TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Tja!
Mappade på MC express våren -05 o han kirrade en effektökning på 5%. Från 114,09 till 116,27 hk plus lite i vridet. Alla siffror på bakhjulet. Men jag tycker den känns slö. Skulle vilja att den hade lite mer klipp ändå. Gillar inte när det går fort men jag gillar när det går fort till fort..... :) :tungan

Octofinger skrev:
2462768 Det är väl väldigt få som lyckats få så många pållar i sin TL-motor? Dock är det ett antal som kör med ca 140 hästar och lyckas få dem att hålla. Min uppfattning är att 140 är lite av en övre gräns om man ska kunna köra den som vanligt utan att behöva renovera motorn varannan månad typ.

Min lilla tillis är väl på 110 hästar nu eller nåt. Måste se till å bänka å mappa för att få den att gå som den ska. Vad finns i närheten av Uppsala?
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Octofinger skrev:
2462768 Måste se till å bänka å mappa för att få den att gå som den ska. Vad finns i närheten av Uppsala?

Det är ju inte i närheten av Uppsala men jag lämnade min till MP-racing i Billesholm (Helsingborgsregionen). Första ägaren hade köpt Akrapovic Evolution för 24000 så jag lade till en Powecomander och en tre-mod samt att MP-racing öppnade upp luftburken. Detta gav mig 129,2 hästar på slangen och 102 Nm i vrid.

Enlig Mats på MP-racing skall man vara noga med att den som bänkar har en riktig bänk me broms på, inte bara en rullande landsväg... det är tydligen en jävla skillnad :va jag blev nöjd iallafall.

Kolla hur bra hojen blev :tummenupp

normal_IMG_3153.jpg
 

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Tjo! Vadå öppnade upp luftburken? Hur bär man sig åt då?


Rickar skrev:
2464607 Det är ju inte i närheten av Uppsala men jag lämnade min till MP-racing i Billesholm (Helsingborgsregionen). Första ägaren hade köpt Akrapovic Evolution för 24000 så jag lade till en Powecomander och en tre-mod samt att MP-racing öppnade upp luftburken. Detta gav mig 129,2 hästar på slangen och 102 Nm i vrid.

Enlig Mats på MP-racing skall man vara noga med att den som bänkar har en riktig bänk me broms på, inte bara en rullande landsväg... det är tydligen en jävla skillnad :va jag blev nöjd iallafall.

Kolla hur bra hojen blev :tummenupp

View attachment 162914
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Cantona skrev:
2464701 Vadå öppnade upp luftburken? Hur bär man sig åt då?

Tjaa :va

Gudarna skall veta att jag inte är någon mekaniker men jag kan ju berätta hur Mats försökte förklara det för mig...

När man skruvar på öppnare system så mixtrar man med ballansen mellan under- och övertryck i cylindrarna. Man kan inte bara hänga på ett öppnare system och tro att det blir bra för det enda som händer är att hojen brölar mer :)

För att du skall få valuta för pengarna du lagt på avgaspiporna måste du se till att luftburken klara av flödet, oftast genom KN-filter eller dyl. Vissa sätter på trattar direkt på förgasarna men då får man nog för lite motstånd :confused:

Vitsen med att bänka hojen är att man kan mäta insugs- och avgasvärden samt temperaturer på avgaserna och en hel del annat samt därefter ställa bränsle och tändning.

Jag tror att detta blev ungefär rätt... någon anna kanske kan förklara det bättre eller ge mig :fatta! om jag har fel...

Tja :hej

PS Jag tror att Mats satte vinkelslipen i burken och gjorde insugshålen större oxå... DS
 
Last edited:

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
JT skrev:
2457346 Jag har bestämt mig för att köpa trevlig sporthoj, har kikat lite på sporttouring hojar som ZX12R och Hayabusa för jag kör kanska mycket längre sträckor.

