TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Last edited:
Japp ladda ner manualen från Ricken,den keramiska tätningen får och skall du inte ens ta i med bara fingrar då hudfettet kan förstöra tätningen åtminstonde på tätytorna och då motsvarande på axeln.När du rengjort axeln ordentligt så torka av axeln där tätningen skall täta med thinner.Använd vita bomulshandskar från biltema.

Tackar, bra tips :tummenupp
 
Woohoo mina packningar har kommit, äntligen ska det skruvas lite :yoparty

Vad ska det dras med för moment på impellern?
Någon som har några bra tips eller varningar?

Tänkte på ett par saker till...
Var försiktig när du tar loss impellern. Den är gjord av mjuk aluminium och går lätt sönder. Ett försiktigt bändande med gott om tålamod plus värme brukar vara en bra metod. Försök sen putsa bort lite av det rost som sitter på impelleraxeln när du fått loss impellern.
Lägg lite gladpack eller nåt sånt över den rostiga/vassa änden av impelleraxeln när du monterar kåpan på slutet så att du inte riskerar att skada oljetätningen när den glider på. Lägg lite fett på axeln där oljetätningen ska täta så kommer den att må bättre också. Var dock försiktig så du inte får fett på vattentätningens tätningsytor som Ronny sa.
 
Tl 1000s motor

Någon här inne som har en tl 1000s motor över?
Kollar lite på en hoj där motorn är kass, undrar därför om någon känner någon som känner någon som har en i reserv. Har läst lite att tlr motorn också skall passa, stämmer det?
Har kollat lite mc skrotar men inte hittat något.
 
2969497 Någon här inne som har en tl 1000s motor över?
Kollar lite på en hoj där motorn är kass, undrar därför om någon känner någon som känner någon som har en i reserv. Har läst lite att tlr motorn också skall passa, stämmer det?
Har kollat lite mc skrotar men inte hittat något.
Är det den på blocket du har kikat på?

Det ska finnas på skrotarna, bör inte vara nå problem, RNMC, Bike Trollhättan, Spinnin wheel osv.......................
 
Tänkte på ett par saker till...
Var försiktig när du tar loss impellern. Den är gjord av mjuk aluminium och går lätt sönder. Ett försiktigt bändande med gott om tålamod plus värme brukar vara en bra metod. Försök sen putsa bort lite av det rost som sitter på impelleraxeln när du fått loss impellern.
Lägg lite gladpack eller nåt sånt över den rostiga/vassa änden av impelleraxeln när du monterar kåpan på slutet så att du inte riskerar att skada oljetätningen när den glider på. Lägg lite fett på axeln där oljetätningen ska täta så kommer den att må bättre också. Var dock försiktig så du inte får fett på vattentätningens tätningsytor som Ronny sa.


Danke schön, finns det mer sånthära dödsviktigt som inte står i handboken?

Men vilket fett kan jag använda?
 
2969747 Danke schön, finns det mer sånthära dödsviktigt som inte står i handboken?

Men vilket fett kan jag använda?
Tja... Vilket fett som helst...
Ta bara nåt som gör att oljetätningen inte ligger mot helt torr axel då den kan nötas väldigt hårt precis vid första uppstarten. Dessutom gör lite fett att du minskar risken för skador vid montering.

När du ändå har loss kåpan, kolla att dräneringskanalen är ren. Det är kanalen som går från kåpans ytterkant och upp mellan tätningarna. Hålet där det rinner ut gojs om nån av packningarna farit. :huvet Kolla att den är ren och öppen, den får inte vara igenpluggad av nåt skit...

Pannkaka... Det är fan gott!
Måste göra det nån dag. Med hjortronsylt och grädde... :drool :Bugar
 
Är det den på blocket du har kikat på?

Det ska finnas på skrotarna, bör inte vara nå problem, RNMC, Bike Trollhättan, Spinnin wheel osv.......................

Jepp det är på blocket. Förmodligen så är det väl mer än bara vevlagret som gått men finns det någon här som har några erfarenheter av vad det kan ha fått för konsekvenser? En polares farsa är jävlig på att meka med motorer, borra upp mm, men man är ju lite rädd för att för mycket gått åt skogen.
 
Hej ska titta på en tl1000r 98 som gått 3800mil på söndag är det nåt man ska tänka på har den några barnsjukdomar? Tacksam för svar


Magnus
 
Hej ska titta på en tl1000r 98 som gått 3800mil på söndag är det nåt man ska tänka på har den några barnsjukdomar? Tacksam för svar

Spana in Rickens sig-länk. Den har en del matig information:
http://portal.miun.se/~rier0502/kopguide.html

Det är väl främst ramsprickor du ska kolla efter, dels vid styrhuvudet, dels styrdämparens fäste på ramen och sen sprickor i fästöronen för bakdämparn.
Vissa personer har haft problem med läckage i tankpackning, yttersta kopplingskåpan, tätningen för vattenpumpaxeln, packningen där tryckstången för kopplingen går in på vänster sida etc... Inga allvarliga saker förutom pumppackningen i tanken, de flesta andra beror nog mest på handhavandefel vid montering som gör att det inte håller helt tätt...
 
Last edited:
2970009 Vad tycker ni om priset med tanke på att man inte kan starta o kolla växellåda mm?
Jag tittade på den annonsen o tänkte att om den var 5k billigare så skulle det kunna vara värt det, men inte för dom pengarna...
 
:7peta Octo, det är en R han letar efter. Det är S'n som sprack i ramen.

Inga direkta barnsjukdommar på R'n. Men det vanliga gäller för en 9 år gammal hoj.
Pumppackingen på tanken bör kollas extra noga om tanken är omlackerad då det är lätt att skada den vid återmontage. (vanligt att folk gör fel)
 
:7peta Octo, det är en R han letar efter. Det är S'n som sprack i ramen.

Inga direkta barnsjukdommar på R'n. Men det vanliga gäller för en 9 år gammal hoj.
Pumppackingen på tanken bör kollas extra noga om tanken är omlackerad då det är lätt att skada den vid återmontage. (vanligt att folk gör fel)

:gnissla :rodnar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top