TL-tråden - v2 !

Är kvar. Har om jag ska vara ärlig funderat både en och två gånger på att sälja Tillern. Men... det tar emot, har lagt mkt tid och kärlek på den, massa minnen hit och dit, och man får ju "inget "för den ändå.
Så, den får bli kvar ett tag till, förra sommaren blev det ju i alla fall 50 mil på TL.. och 500 på HD'n... :hihi

Men kan mest bara hålla med där Ledarn, jämfört med moderna sporthojar från detta årtusendet så har en TL två lass mer med karaktär och liv. Om man nu kan leva med att nya gixxer, R1or etc kör 8 runt en på bana... :hihi Men kör man mest HD'n som jag gör numera så är ju Tillern rena raketen... :)

:hej

50 mil... SKRYT!!! Min gock mindre än 50 meter i år!:huvet
 
Jag hade planer på att sälja min, men den är skön att köra så jag behåller den ...
Dessutom är den ganska billig att köpa och äga samt köra.
 
Faaan ska jag köra naket eller inte?? Kan inte bestämma mig... trött på rejssittställning men tycker samtidigt att linjerna är så jävla snygga som de är :gnissla

Fan vilken snygg hoj! 1a ggn jag vill utöka garaget med en TLR.
 
Vad sitter det för slipon på den? Den ser ut att ha lite mer svart i färgerna, är det org.?
 
Ni som kan TL, vad behöver man veta innan köp.

Ngt att vara uppmärksam på?
Några garanti delar som ska vara bytta?
Vilka moddar rekommenderar ni?
Mer?

Mina 2 första hojar var RSV 1000, men det är 10 år sen nu.. Länge sen jag ägde en twin.
 
Ni som kan TL, vad behöver man veta innan köp.

Ngt att vara uppmärksam på?
Några garanti delar som ska vara bytta?
Vilka moddar rekommenderar ni?
Mer?

Mina 2 första hojar var RSV 1000, men det är 10 år sen nu.. Länge sen jag ägde en twin.

Vad som rekommenderas vet jag inte men har gjort: Luftbox, charge, plusmod, andra rearset, yosh helsystem, r1 -07 gaffel fälgar och bromsar, honda rs125 bakdel, TRE, styrdämpare, bitubo bakdämpare, sv1000 push rod seal, vajerkoppling osv samt med mera...

Annars är det väl som med allt annat, köp en i så bra skick som möjligt, om du hittar någon som inte är slutkörd!
 
Last edited:
Ni som kan TL, vad behöver man veta innan köp.

Ngt att vara uppmärksam på?
Några garanti delar som ska vara bytta?
Vilka moddar rekommenderar ni?
Mer?

Mina 2 första hojar var RSV 1000, men det är 10 år sen nu.. Länge sen jag ägde en twin.

Antar att det är en R du kollar på.
Som CMXI säger, det allmänna skicket. Det är ju ändå en 10+ år gammal hoj.

Värt att notera. TL = Ticks Loudly.
Ventilerna låter förbaskat mycket, och det är helt normalt. Faktiskt, om det är tyst, så är det ventiljustering på gång. De tightar till sig med tiden.

Om du inte kör en, och kör en tänk på att hojen är från 97, och inte kan jämnföras med en gixxer från 2014.
En helt original TL plogar. Man åtgärdar det grövsta med att sälla in "Jamies settings" (en BSK förare som fick fram fantastisk bra inställningar för original dämparna, och körde med dem i BSK) och sänka kronan fram 5-10mm, och schimsa (original) dämparen bak 2-3mm. Original styrdämparen kan man slänga också. Funkar enbart som bokpress och inget annat.
En väl inställd TL är rätt OK, faktiskt (dock.. fortfarande inte en gixxer från 2014)

Många TL'ar är kraftigt moddade. Var inte rädd för dem, men känn på säljaren om det var han som gjorde dem, och i så fall att han vet vad han pratar om.
En TL svarar väldigt fint på smärre moddar. :)
Men, allt kan ju bli sönderskruvat.

Rekommenderade moddar: (tja... korta listan)
Slip-on/helsystem - så klart...
Pair valve. Så slipper du alla baksmällar vid avslag. Ingen funktionell betydelse, fast hojen blir något hekto lättar också. :)
Bakdämpare, alt att original är schimsad.
Sänkt tripple, med 5-10 mm (gå ej över 13mm, då kan skärmen slå i kylaren vid extrem bromsning)
PC III - inte ett måste, men det ger en finare gas respons, och några extra hästar.

