TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Rickar skrev:
2447529
Dessutom undrar jag om jag kan ha dragit styrdämparens bultar för hårt. Jag tycker att styret går lite trögt efter att jag drog åt styrdämparen sist jag lyft tanken.

Rickar


Medans jag tänker på det.
Orginal dämparen är trög och okänslig. Ett billigt och enkelt sätt att förbättra den är att byta ut orginal 5W oljan mot 2.5W olja. J-Bone gjorde detta med gott resultat.
Jag bytte till 3W, och visst blev det bättre, var som att gå från überdåligt till bara värdelöst, ungefär :hihi
Min samlar fortfarande damm i någon låda i garaget, bästa modden jag gjort var att skruva loss den. :)
Men vill man absolut ha en, så är det billigaste att byta till 2.5W olja.

:hej

-chris- skrev:
2451018
Puh nu har jag skrivit av mig lite... ni förstår att jag e sugen på att köra min älskling va? För jag ska fanimej köra TLS på knutstorp på torsdag om jag så ska montera på trampor och en dynamo!

Heh, vart ju lite strul...


Jag körde min jänta idag. :)
Ett stift är helt slut, men jag pallar f-n inte montera ner halva hojen och byta nu. Ska ju in på stora servicen om 100-150 mil, så hon får fortsätta hosta till lite då och då... Kör man hårt är det inga problem :hihi


:hej
 
Last edited:

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Tjenare på er alla..
Jag har lite problem med min tl 1000s -97, Den läcker lite soppa från undersidan på tanken , någon som vet om det är ett vanligt problem?
Det kan väl inte vara så besvärligt att ta bort tanken på den (eller)?
Men det är värt att det får läcka lite bara man får höra mullret.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
masw1 skrev:
2451647 Tjenare på er alla..
Jag har lite problem med min tl 1000s -97, Den läcker lite soppa från undersidan på tanken , någon som vet om det är ett vanligt problem?
Det kan väl inte vara så besvärligt att ta bort tanken på den (eller)?
Men det är värt att det får läcka lite bara man får höra mullret.

japp vanligt fel
jag fick ny på garantin...(hadde en TLs -98)
tanken är "ganska" lätt att få lös (lite slangar och styrdämpare och elkablar ivägen bara:D )

se upp när du byter packning...(DRA INTE FÖR HÅRT)
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hej på er govänner!!!

Tack för alla tips. Jag har smort upp bakdämpen (inte den jobbiga skuvabort-tryckafettspruta-varianten) men väl försvarets sprayolja 042-varianten. Har kört 20 mil idag, tvättat och sedan kört 10 mil till :)

DSC00403.JPG

Jag har fått ordning på gnället baktill och jag tror att gnället framtill är bromsbeläggen som vibrerar lite:va

Tycker lite synd om dig chris:pannkyss hoppas du får ordning på hojen för då syns vi ju på Knutstorp på torsdag...

Nu till ännu en fråga:

Hur hårt kan jag ställa förspänningen och kompressionen på min orginalgaffel??? Vågar jag maxa den. Den slår nämligen fortfarande igenom trots att jag ställt den nästan på max...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Fredde83 skrev:
2451737 Använd momentnyckel!!
japp
och var FÖRSIKTIG.....

tanken kan annars bli krokig (vet ej exakt hur det ser ut för jag fick en ny tank)
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Undertail

Tjenis!Någon som vet var man kan köpa en snygg undertail till min tl1000s-97
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Skall försöka quota in lite svar i ditt långa inlägg.... :)

-chris- skrev:
2451018 Tänkte ta och skriva av mig lite om vad som har "hänt" med min TLS sen jag köpte den för 1,5 månad sen.

For iväg på semestern och köpte skönheten i Skövde och körde hem den till mor o far i Västerås för att sen ta med den till LUnd när ajg for hem tänkte jag. Det första jag märkte var att hon läkte olja, men det fick ajg kompensation av för säljaren. En skitschyst kille på det viset!

Bra försäljare!

