TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
nix. tänk modern caferacer med lite banhoj touch.
det jag ser för min inre syn är: smärt solotail, inga kåpor, clipons, klassiskt runt lyse med en liten bugscreen, eventuellt en modifierad liten bellypan.

bara ingen snor konceptet nu ;)

Efter att jag vurpade min hoj så var jag inne på att göra om den till caferäcer. Hade inga pengar att köpa nya TL kåpor, så vad bättre än att göra den snygg naken?
Men så hittade jag Wareagle kåporna och la café iden helt på hyllan (eller, tja efter att jag lånade ut körkortet till farbror batong funderade jag på att göra den kåplös igen...). Egentligen gillar jag kåplösa hojar bättre, där man ser den fina motorn. :)

Lite att fundera på om du bygger om.
Batteriet. Fult som stryk där det sitter original. Huvudsäkring etc. bort bort bort. :)
Plastburken på högersidan. Ful som stryk.
Säkringar etc. Det är rätt mkt eltjafs som sitter i kåpan. Som du säkert redan vet. :)


The bottom is nådd... Ett riktigt lågvatten märke i min TL historia... :(

putteliten.jpgputteliten1.jpgDSC00280.jpg

Sög som f-n att vara pank... :(


Men, en sak som stört mig på TLR'n är att tank fanskapet är bredare än ramen. Tänk er att man tar en TL tank och smalar av den lite så att den följer ramen. :tummenupp Fixar man det blir det en redigt fet Caféräser. imho. Fet, alstås i meningen snygg.. för FET är den med originaltanken... :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har ju tänkt mig att använda en RS125 bak...

Nu är jag lite ringrostig när det kommer till att modda Tillern.
Men, var det inte RS250 som var 1:a handsvalet? Eller är du ute efter ännu mindre?
Eller, är det mer eller mindre samma del?

:hej
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Efter att jag vurpade min hoj så var jag inne på att göra om den till caferäcer. Hade inga pengar att köpa nya TL kåpor, så vad bättre än att göra den snygg naken?
Men så hittade jag Wareagle kåporna och la café iden helt på hyllan (eller, tja efter att jag lånade ut körkortet till farbror batong funderade jag på att göra den kåplös igen...). Egentligen gillar jag kåplösa hojar bättre, där man ser den fina motorn. :)

Lite att fundera på om du bygger om.
Batteriet. Fult som stryk där det sitter original. Huvudsäkring etc. bort bort bort. :)
Plastburken på högersidan. Ful som stryk.
Säkringar etc. Det är rätt mkt eltjafs som sitter i kåpan. Som du säkert redan vet. :)


The bottom is nådd... Ett riktigt lågvatten märke i min TL historia... :(

View attachment 392306View attachment 392307View attachment 392308

Sög som f-n att vara pank... :(


Men, en sak som stört mig på TLR'n är att tank fanskapet är bredare än ramen. Tänk er att man tar en TL tank och smalar av den lite så att den följer ramen. :tummenupp Fixar man det blir det en redigt fet Caféräser. imho. Fet, alstås i meningen snygg.. för FET är den med originaltanken... :hihi

Jo man undrar ju varför de inte gjorde urgröpningarna i tanksidan djupare... ?
De nhar ju anklagats för att vara bred men den är ju egentligen smal, det är ju tanken och kåporna som är breda. Men jag gillar tanken ändå, jag kan ändå inte knipa ihop mera så den passar mig.
Men om man kollar på Ducatin jag la upp i post #10228 så är ju tanken bredare än ramen där också, ser snarlikt ut.

Jo det är väl lite att försöka gömma undan men en annan overflow och flytta lite säkringar ska väl inte va så himla svårt... batteriplaceringen stör mig inte egentligen, isåfall bara fixa ett snyggare lock typ.

Ska självklart göra så den är fullt återställningsbar till original, precis som allt jag gjort hittills. Ska inte förstöra några originaldelar om jag inte har dubletter av dem.

Kolla på Rizla TLR'en jag la upp på förra sidan, den ska vara en RS125. Tror den blir grym som caféröv.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man gör en slank röv så kommer avgasrören se groteska ut.
Du har inte funderat på att lägga ljuddämparen under motorn typ ktm RC8 eller Beuell ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Jo, jag har sett din hoj. ( jag tycker den är snygg som den är )
Jag tycker inte att dina pipor är speciellt små, de är små i förhållande till den enorma röven som sitter på TLR´n

Har du en liten tajt skjärt så blir proportionerna annorlunda :hej
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jo, jag har sett din hoj. ( jag tycker den är snygg som den är )
Jag tycker inte att dina pipor är speciellt små, de är små i förhållande till den enorma röven som sitter på TLR´n

Har du en liten tajt skjärt så blir proportionerna annorlunda :hej

Okej, tack =)
Jag tror det blir jävligt bra iaf, ska bara hitta rätt röv.
Största problemet är att jag vill behålla upphängningen som den är nu, men då måste jag behålla original bakram (lite choppad iofs). Och då blir det klurigt att hitta en röv som ser bra ut utan en custom bakram.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
yqa3esu7.jpg
kan säga att rs 125 baken är tightare än en kinesisk skolflicka i flanellpyamas.. detta är allt som får plats.. nu måste jag hitta på något sätt att få in all el i ramen....
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
yqa3esu7.jpg
kan säga att rs 125 baken är tightare än en kinesisk skolflicka i flanellpyamas.. detta är allt som får plats.. nu måste jag hitta på något sätt att få in all el i ramen....

Du om det där så bra som jag tror det blir.. så kanske du kan tänka dig att göra en kopia på bakramen åt mig vad det lider? ;)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Bakramen inne för sista svängen justering samt slutsvetsning... sen blir det röntgen+ penetrantprovning av svetsarna för att försäkra att allt är OK. El och lack kommer därefter samt tillverkning av upphängningen av avgassystemet...
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Lugnt här i tråden. Hur många glada TL-ägare finns det kvar där ute?
Själv sålde jag min TLS för några år sedan men jag saknar fortfarande mullret, kurvorna och bångstyrigheten.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är kvar. Har om jag ska vara ärlig funderat både en och två gånger på att sälja Tillern. Men... det tar emot, har lagt mkt tid och kärlek på den, massa minnen hit och dit, och man får ju "inget "för den ändå.
Så, den får bli kvar ett tag till, förra sommaren blev det ju i alla fall 50 mil på TL.. och 500 på HD'n... :hihi

Men kan mest bara hålla med där Ledarn, jämfört med moderna sporthojar från detta årtusendet så har en TL två lass mer med karaktär och liv. Om man nu kan leva med att nya gixxer, R1or etc kör 8 runt en på bana... :hihi Men kör man mest HD'n som jag gör numera så är ju Tillern rena raketen... :)

:hej
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top