Nu till saken, jag har alltid varit förälskad i TLR, den är så grymt snygg och har ett sånt underbart ljud. Kommer jag gilla hojen?
Jag kör mest motorväg och är rädd att effekten och komforten är för dålig.

Ni som vet, hur hänger en TL med litershojar med radfyror?
Hur är den att köra långt med?
Har den jobbiga vibrationer?

Snälla hjälp mig att övertyga mig själv, jag måste ge svar på en annan hoj imorgon så jag är tacksam för snabba svar!


Jag har haft en zx12r och har nu en Tl1000r. Jag kan ju bara säga att Tillern känns ju rent slö om du ska jämföra med en zx12a. På allt annat så är tillern så grymt mycket bättre. Köp en TLR.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Tjoho.
Jag har alltid kört radfyra, vet inte om det beror på mesighet eller annat psykiskt fel. Har alltid ansett att twinnar är klumpiga, otympliga och knasiga.
Men sent skall syndaren vakna. Igår fick jag köra polarns TLR. Dra mig i ......!!!! Så jävla ball, så grymt brutalt, så oerhört fräckt............osv, osv....:tummenupp :yoparty
Blev tokigt förvånad över att den var så lätt körd, snabb styrd och pigg. Nu har jag ju inte ens nämnt ljudet som man upplever när man sitter på, och det är nog det bästa.
Jag kommer skrota idéen att köpa en R6 -03, det blir en TLR om jag hittar en i rätt prisklass. Någon som har en billig, bra och välskött -99 eller uppåt till salu?

TLR rockar ju världen :yoparty :yoparty :yoparty
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Octofinger skrev:
2462768 Det är väl väldigt få som lyckats få så många pållar i sin TL-motor? Dock är det ett antal som kör med ca 140 hästar och lyckas få dem att hålla. Min uppfattning är att 140 är lite av en övre gräns om man ska kunna köra den som vanligt utan att behöva renovera motorn varannan månad typ.

Jag är rätt säker på att de plockade ut mer än 20-30 hästar med turbon :hihi
Men, som sagt, har inte sett(dvs. läst) någon hålla för det.
Fast, det hade ju varit rätt ballt. liten turbo, eller ett plennum som "läcker" så att man plockar ut lite lagom 140-150 på sin TL.
Med Tööörbon kommer alla tro att du är fetast i stada :hihi och samtidigt har du en TL med oomph OCH hållbarhet. :)
Streetad TL med Turbo :yoparty :yoparty

Men konventionell trimmning så har inte jag heller sett så många plocka ut så mkt pållar på slangen. Hmm, för att vara ärlig, så har jag inte sett någon dyno kurva som pekar på 140+. Så, de som har gjot det är nog rätt få. :)

Rickar skrev:
2464721
För att du skall få valuta för pengarna du lagt på avgaspiporna måste du se till att luftburken klara av flödet, oftast genom KN-filter eller dyl. Vissa sätter på trattar direkt på förgasarna men då får man nog för lite motstånd :confused:

Vitsen med att bänka hojen är att man kan mäta insugs- och avgasvärden samt temperaturer på avgaserna och en hel del annat samt därefter ställa bränsle och tändning.

Har Mats (MP Racing) en Yoshi box?? Eller har du PCII?
Jag skulle nog behöva ha min Yoshiboxad. Men få se vad tändstiften säger vid servicen. Men jag tror min går snålt.
Har ju både hel system och K&N filter, och är osäker på om förra ägaren fixade till insprutet eller inte...

:hej
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
PutteLiten skrev:
2465948
Har Mats (MP Racing) en Yoshi box?? Eller har du PCII?
Jag skulle nog behöva ha min Yoshiboxad. Men få se vad tändstiften säger vid servicen. Men jag tror min går snålt.
Har ju både hel system och K&N filter, och är osäker på om förra ägaren fixade till insprutet eller inte...

:hej

J-la Putteliten... jag sade ju att jag INTE är någon mekaniker :huvet

Vad är en Yoshibox??? eller en PCII???