Eftersom jag inte hade varesig verktyg eller plats att skruva på hos mor o far så lämnade jag in hojen, skulle ta en dag....jo visst...
In med den på tisdagmorgon och sen där för att hämta den på kvällen. Men nej då hade de inte fått tag på packningarna som skulle bytas. Hmm jaja kommer imorrn då istället, ring om det strular mera sa jag.
Nej inte klar när jag komförbi på onsdagen, inte heller när jag ringde på torsdagen och nu började det bli tajt. Jag skulle åka ner till Lund på söndagen.

Men efter lite hot och svordommar så lyckades de få tag på packningar och skruvade ihop hojen på fredagen. Bra bra, då kom vi till betalningen. Jaha nu var det plötsligt 2800 istllet för 1500 som prisförslaget var. Dock gick de efter lite förhandling med på att 1500 var rimligt :)

Ett jävla överpris, speciellt eftersom dom inte verkar
veta vad dom sysslar med..... trist !


Körde iväg och vad ser jo, det läcker fortfarande olja :va
åker tillbaka men vi kan inte hitta vad som läcker, misstänker kopplingstångspackningen... Läcker inget mycket så ajg tar hojen till landet iaf.

När ajg sedan ska iväg är bateriet dött... Hmm startade flera gånger inn hos meken men vafan... Boostar igång henne iaf och far iväg.. Sprut pang knall spruuuuutttt... Dör och så får ajg lasta upp skönheten på kärra på söndagen och skamåka ner till Lund.

Detta är normalt beteende när batteriet är dåligt laddat, även
om hojen verkar dra runt normalt så saknas den sista lilla
hastigheten för att tända.. och sedan baktänder den!


Glöm inte att kolla så insprutningsenheten sitter kvar
i insugsgummina, rätt så ofta så ploppar dom ut om hojen
baktänder! Kolla även över vakuumslangar och annat runt om
det området efter en kraftig baktändning....


Tänkte då att pc2 kanske blev nollad vid antingen batteritorsken eller boostningen. Men så var inte fallet alls. Allt som mitt latjande med chefens laptop bidrog till var att slarva bort existerande mappen.

PC2 :an kan inte nollas........

Efter detta så märkte jag även att det läkte glykol ur skvallerhålet. Beställde då packningar till detta och bytte vilket resulterade i att det nu forsade glykol ut och in i oljan.. Detta på grund av att jag knäckt keramik ringen när jag knackade in packboxen med en hylsa stl22 istället för en 23lång som jag märkte fungerade mycket bättre.
Gör om gör rätt... Nästa vända så var oljesidan fin men det droppade glykol fortfarande :(
Blev till att öppna igen och rengöra keramikytorna som glider mot varandra med avfettning. Nu var det tätt iaf!

Vem tipsade dig om det med ytorna på keramiken va! :)

Dags att ta tag i olje läckagen. På vänster sidabeställde jag packboxen till växelaxeln och packningen till dennes kåpa samt kopplingsstångspackboxen (vad heter den egentligen?) bara för att vara på säkra sidan. Var rätt så säker på att det var växelboxen som var boven.
Och ja nu verkar det vara tätt på den motorhalvan också! :tummenupp

Pushrod seal heter den.... köp nån extra nästa gång!

Och så till problemet med att batteriat dog, jag mätte upp det för att se om det var dåligt men det var det icke. Mätte sen regulatorn och den verkade lite latjo. Kollade även vad jag hade ut på växelströmssidan... nada. Jahap dags att öpna och se vad som kunde tänkas vara fel.

Öpnade generatorkåpan och vad möts jag av.. Jo en skruvskalle som far runt där inne och filar ner resterande bultskallar som håller rotorn och då självklart slipar ner min stator till flis SUCK.
Blev till att rengöra allt och jaga rätt på en begangnad stator på Fleninge MC skrot, vilken jag hämtade idag! Så påt idag igen.. Lirka ur den halva skruven som satt kvar i svänghjulet (inte det lättaste jag gjort men med lite våld och en skruvdragare gick det). Och så byta alla andra skadade bultar.

