TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tjena Chiefen, jag efterlyste ju dig bara för nån dag sedan, har saknat dig lite :)

Nä jag har heller inte haft några fel med GPI:n, så det är nog ditt eget fel.

Ha det bra grabben
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Rickar skrev:
2438924

Men man slänger väl inte på kolfiber för att stajla, det är väl för att lätta hojen eller??? vill man glänsa kör man väl guldvinge full med blingbling eller nått
Och du säger att du har kört hoj i 20år???

Och du har ändå inte lärt dig att kolfiber har man ENBART för att glänsa med :tuttar
Ju mer coalfajber du har desto mer glor brudar/grabbar efter dig (jag dömer ingen) :arsele

Och det är väääldigt viktigt. :D :tummenupp
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Ju mer coalfajber du har desto mer glor brudar/grabbar efter dig (jag dömer ingen) :arsele

Och det är väääldigt viktigt. :D :tummenupp[/QUOTE]

Jodu Ricken... du har ju tyvärr en bit till Knutstorp-ring... annars hade du varit välkommen på torsdag så skulle du kunna få se all min fajber... försvinna i fjärran:lol

Kört hoj i 20 år var väl en sanning med modifikation... jag har åkt hoj i 17 år för att sedan ta mig i kragen och skaffa en R-hoj...

Kort summering om någon nu är intresserad: Suzuki GT 125 -77, honda CB 500 -75, Kawasaki Z 900 1A -73, Triumph Bonneville 650 -69 med stelbensram och 20 tum förlängd gaffel, Yamaha XT 600 -87(tre vintrar i Sälenfjällen, skitkul), Suzuki GSX 1100 EF -89, Yamaha XJR 1300 -99, Honda PanEuropean 1100 -90(Sicket misstag...tråååkig), Suzuki GSXR 750 -90 och sedan äntligen... TL 1000 R -00:)

Nu blir det inget mer byte av hoj... nu har jag hittat hem.
(Man kanske skulle skaffa en TL 1000 S oxå... eller???)
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robster skrev:
2441811 Hej Chiefen!!

Long time no see.... :)

Hoppas allt är bra med dig och att din tur ( Eller rättare sagt otur! )
har vänt åt rätt håll....

Jag har inte haft några problem med min GPI i allafall, du har
väl också tagit 5volt ifrån parkeringslampan?

Någon kortslutning i dom regionerna?

Kolla upp kablarna o gör om lödningarna!

Kul att höra ifrån dig!

Robban

Ricken skrev:
2441811
Tjena Chiefen, jag efterlyste ju dig bara för nån dag sedan, har saknat dig lite

Nä jag har heller inte haft några fel med GPI:n, så det är nog ditt eget fel.

Ha det bra grabben

Jag valde att ha ett fungerande parkeringsljus så jag lödde på Gpin före parkeringslyset. Sladduslingen är så kort så jag har problem att göra en bra lödning. Jao jao, jag får kolla upp det. Har inte riktigt haft ork eller motivation att pula med hojen i år men det ska väl bli ändring på det till vintern!
Det har inte varit kortslutning någon annanstans ialla fall kan jag inte tyda det utifrån säkringarna då det alltid är samma säkring som går.

Har ni oxå problemet att växelindikatorn glappar på ettan och tvåan? Har med största sannolikhet med mitt kopplingsval att göra men jag vill ju gärna ha parkeringslyset i funktion inför besiktining osv.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Chiefen skrev:
2443870 Jag valde att ha ett fungerande parkeringsljus så jag lödde på Gpin före parkeringslyset. Sladduslingen är så kort så jag har problem att göra en bra lödning. Jao jao, jag får kolla upp det. Har inte riktigt haft ork eller motivation att pula med hojen i år men det ska väl bli ändring på det till vintern!
Det har inte varit kortslutning någon annanstans ialla fall kan jag inte tyda det utifrån säkringarna då det alltid är samma säkring som går.

