TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
obruT skrev:
jag vet hur man gör......

ta en gammal skruvmejsel och en hammare :tummenupp

men f*n vad ful muttrarna blir (bara så du vet)

Funderade på att göra så men vet du om gängorna är höger- eller vänster gängade? :confused:
 
obruT skrev:
jag vet hur man gör......
Pratade just med en mc-mec och han sa att de brukade använda en dorn och hammare. Dålig konstruktion :kocko
Jag upplever hojen som understyrd, nån som upplever TLS:er annorlunda? Tänkte höja upp gafflarna för att motverka understyrningen men hur fassen får man hojen att stå med gaffeln i luften?? kloss och domkraft under motorn?? känns riskabelt.
 
RW skrev:
... hur fassen får man hojen att stå med gaffeln i luften?? kloss och domkraft under motorn?? känns riskabelt.
Jag brukar hissa i övre gaffelkronan men det förutsätter ju lite utrustning. Annars är det domkraft under motorn som gäller men du ställer ju hojen på ett depåstöd eller i värsta fall på sidostödet.
 
Robban_C skrev:
Jag brukar hissa i övre gaffelkronan men det förutsätter ju lite utrustning. Annars är det domkraft under motorn som gäller men du ställer ju hojen på ett depåstöd eller i värsta fall på sidostödet.
Blir depåstödet i s f. Kan ju säkra upp med rep i taket till styrena så hinner man åtminstånde kasta sej under om den skulle glida eller nåt.
 
RW skrev:
Pratade just med en mc-mec och han sa att de brukade använda en dorn och hammare. Dålig konstruktion :kocko
Jag upplever hojen som understyrd, nån som upplever TLS:er annorlunda? Tänkte höja upp gafflarna för att motverka understyrningen men hur fassen får man hojen att stå med gaffeln i luften?? kloss och domkraft under motorn?? känns riskabelt.


Annars ä det ju rätt så smidigt å plocka ut dämparen och göra det löst.
Lite längre tid o fippel men dämparen håller isg snygg..... :rolleyes:
 
Kom att tänka på några saker som kan vara bra att tänka på, det är jättesmidigt att hänga hojen i taket från ett lyftblock (vi som har utrustning :D ) Men det måste göras på rätt sätt:

1. Häng i nåt stadigt, ex vis gaffelkrona, genom ramen eller nåt sånt. Polaren hängde i övre kåpstaget på en ZX-9. Kåpstag klarar nog viketn men nån tidigare ägare (en :tomten ) hade slarvat bort båda brickorna som sitter under bultskallarna (nedre bultarna) med följd att kåpstagets gummibussningar gled över skruvskallarna efter en stund. Ni får själva räkna ut hur det gick med den toppkåpan.
Jag har för övrigt ett extra övre kåpstag till TLR om nån av er redan har provat det här.

2. Tänk på det där med tyngdpynkter (tp). Vi tar ett nästintill övertydligt exempel från verkligheten (min bistra verklighet även om det inte gällde en knota):
Vi hänger under främre krona och sen lyfter vi ur knotan. Helt plötsligt (utan knotan) ligger härkens tp ovanför den tänkta linjen mellan upphängning och bakhjulets anligg mot marken. Vad händer då? Ja, cykeln är ju "övertung" och kommer alltså att slå en halvnelson åt ena sidan medan du står där med tung motor i famnen. I mitt fall gick det bra men se för fan till att ni inte gör nåt lika dumt. Jag har varnat!

Jag bara ville förebygga såna där typiska misstag.
 
Röd är snabbast skrev:
Någon som är sugen på att sälja sin TLR kanske? :7peta


min TLr är till salu....
 
Det har tidigare pratats i tråden om kåpor från Hammerit i Sydafrika (glasfiberkåpor till bl a TL). Tänkte att nån kanske har intresse av att läsa det här, som enligt uppgift ska vara "the real story":

A promising company down the drain...
Hammerit was started by a bike enthusiast, a guy called Pierre.
The Hammerit website and business was intended for bike enthusiasts. The
driving force behind it was Pierre's love for superbikes. Unfortunately
it was a dream that perished. There is not much one can do when you
opened up new markets for your sole supplier who then decides to cut you
out and go direct.
A sad story with a sappy ending.

Outstanding Business
When we stopped trading at the end of January '04, we had taken money
from +/- 87 customers (either from their credit cards or via bank
transfers) for orders placed during Dec '03 and Jan '04, orders we could
not honour due to the above.
We have since worked through the list and refunded most of these
customers one by one. As of April 06, we still have 16 customers left on
our list that have to be refunded.
If you are one of these customers, you can expect your refund in the
next 10 days.

Email Address for Outstanding Business -
hammerit@webmail.co.za
 
Här kan man läsa lite om min helg på Mittsverigebanan!! obruT och jag och en kille till hade lite TL-cup på ett par pass :tummenupp Det var vansínningt skoj!! :yoparty

Lite mekning blev det oxå då jag hade problem med oljeläckage men med lite assistans och en ny bricka till oljepluggen löste det sig! Tack till Henrik Stenberg (Veidec-föraren) för brickan och oljeuppsammlingskärlet! :fyllisar

Banbilder-5-6-047.jpg
 
Last edited:
Ricken skrev:
Annars ä det ju rätt så smidigt å plocka ut dämparen och göra det löst.
Lite längre tid o fippel men dämparen håller isg snygg..... :rolleyes:
Justerade igår med dorn och det funkade. Såg faktiskt inte ut som att jag åsamkade nån större skada. Hann däremot inte att testköra vilket ska göras ikväll om vädret tillåter. Den blev betydligt fastare, mer än vad jag trott. Ser ju inte ut som att några mm ska göra nån skillnad men det gjorde det.
 
Tlr

J-Bone skrev:
Ni bör kunna pruta en del på den... lycka till! (killen verkar inte ha mycket koll dock...) :3freak

jag tycker den här ser ut att vara ett bättre köp dock, riktig dämpare och allt! -> http://www2.blocket.se/view/2591294.htm?l=0&c=1&city=0

Åkte inte till :tomten (han var MC försäljare :rofl )
Vart en tlr 99 i uppsala för 64.000 i stället, 1700mil kolfiberburkar.... :tummenupp
 
Röd är snabbast skrev:
Åkte inte till :tomten (han var MC försäljare :rofl )
Vart en tlr 99 i uppsala för 64.000 i stället, 1700mil kolfiberburkar.... :tummenupp

:Bugar


när ska han presentera sig här då? :7peta



:fyllisar
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top