Snyggt jobbat, visst är det skönt när man hittar felet och
kan lösa detta själv! :yoparty


På med ny stator och rengjord rotor. Pang skruva ihop allt i värsta motoGP tempo! Sen starta och va fint hon gick laddade 13,5V på tomgång och... nej 12,4V på 5000v. Och där är jag för tillfället. Väntar nu på att rickens regulator ska komma med posten och se om den fungerar. Annars blir det en vända till fleninge på onsdag.
Kvar att göra nu är att lista ut varför det kommer lite olja mellan främre cyllen och luftburken.. Men det tar vi nog i helgen :rolleyes:

Detta är "normalt" speciellt om man ligger på övre oljemarkeringen för
då puttar gärna vevhusventilationen ut olja i luftburken som sedan
rinner ner exakt där du beskriver! Gör rent luftburken och kör sedan oljan
lite lägre på markeringen... mot " Low "


Puh nu har jag skrivit av mig lite... ni förstår att jag e sugen på att köra min älskling va? För jag ska fanimej köra TLS på knutstorp på torsdag om jag så ska montera på trampor och en dynamo!

Sorry för ev stavfel och inkorrekt svenska, men det klarar ni nog :)

Lycka till! Snyggt jobbat, snart har du koll på din hoj och har löst alla
problem som dåliga B mekaniker har fixat igenom åren!


Robban
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
JET A1 skrev:
2452094 Tjenis!Någon som vet var man kan köpa en snygg undertail till min tl1000s-97


Testa bikersneed. Köpte min därifrån. Dyrt men med perfekt passform och shotgunbromsljus med led-belysning samt infällda led-blinkers.

(Ska fixa bild ikväll tänkte jag)
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Ljungqvist skrev:
2453167 Testa bikersneed. Köpte min därifrån. Dyrt men med perfekt passform och shotgunbromsljus med led-belysning samt infällda led-blinkers.

(Ska fixa bild ikväll tänkte jag)
Kanon om du fixar en bra bild:) :) :)
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
JET A1 skrev:
2453435 Kanon om du fixar en bra bild:) :) :)

Killen som har Bikersneed är bra att ha göra med. Skulle du handla av han så kan du nog hämta direkt från han så slipper du frakten.

Hur kan jag ha missat din hoj, fräck för att vara en S :arsele
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Fredde83 skrev:
2453497 Killen som har Bikersneed är bra att ha göra med. Skulle du handla av han så kan du nog hämta direkt från han så slipper du frakten.

Hur kan jag ha missat din hoj, fräck för att vara en S :arsele
Tyvärr är det inte min hoj,men jag ska fixa en underkåpa också.Bra tips på det kanske någon har:argpådato :hihi

JET A1 skrev:
2453509 Tyvärr är det inte min hoj,men jag ska fixa en underkåpa också.Bra tips på det kanske någon har:argpådato :hihi
Förresten:tummenupp är det någon som skall till Sjöborakan imorgon:hjälm
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
JET A1 skrev:
2453509 Tyvärr är det inte min hoj,men jag ska fixa en underkåpa också.Bra tips på det kanske någon har:argpådato :hihi


Förresten:tummenupp är det någon som skall till Sjöborakan imorgon:hjälm

Jag och min polare svänger nog förbi, stannar en liten stund.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Wirre din pajas gått i ide eller :fatta!
hitta bara 3 bilder från första tl-åkningen
glasstart i buss/waxholm :tungan
P6100242.JPG


fan du e läcker när du böjer dig fram sådär :D
P6100243.JPG


P6100244.JPG
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Lite bilder på min TLR med nya undertailen.
 

Bifogat

  • DSC00037.JPG
    DSC00037.JPG
    65.3 KB · Visningar: 78
  • DSC00038.JPG
    DSC00038.JPG
    121.6 KB · Visningar: 89
  • DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    111.5 KB · Visningar: 72
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
är det bara jag som börjar bli less på sporthoj?
Förr kunde man sitta o slö kika på trådar om allt mellan himel o jord, men nu så är det inget roligt om det inte är TL tråden...

Det är tur att ni grabbar finns :arsele

men vi har inga tjejer här... :(

Lösning??

Kan vi dra igång nån kampanj eller nåt annat spännande, kanske puttefnask kan strippa eller nåt framför en webcam för tjejer som köper en TL :tomten

Oj, spåra ur lite :näsblod men summa sumarum, börjar sporthoj förfalla??
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top