Har ni oxå problemet att växelindikatorn glappar på ettan och tvåan? Har med största sannolikhet med mitt kopplingsval att göra men jag vill ju gärna ha parkeringslyset i funktion inför besiktining osv.
Om du menar liksom blinkar så har jag det på 2:ans växel, i takt med motorvarv ungefär.
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Ledarn skrev:
2437584 Jag behöver hjälp med en sak.
Min instrumentbelysning fungerar inte. Varningslamporna och LCD-displayen fungerar som de ska men inte belysningen till mätartavlorna. Jag har kollat lamporna och de ser hela ut. Kan det vara glapp i någon kontakt eftersom ingen fungerar?

Jag har försökt att tolka elschemat i Haynes-manualen men jag är ingen hejare på el.
Är det någon som har haft samma problem eller förslag på hur jag kan åtgärda problemet?

Pinsamt... lamporna var trasiga...
Nästa gång ska jag kolla ordentligt innan jag slänger ut en fråga!
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Nu behöver jag byta bromsbelägg både bak och fram på min Tl1000r. Jag undrar hur många mil håller normalt ett par belägg,fram respektive bak. Och hur många mil går normalt ett drivpaket innan man måste byta..
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Gnisslande fjädring.

Hej på er.

Kan någon hjälpa mig reda ut om jag har ett problem eller om jag bara blivit hypernervös???

Min TLR gnisslar, eller snarare gnäller, i fjädringen. Det hörs bara just när jag stannat och fjädringen fjädrar ifrån lite eller om jag krypkör över ett väg-gupp. Det låter som om det kommer från bakfjädringen när den återgår i viloläge efter att den varit komprimerad. Jag kan inte känna att det hugger eller går trögt utan det är bara det kort men tydligt gnääälllll. Försöker jag gunga hojen upp och ner när den står still kan jag inte åstadkomma detta ljud.

Ibland får jag för mig att det låter från framgaffeln oxå men det är nog bara inbillning...

Dessutom undrar jag om jag kan ha dragit styrdämparens bultar för hårt. Jag tycker att styret går lite trögt efter att jag drog åt styrdämparen sist jag lyft tanken.

Någon som har upplevt detta :va

Rickar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
nope

Men orginal styrdämparen suger hårt, och den behövs inte på TLRen om man inte är wheelie kungen Allan.
Jag har kört i 4 säsonger utan, inga problem. :)

Gnisslande fjärding !? :va
Ogrinal torsions dämparen bak??
Där har du ju en gratis anledning att dra för frugan om att nu MÅSTE den bytas. :hihi
(PS: vad det är eller om det verklien påverkar något har jag inte en susning om, men det låter ju bra vid en "förhandling..." )
Bitubo är billiga och mycket bra (har jag hört, kör svenkt på min :) )

:hej
 

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Kompressor på TL

Tjena! Snackade med en kille med 2 st Tls för ett tag sedan. en var helt original o en som skulle bli bättre. Han snackade om ett kompressorkit till Tl:en.... :yoparty Nån här som hört talas om det?
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Cantona skrev:
2448093 Tjena! Snackade med en kille med 2 st Tls för ett tag sedan. en var helt original o en som skulle bli bättre. Han snackade om ett kompressorkit till Tl:en.... :yoparty Nån här som hört talas om det?

Det var en blåvit TLR med kompressor till salu tidigt i våras.

Jag vill minnas att annonsen låg på blocket och att hojen var hemmahörande i mellansverige.