Rent visuellt: "gap mod" - tar bort masa ful plast under sadeln.
Rensa banken. TL har världens fulaste original plastflärp...


Hmm, vi borde faktiskt ha två listor på detta i första posten.
Rekommenderade moddar för TLR, och TLR.

Old-timers. kom igen, lista era (rekommenderade) moddar. :)

:hej
 
Åhh nej inte igen,blir så tunt i plånboken igen då.Hm var ska jag börja. Allt är ändrat förutom huvudram och tank.
:smasha
 
Lite vad man kan göra med en TLR. JE-pistons 12,6:1/Vee-two cams/ported heads and flow tested / Valve race work/Carrillo rods/M4 full system tuct in/Sebimoto bodywork/ISR radial race MC/Wilbers racing suspenion front and rear/Rims OZ HL02/ EC race airbox and ducts/PCII/Nissin 6-pot. calipers/Ferodo pads/Pyramid C/F hugger/goodridge braided lines/Double bubble windscreen/Pair valve mod/Barnett springs/Factory Shift EVO-kit/Sato "black"rearsets/Graves faringstay/Harris GP Clip-on/Brake Tech Axis Ductile Iron Rotors/Samco hoses/Aviacompositi mirrors/TRE/Dealer mod switch/Vandrivers billet plate design 2,spring retainers,sprocket cover,clear clutch cover,rear brake master cylinder spring kit,swingarm pivot +1mm/TWM black Fuel Cap/lighten/balance crankshaft/squish set 0,95mm/magnetplatta svarvad 400 gr lättare/Falicon byggd vev lättat o polerad

Min lista...172 kg /170 hk på vev, för lite punsch i dunderklumpen.
 
Last edited:
"En helt original TL plogar. Man åtgärdar det grövsta med att sälla in "Jamies settings" (en BSK förare som fick fram fantastisk bra inställningar för original dämparna, och körde med dem i BSK) och sänka kronan fram 5-10mm, och schimsa (original) dämparen bak 2-3mm. "

Vad är schimsa dämparen? det är ju en skum rotationsdämpare ?
 
"En helt original TL plogar. Man åtgärdar det grövsta med att sälla in "Jamies settings" (en BSK förare som fick fram fantastisk bra inställningar för original dämparna, och körde med dem i BSK) och sänka kronan fram 5-10mm, och schimsa (original) dämparen bak 2-3mm. "

Vad är schimsa dämparen? det är ju en skum rotationsdämpare ?

Han menar schimsa fjädern, den sk SOAS (spring-on-a-stick)
Lägg en bricka eller två i toppänden på den, på undersidan fästet om du förstår hur jag menar :)
 
vad blir skillnad mot om man bara spänner åt förspänningen ? eller är fjädern bara för kort ?
 
Lite moddar på min med då:PCIIIJoe V moddad luftburkK&N filterAkrapovic helsystem, egna hängare och korta GP-style dämpare i titan.Vandriver kopplingskåpa, platta och bultarVandriver övre styrkronaBarnett kopplingsfjädrarGiPro ATREPair-valve bortaKolfiberprylar: backspeglar hugger framskärm tankskyddRensad bakram med egen tray för ECU'n och undertray med diodlysenPeugeot vita blinkers fram och bakBitubo dämpareJusterbar styrdämpareJusterbara rearsetsVandriver behållareBrembo radialpump 19x18Stålomspunna slangarCarozzeria stage2 fälgarGalfer wave bakModdade semi-flytande OEM skivor framGSXR750 04 gaffelbenR1 05 radial ok framGSXR1K 02 ok bakVandriver +1mm svinginfästningWoodcraft Clip-ons520 kit16/40 drevningVandriver sprocket coverTWM tanklockSka mappas om till våren och sen blir det till att fnula på en bakdel och ett snyggt lyse á la café racer.
 
