ske:
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Och med det menar jag inte att vi nödvändigtvis alltid ska köra perfekt lagligt, jag menar (som jag skrivit förr) att vi ska välja rätt tillfälle att leka. Dvs när vi inte stör andra och när vi inte riskerar andras liv eller ägodelar. För leka, det ska vi ju, eller hur?

Ett litet inlägg i stavelsedebatten:
En del (ingen specifik nämnd) stavar minst sagt beklagligt. Dessa tas oftast inte på allvar eller läses inte ens. Nu avser jag inte enstaka stavfel/slintningar på tangentbordet, såna gör vi alla i hastigheten (jag också). Jag avser de som skriver rent ut sagt illa (som sagt, ingen särskild nämnd).
Av detta följer att det är upp till var och en att skriva bra eller dåligt beroende på om man vill bli läst eller inte.
Ett inlägg som är skrivet på bra svenska får liksom mer tyngd medan ett inlägg på "dagissvenska" inte tas på allvar. I alla fall av mig och jag tror det gäller fler läsare. Detta kan ju vara tänkvärt för de som brukar stava åt skogen, vill man bli tagen på allvar eller inte?
Och därmed kanske stavningsdiskussionen kan vara avslutad för idag?:tummenupp

Det är alltid den som kommer bakifrån som har ansvaret för att hålla avstånd osv..

Du kan inte hållas ansvarig för att han - som dessutom kört vårdslöst, kör på dig... :va
Men självklart måste du ju hålla uppsikt när du gör ett filbyte! Annars är det du som är vårdslös..

Syss skrev:
2338813 Det är alltid den som kommer bakifrån som har ansvaret för att hålla avstånd osv..

Du kan inte hållas ansvarig för att han - som dessutom kört vårdslöst, kör på dig... :va
Men självklart måste du ju hålla uppsikt när du gör ett filbyte! Annars är det du som är vårdslös..

Som jag skrev tidigare, byter man fil så att avståndet för bilen/hojen/traktorn/snöskotern blir för kort för att den ska kunna stanna så man vållande.

Det är helt otroligt vilka moraltanter det finns här (inte menat mot dig Elisabeth, det hamnar bara under din quote), det hade absolut inte låtit likadant om det va tant Agda som bytte fil i sina 30 km/h när det kom nån som höll 90 - 100. Hastighetsdiffen är precis den samma, men då hade tant Agda varit en idiot som man borde ta körkortet ifrån. Hur svårt ska det vara? Titta innan, medans och efter man byter fil så är det lugnt. 160 på en 90 väg är väl knappast idiotfort direkt, det är fort... men inte galet fort.

Jag kör ganska ofta i 160 och liknande på essingeleden, dock annpassar jag min körning så att OM någon skulle få för sig att byta fil snabbt utan att blinka framför mig. Så har jag så hög hastighet att jag skulle hinna att köra om och om han ligger så pass långt fram att jag inte hinner köra om så ska jag i andra hand hinna bromsa, alternativt köra om i filen till höger om bilen. :tummenupp

Jag håller mig alltid innom den säkra zonen eller vad man ska säga.. att ligga i t.ex. 200 när någon svänger ut en bit framför dig, då hinner man inte köra om och inte heller bromsa. :brinnerup

eV1Te skrev:
2338870 Jag kör ganska ofta i 160 och liknande på essingeleden, dock annpassar jag min körning så att OM någon skulle få för sig att byta fil snabbt utan att blinka framför mig. Så har jag så hög hastighet att jag skulle hinna att köra om och om han ligger så pass långt fram att jag inte hinner köra om så ska jag i andra hand hinna bromsa, alternativt köra om i filen till höger om bilen. :tummenupp

Jag håller mig alltid innom den säkra zonen eller vad man ska säga.. att ligga i t.ex. 200 när någon svänger ut en bit framför dig, då hinner man inte köra om och inte heller bromsa. :brinnerup

Är typ 70 km/h på Essingeleden, och ofta ganska så mycket trafik? Och du förväntar dig att framförvarande ska hinna se dig om du kommer i 160 km/h eller att du ska hinna göra en snabb undanmanöver?

Väx upp, kör gärna snabbt på rätt ställe, men bli inte grinig om du tokkraschar in i en bil bakifrån i 160 km/h på tex Essingeleden, blir lam eller död, kommer man i 160 km/h just där så är det INTE framförvarandes problem, utan DITT problem, tycker i alla fall jag.

/B

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...