Ett sleeper-bygge som såg helt orginal ut men med ett hål i kåpan på högersidan där det stack ut ett luftfilter :yoparty
 

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
En ny addept i TL-ligan anmäler sig :hojsmilie , rattar en TL1000S 97:a med KN & GPR. 150 mil hittills och frågan man ställer sig; kommer man nånsin att vilja byta tillbaks till rad-4:a igen... tror inte det :tummenupp
 

Bifogat

  • TL1000S_3.jpg
    TL1000S_3.jpg
    140.3 KB · Visningar: 84

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
birro skrev:
2449380 En ny addept i TL-ligan anmäler sig :hojsmilie , rattar en TL1000S 97:a med KN & GPR. 150 mil hittills och frågan man ställer sig; kommer man nånsin att vilja byta tillbaks till rad-4:a igen... tror inte det :tummenupp

Grattis till en riktig hoj :mattias :fyllisar
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
birro skrev:
2449380 En ny addept i TL-ligan anmäler sig :hojsmilie , rattar en TL1000S 97:a med KN & GPR. 150 mil hittills och frågan man ställer sig; kommer man nånsin att vilja byta tillbaks till rad-4:a igen... tror inte det :tummenupp
Välkommen till gänget!
Rätt modell, rätt färg, rätt årsmodell. Vilken smak! :fyllisar
 

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Octofinger skrev:
2450197 Välkommen till gänget!
Rätt modell, rätt färg, rätt årsmodell. Vilken smak! :fyllisar

Tackar för det!
Grymt imponerad av dena hoj, den har det mesta som man kan önska sig av en hoj; vrid, register, chassi, attityd och framför allt ett grymt ljud :tomten
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gott att det fylls på lite i TL tråden med nya medlemmar igen. :)
Vart lite tunt ett tag. :(
 
Last edited:

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Så sugen på att åka TL nu....

Tänkte ta och skriva av mig lite om vad som har "hänt" med min TLS sen jag köpte den för 1,5 månad sen.

For iväg på semestern och köpte skönheten i Skövde och körde hem den till mor o far i Västerås för att sen ta med den till LUnd när ajg for hem tänkte jag. Det första jag märkte var att hon läkte olja, men det fick ajg kompensation av för säljaren. En skitschyst kille på det viset!

Eftersom jag inte hade varesig verktyg eller plats att skruva på hos mor o far så lämnade jag in hojen, skulle ta en dag....jo visst...
In med den på tisdagmorgon och sen där för att hämta den på kvällen. Men nej då hade de inte fått tag på packningarna som skulle bytas. Hmm jaja kommer imorrn då istället, ring om det strular mera sa jag.
Nej inte klar när jag komförbi på onsdagen, inte heller när jag ringde på torsdagen och nu började det bli tajt. Jag skulle åka ner till Lund på söndagen.

Men efter lite hot och svordommar så lyckades de få tag på packningar och skruvade ihop hojen på fredagen. Bra bra, då kom vi till betalningen. Jaha nu var det plötsligt 2800 istllet för 1500 som prisförslaget var. Dock gick de efter lite förhandling med på att 1500 var rimligt :)

Körde iväg och vad ser jo, det läcker fortfarande olja :va
åker tillbaka men vi kan inte hitta vad som läcker, misstänker kopplingstångspackningen... Läcker inget mycket så ajg tar hojen till landet iaf.

När ajg sedan ska iväg är bateriet dött... Hmm startade flera gånger inn hos meken men vafan... Boostar igång henne iaf och far iväg.. Sprut pang knall spruuuuutttt... Dör och så får ajg lasta upp skönheten på kärra på söndagen och skamåka ner till Lund.

Tänkte då att pc2 kanske blev nollad vid antingen batteritorsken eller boostningen. Men så var inte fallet alls. Allt som mitt latjande med chefens laptop bidrog till var att slarva bort existerande mappen.

Efter detta så märkte jag även att det läkte glykol ur skvallerhålet. Beställde då packningar till detta och bytte vilket resulterade i att det nu forsade glykol ut och in i oljan.. Detta på grund av att jag knäckt keramik ringen när jag knackade in packboxen med en hylsa stl22 istället för en 23lång som jag märkte fungerade mycket bättre.
Gör om gör rätt... Nästa vända så var oljesidan fin men det droppade glykol fortfarande :(
Blev till att öppna igen och rengöra keramikytorna som glider mot varandra med avfettning. Nu var det tätt iaf!