Om du menar Powercomandern så är det en USB inkoppling :confused: :va

Kolla själv:
http://www.mp-racing.se/

lägg ett mail till honom :tummenupp

...som sagt, han är inte billigast men jag har aldrig träffat en mek som är mer kundvänlig, serviceminded och duktig.

PS passa på att kika på hans egen leksak... en GSX 1100 E från -82 MED JÄTTETURBO :yoparty :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PCII = Power COmmander 2 :)

Yoshibox är en pryttel som man ställer orginal insprutnings modulen med. Dvs om man inte har en Power Commander är det enda sättet (mja... finns ju annat än Power Commanders oxå) att ställa om insprutet när man uppgraderar till helsystem etc. :)
Kostar ett par tusen för en sådan pryl, och man använder ett par gånger... (den sitter altså inte på hojen, utan är ett "verktyg") Ställ in och glöm...

Ska gå in och ta en titt :)



TLRR:
GRYMT!!! :yoparty :2cool:


:rofl
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Teoriprov

Nu är det dags att göra teoriprovet, :tummenupp .
Hur gick det för er? måste man råplugga.
Jaja nästa torsdag är det dags, åter till studierna...

Harè så gott..:arsele
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
masw1 skrev:
2472161 Nu är det dags att göra teoriprovet, :tummenupp .
Hur gick det för er? måste man råplugga.
Jaja nästa torsdag är det dags, åter till studierna...

Harè så gott..:arsele

Det är enkelt, läs igenom boken noga så klarar du dig!:tummenupp

Rydde skrev:
2465017 Jag har haft en zx12r och har nu en Tl1000r. Jag kan ju bara säga att Tillern känns ju rent slö om du ska jämföra med en zx12a. På allt annat så är tillern så grymt mycket bättre. Köp en TLR.

Det blev en ZX12:a den är gången...:)

Nästa gång jag köper hoj SKA det bli en twin!
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
JT skrev:
2472290 Det blev en ZX12:a den är gången...:)

Nästa gång jag köper hoj SKA det bli en twin!


:skrattaåt LOOSER!!!!!

... nåväl... lycka till med Kawan då:)

... men nästa gång väljer du rätt :fatta!
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Har själv lite samma ångest att välja. Sitter och kollar fram emot nästa sommar då ingen kan komma och gnälla på mig ifall jag skulle köra en cykel som hade över 25kw :tungan . Körde med min gixxer 750 -93 ca 400 mil denna sommar och har haft en rgv som jag körde närmare 1000mil(moraltomtar akta! ingen av dom var strypt). Jag trivdes inte alls lika bra på gammel gixxern då den var så tung och slö/dålig på kurviga vägar jämnfört med min lilla rgv. Hur är tlr om man jämnför mot r1 -98, gsxr 750 -00/srad, rgv 250 eller ducce 998. Jag är väll som vilken annan ung kille, vill att den ska gå upp på bakhjul om man gasar iväg men det viktigaste är hur smidig den är. Kan man smiska den ordentligt på en lite kurvig väg eller måste det vara bana för denna hoj?

Sen funderar jag jääääääätte mycke över vikten, känns den tung? Kollade upp på internet (MCpoolen) och den borde väll väga 197kg torr. Är den inte lite klumpig om man jämnför som sagt mot en hoj som gsxr 750 -00 som borde väga 166kg torr(kan hända att jag har alla siffror fel men vänligen rätta till mig om läget är så). Varför väger annars en v-twin mera än en rad 4?
Blir man annars ifrån åkt på raktframåt race mot en 750 med den otroligt vackra tlr?

Mvh Axl
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Axl45 skrev:
2473381 Jag är väll som vilken annan ung kille, vill att den ska gå upp på bakhjul om man gasar iväg men det viktigaste är hur smidig den är. Kan man smiska den ordentligt på en lite kurvig väg eller måste det vara bana för denna hoj?

