TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Kolla huvudsäkringen/relät. Vette f*n var det sitter på en R. Nån här kanske kan stämma upp med det?

Säkringarna e kollade, både vanliga och huvud .... reläer har jag dålig koll på :confused:
Testade batteriet med min lilla provgrunka och det verkar som batteriet är kört. Ska testa det riktigt i morgon.
 
Hade inte metkallica nåt tips på en olja som var bra?

Jag kör på Castrol GPS och den verkar funka bra för kopplingen, men den gör lådan lite trögväxlad... Ska byta olja när jag sätter in nya kopplingen.

Shell VSX är speciellt frammtagen för att få bukt med slirrande kopplingar... testa den:tummenupp
 
Det får till följd att hojen kör kallmappad insprutning mest hela tiden (<80°C) och då får den för mycket bensin. Det gör att oförbränd bensin pressas ner i oljan... Testa öppna oljelocket och lukta, jag lovar att det luktar bensin, och jag misstänker att det också är en faktor som orsakar slir.

Vill du ha lite tips om modden av kylsystemet så hör bara av dig. :)

Tror bestämt att jag behöver lite tips om modden av kylsystemet.. Öppnade oljepåfylllnings locket och mycket riktigt så luktar det bensin.. Octofinger hade du någon schyst guide gällande ombyggnad?? Är i behov av hjälp...
 
Last edited:
Säkert nåt skitfel...

Va ute å körde lite i helgen, sen börja hojen blöddra å baktända å lägga av. Sen försvann de...
På vägen hem dog den, försökte starta den medans ja rulla, men den tände inte, startmotorn snurra... :huvet
Jag stanna, slog av tändningen, på med tändningen igen då starta den direkt å fick som vanlig.

Samma sak hände idag, den blöddra, sen dog den... Gick inte å starta utan att man slog av tändingen å på igen...

Nån som har nåt förslag på va de kan va för skit? :va

Som sagt, antagligen (förhoppningsvis) nåt skitfel...

Tack på förhand :)

/Wirre
 
Det va batteriet som lagt av .... någon form av kortis eller liknande .... det va heldött.
Med nytt batteri så spinner älsklingen igen :tuttar

Har dessutom en granne i garaget som köpt bling-bling-bmwcabbe och jag drar hans larm varje gång jag startar hojen :D :tungan :tummenupp
 
Nu är allt fixat, förhoppningsvis :D Tack för all hjälp :)

En sista fråga på det här, är det etylenglykol som ska i? Det var nämligen så lite glykol i kylaren så vätskan var klar så jag vet inte riktigt vad som ska i.
 
2983778 Nu är allt fixat, förhoppningsvis :D Tack för all hjälp :)

En sista fråga på det här, är det etylenglykol som ska i? Det var nämligen så lite glykol i kylaren så vätskan var klar så jag vet inte riktigt vad som ska i.
Man kan provsmaka lite på den. Propylenglykol smakar lite sött.

(Och etylenglykol är giftigt som fan så det lär du också märka. :D)
 
Du får gärna komma och provsmaka :D

I instruktionsboken och verkstadshandboken står det bara glykol avsedd för aluminiumkylare, men vilken glykol är det?

Man kan provsmaka lite på den. Propylenglykol smakar lite sött.

(Och etylenglykol är giftigt som fan så det lär du också märka. :D)
 
EFI och TRE ?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ser om cykeln har den där EFI-strypningen eller inte? När är det funkis med TRE?
Har en 98-ram med 97-motor, och har tillgång till båda elsystemen. (Funkar 98ans elsystem på 97:ans motor?
 
2984579 EFI och TRE ?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ser om cykeln har den där EFI-strypningen eller inte? När är det funkis med TRE?
Har en 98-ram med 97-motor, och har tillgång till båda elsystemen. (Funkar 98ans elsystem på 97:ans motor?
Vet inte exakt vad du menar med EFI-strypning... Vet inte om det såldes några strypta TL i Sverige. Ingen som hade nån "strypt" ECU(styrenhet) iaf.