Dags att ta tag i olje läckagen. På vänster sidabeställde jag packboxen till växelaxeln och packningen till dennes kåpa samt kopplingsstångspackboxen (vad heter den egentligen?) bara för att vara på säkra sidan. Var rätt så säker på att det var växelboxen som var boven.
Och ja nu verkar det vara tätt på den motorhalvan också! :tummenupp

Och så till problemet med att batteriat dog, jag mätte upp det för att se om det var dåligt men det var det icke. Mätte sen regulatorn och den verkade lite latjo. Kollade även vad jag hade ut på växelströmssidan... nada. Jahap dags att öpna och se vad som kunde tänkas vara fel.

Öpnade generatorkåpan och vad möts jag av.. Jo en skruvskalle som far runt där inne och filar ner resterande bultskallar som håller rotorn och då självklart slipar ner min stator till flis SUCK.
Blev till att rengöra allt och jaga rätt på en begangnad stator på Fleninge MC skrot, vilken jag hämtade idag! Så påt idag igen.. Lirka ur den halva skruven som satt kvar i svänghjulet (inte det lättaste jag gjort men med lite våld och en skruvdragare gick det). Och så byta alla andra skadade bultar.
På med ny stator och rengjord rotor. Pang skruva ihop allt i värsta motoGP tempo! Sen starta och va fint hon gick laddade 13,5V på tomgång och... nej 12,4V på 5000v. Och där är jag för tillfället. Väntar nu på att rickens regulator ska komma med posten och se om den fungerar. Annars blir det en vända till fleninge på onsdag.
Kvar att göra nu är att lista ut varför det kommer lite olja mellan främre cyllen och luftburken.. Men det tar vi nog i helgen :rolleyes:

Puh nu har jag skrivit av mig lite... ni förstår att jag e sugen på att köra min älskling va? För jag ska fanimej köra TLS på knutstorp på torsdag om jag så ska montera på trampor och en dynamo!

Sorry för ev stavfel och inkorrekt svenska, men det klarar ni nog :)
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Rickar skrev:
2447529 Hej på er.

Kan någon hjälpa mig reda ut om jag har ett problem eller om jag bara blivit hypernervös???

Min TLR gnisslar, eller snarare gnäller, i fjädringen. Det hörs bara just när jag stannat och fjädringen fjädrar ifrån lite eller om jag krypkör över ett väg-gupp. Det låter som om det kommer från bakfjädringen när den återgår i viloläge efter att den varit komprimerad. Jag kan inte känna att det hugger eller går trögt utan det är bara det kort men tydligt gnääälllll. Försöker jag gunga hojen upp och ner när den står still kan jag inte åstadkomma detta ljud.

Ibland får jag för mig att det låter från framgaffeln oxå men det är nog bara inbillning...

Dessutom undrar jag om jag kan ha dragit styrdämparens bultar för hårt. Jag tycker att styret går lite trögt efter att jag drog åt styrdämparen sist jag lyft tanken.

Någon som har upplevt detta :va

Rickar
Hej Rickar!
Det som gnisslar är troligtvis bussningarna till länkaget bak som behöver fettas upp. Och lugn det är ett relativt enkelt jobb att fixa! Lätta på bultarna som håller i den y-formade delen som växlar upp fjäderns rörelse och knacka försiktigt ut bultarna bara så pass att du kan trycka in lite fett från en fettspruta. Det gjorde jag på min och det blev genast tyst på "gnället". Tydligen ett ganska vanlig åkomma på TL men ändå lätt att åtgärda.
Ang styrdämparen är det såklart viktigt att styrdämparens rörelse går obehindrat. Det kan man kolla genom att palla upp den fram så att hjulet snurrar fritt och sedan prova att dra styret sakta från sida till sida. Det ska då gå relativt lätt ; bara vid hastiga rörelser ska dämparen kännas markant trög. Hoppas du fått några tips nu, och du det är en riktigt tuff TLR du har!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top