Mvh Axl

Jag tycker väl iofs inte man skall försöka jämföra en 1000 cc twin med en 750 cc radfyra överhuvudtaget.

Jag körde gammal GSXR 750 innan och jag anser att jag bytte upp mig i allt:tummenupp

Iofs bytte jag upp mig 10 årsmodeller samtidigt men:rolleyes:

Främsta anledningen till Tiller framför radfyror är ju tempramentet och LJUDET :musik :drool

Den är nog att anse som lite tung men jag upplever den väl främst som stadig och förlåtande (motsats till nervös) jag är iofs 193 cm och väger 90 kg så jag hamnar lite som på en minimoto på en 600/750.

Angående bakhjulsåka så skall du i så fall se till att köpa en som är utrustad med TRE-mod :D Jag gasar upp min på både 1:an och 2:an.

Om man blir frånåkt på ett raktframåtrace tycker jag är ointressant eftersom det är kurvorna som sållar ammatörerna från proffsen... :hoppskrat
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Rickar skrev:
2473890 Jag tycker väl iofs inte man skall försöka jämföra en 1000 cc twin med en 750 cc radfyra överhuvudtaget.

Jag körde gammal GSXR 750 innan och jag anser att jag bytte upp mig i allt:tummenupp

Iofs bytte jag upp mig 10 årsmodeller samtidigt men:rolleyes:

Främsta anledningen till Tiller framför radfyror är ju tempramentet och LJUDET :musik :drool

Den är nog att anse som lite tung men jag upplever den väl främst som stadig och förlåtande (motsats till nervös) jag är iofs 193 cm och väger 90 kg så jag hamnar lite som på en minimoto på en 600/750.

Angående bakhjulsåka så skall du i så fall se till att köpa en som är utrustad med TRE-mod :D Jag gasar upp min på både 1:an och 2:an.

Om man blir frånåkt på ett raktframåtrace tycker jag är ointressant eftersom det är kurvorna som sållar ammatörerna från proffsen... :hoppskrat


Jo jag skulle gärna köpa en lite nyare hoj som jag skulle vara riktigt nöjd med.
Har alldrig kört nån 4-t v-twin men jag är jätte kär i dom, låter så jäklars najs när man hör dom. Börjar kittla i kroppen bara jag ser en tiller men blir alltid och fundera över vikten...?/ hur mycket kan man banta ner den? nån som mätt detta.

Var din gammel gixxer en 750cc? själv hade jag en sån -93 tyckte den känndes lite som en el motor och välldigt tung att svänga med. Har hört massor om tillerns temperament och att den är jätte kul att köra men vet inte själv och har inte möjlighet att testa i år mera så jag frågar lite av er som sitter och njuter på dessa vackra maskiner.

Har alltid vart kär i 2-t och älskar den sorten av motor, har tillern nått som jag kommer att känna igen eller är den lika tråkig som gixxern var :p, kanske nått helt nytt?!?!
Ni som är äldre och har mera kunskap, nyare rad 4 hur är dom i sina motoregenskaper, tycker alla snackar som om dom vorde gudar eller nått.
Men är inte dom rättså lika min gammel gixxer i motorn bara att dom knuffar på mera i slutet eller hur ligger läget?

Största orsaken till att jag kollat på nyare rad 4 är för vikten. Som du sa så är inte rakt framåt race så jätte intressant men alltid en liten del i det hela. Hänger ni på era polare med rad 4 om vägen är ordentligt krokig?

Hur är det annars med hållbarhet, vad ska man kolla efter om man köper en tlr? Läste nått om pushrod seal, är det inte nån bussning/packning som har nått att göra med kopplingen har jag för mig. Finns det mycket trimm trimm att köpa till hojen?

Om nån har ett videoklipp med videokameran fast på tanken och är ute och gasar med sin tlr Snälla skicka länk så jag kan avnjuta :)

Tack för svaren på förhand :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top