TRE funkar alltid, även på 97'orna fast man måste krångla lite och löda fast den själv då 97'an har andra kontakter.

Elsystemen borde vara i princip lika. Den enda skillnaden jag känner till är att GPS-kabeln har två tåtar på tls 97 och tre på 98+, så du får väl hitta en GPS från en nyare motor och montera.

2983934 Du får gärna komma och provsmaka :D

I instruktionsboken och verkstadshandboken står det bara glykol avsedd för aluminiumkylare, men vilken glykol är det?
Jag har nåt rykte som surrar bak i huvudet att man ska ha etylenglykol i en alukylare. Nog för att jag kör på proplenglykol själv bara för att jag är för snål för att slänga bort det jag redan hade. :)

Men du ska inte lita på mig. Jag gissar bara även om jag för tillfället är nykter iaf. :hihi
 
Last edited:
Vet inte exakt vad du menar med EFI-strypning... Vet inte om det såldes några strypta TL i Sverige. Ingen som hade nån "strypt" ECU(styrenhet) iaf.

Tack för svaret! :tummenupp

Jag tror vi menar samma sak, ordet EFI fick jag från en annons om just TRE, men det skall vara den där strypningen på vissa växlar som gör hojen lite "tamare" så att den inte "sladdar och går upp på bakhjulet". :confused:

Jag vill inte ha någon typ av strypning alls, men du menar alltså att det inte importerades hojar till Sverige där styrenheten var modifierad? Då är allt ok alltså...

Känner mig lite korkad, lovar att kolla djupare i verksstadshandboken, men vad är GPS:en för nåt? Knappas något som gör att jag hittar hem eller hur? Jag har nämligen ett problem som jag nämnde tidigare på tråden, att elsystemet har en sladd över, jag trodde det var kylaren som hade olika antal kontakter från 97 till 98...

Vet du nåt?
 
tl1000r

Ska kolla lite på cyklar på den röda dagen undrar vad det är för skillnad på en 00 tl1000r och en 98 tl1000r Är det stor skillnad motor hk design tyngt ja allt

Tacksam för svar

Mvh Magnus
 

Tack för svaret! :tummenupp

Jag tror vi menar samma sak, ordet EFI fick jag från en annons om just TRE, men det skall vara den där strypningen på vissa växlar som gör hojen lite "tamare" så att den inte "sladdar och går upp på bakhjulet". :confused:

Jag vill inte ha någon typ av strypning alls, men du menar alltså att det inte importerades hojar till Sverige där styrenheten var modifierad? Då är allt ok alltså...

Känner mig lite korkad, lovar att kolla djupare i verksstadshandboken, men vad är GPS:en för nåt? Knappas något som gör att jag hittar hem eller hur? Jag har nämligen ett problem som jag nämnde tidigare på tråden, att elsystemet har en sladd över, jag trodde det var kylaren som hade olika antal kontakter från 97 till 98...

Vet du nåt?

Ok, du menar den "strypningen". Jag skulle inte kalla det en strypning, det är så att den fördröjer tändningen något på de fyra första växlarna när man är under halvt gaspådrag. Så fullt pådrag och det här påverkar inget alls. Nåja, i princip alla TL har den här justeringen utom de allra första, det är bara att kolla om din ecu har ett nummer som slutar med F21 så är det den uppdaterade. En TRE tar bort den begränsningen och gör att hojen svarar lite bättre på gasen på de lägre växlarna.

GPS=Gear Position Sensor. Det är på den man kopplar in en TRE. TLS-97 har två ledningar (växelsignal och neutral) i sin kabel från gps'en, senare TL-modeller har tre ledningar (en jord också) i sin kabel. Därför är en TRE för TL98+ inte kompatibel med en TLS-97. Ang sladdar över har jag flera stycken lite här och var. :)

På kylaren har du tempsensor och fläktsensor på en TLS-97, på en senare modell har du bara fläktsensorn i kylaren, tempsensorn sitter ju på termostathuset istället. Blir ändå inga sladdar över...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top