Totala modlistan på min....
Yoshimura Helsys.
PC2
K/n filter med moddad luftburk
Bitubo bakdämpare,
Stålomspunna slangar koppling/broms
Barnett Kopplingsfjädrar
Doubble Bouuuubblleee:rolleyes:
Rifelmans 1/5 gashandtag.
Miniblinkers
Charge mod
Plusmod
Race fotpinnar
r1 -07 gaffel
Ri -07 Fälgar
R1 -07 Bromsar
honda rs125 bakdel
ATRE med växelindikator,:yoparty:yoparty
styrdämpare med 2.5w olja
sv1000 push rod seal
vajerkoppling
Pair-valve mod
Vandriver Bromsvätskebehållare
 
:3freak damn.. naturligtvis så svarar de tre mest moddade TLR'erna direkt... :D
For nog ta en stund och kompilera, vad som är de vanligaste och mest rekommenderade. Men bara för att.. så får jag väll skriva ett post med mina egna också... :hihi
 
Det var ett tag sedan.. men här är i alla fall en alltför lång lista... :D

Motor:
Scisissor gear borttagna.
Pair Valve borta
Ny vevhus ventilation som inte slutar i luftburken.
Joe V moddad luftburk + ändrade luftkanaler
K&N filter
PC III + mappning.
M4 Alu hel system
Vandriver billet alu kopplingskåpa, billet alu platta och bultar,

Chassie:
Styrdämparen kastad så långt bort från hojen som möjligt...
+8mm uppstick på dämpare fram
Öhlins bakdämpare.
+1 Excentrisk swingarmsinfästning
Gilles tooling clip-on
Gilles tooling fotpinnar + billet bromsvätskebehållare
Moddad bakram (lättad) + nya alu ljudämparhållare (mina sitter rakt nu... :yoparty )
Brembo bromsar/ok + skivor fram (från en Ducce)
Stålomspunna slangar
Pazzoracing broms/kopplingshandtag
Kolfiber framskärm
Kolfiberhugger
Yuasa batteri + monterad snabbkoppling till ctec laddare.

Övrigt (Bling bling):
War Eagle Nya kåpor, svart lackerade
Svart kåpglas (har haft x antal oilka, double bouble, GP1 etc, men vanlig höjd i svart är klart snyggast, imho :) )
Gap mod
mini blinkers fram
Peugeot sidoblinkers bak + andra mini blinkers bak
Undertray + ny skylthållare, diod skyltbelysning etc
switch till dealer mode
Minibackspegel på vänstersida (ingen på höger)
Snabb kopplingar för att justera dämparinställning fram
Hemmagjord och patenterad låshållare i alu... :D
Buckla i tanken (mindre bensin gör hojen lättare... :rolleyes: )
Larmat garage :)

(Jag hade Gold kedja innan, men senast blev det vanlig svart, men nästa blir f-n gold igen. SÅ j*vla mkt snyggare. När den är ren.... )

Jag tror det var allt... :näsblod

Nästa modd ska bli en speedohealer. Med det bakdrevet jag har nu så visar mätaren drygt 20% fel... :hihi
 
Last edited:
Lite vad man kan göra med en TLR. JE-pistons 12,6:1/Vee-two cams/ported heads and flow tested / Valve race work/Carrillo rods/M4 full system tuct in/Sebimoto bodywork/ISR radial race MC/Wilbers racing suspenion front and rear/Rims OZ HL02/ EC race airbox and ducts/PCII/Nissin 6-pot. calipers/Ferodo pads/Pyramid C/F hugger/goodridge braided lines/Double bubble windscreen/Pair valve mod/Barnett springs/Factory Shift EVO-kit/Sato "black"rearsets/Graves faringstay/Harris GP Clip-on/Brake Tech Axis Ductile Iron Rotors/Samco hoses/Aviacompositi mirrors/TRE/Dealer mod switch/Vandrivers billet plate design 2,spring retainers,sprocket cover,clear clutch cover,rear brake master cylinder spring kit,swingarm pivot +1mm/TWM black Fuel Cap/lighten/balance crankshaft/squish set 0,95mm/magnetplatta svarvad 400 gr lättare/Falicon byggd vev lättat o polerad

Min lista...172 kg /170 hk på vev, för lite punsch i dunderklumpen.

:tummenupp :Bugar :kär
Är den klar monterad och körklar? Hela hojen alltså??

Fick ner min till 190 kg som bäst med kolfiber kåporna, men de "nya" War Eagle är i glasfiber och väger mer och så åkte original lampan på igen, så ligger strax under 200 nu. :(
172 är sjukt bra!

Vad är detta!!?
M4 full system tuct in

(bild utkräves!!! :D )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top