TL-tråden - v2 !

Jahapp, så har man gjort en TPS-justering och TB-synkronisering i hopp om att först och främst bli av med avgassmällarna, vilket inte skedde, utan verkade t.o.m bli värre. :gnissla

Är det någon som kan länka en bild på vilken del av avgasröret som man bör dra åt/byta packning i?
Det är väl inte bultarna på sliponet/grenröret som man ska dra åt, eller?

Jag bytte alla mina packningar men den smällar som fan vid avslag iallafall, har faktiskt ingen aning om vad det beror på, så jag låter det vara
 
Jag bytte alla mina packningar men den smällar som fan vid avslag iallafall, har faktiskt ingen aning om vad det beror på, så jag låter det vara

Efter synkningen så gick det från att smälla lite då och då från ena röret till att smälla från BÅDA rören nästan varje gång man gasade. Det var ett steg i någon riktning iaf. :tummenupp

Jag drog åt bultarna lite där grenrören kopplas ihop. Det hjälpte rätt mycket för mig.
Nu smäller det oftast bara när man gasar lite snabbt och snabbt släpper av gasen igen. :)
Det smäller inte så ofta när man kör normalt dock.
Ska försöka beställa nya packningar och kanske nya bultar också och se om det hjälper.
 
Jahapp, så har man gjort en TPS-justering och TB-synkronisering i hopp om att först och främst bli av med avgassmällarna, vilket inte skedde, utan verkade t.o.m bli värre. :gnissla

Är det någon som kan länka en bild på vilken del av avgasröret som man bör dra åt/byta packning i?
Det är väl inte bultarna på sliponet/grenröret som man ska dra åt, eller?

Kolla om du har PAIR-systemet på din, vilken årsmodell har du?
På min -00'a var det pluggat från fabrik men jag vet -99'or som haft det monterat.
Det ska iaf vara upphov till tjyvluft ibland som ger avgasknallar.

Min knallade innan jag bytte till helrör, så där var det nån packning i originalkrökarna...
 
Kolla om du har PAIR-systemet på din, vilken årsmodell har du?
På min -00'a var det pluggat från fabrik men jag vet -99'or som haft det monterat.
Det ska iaf vara upphov till tjyvluft ibland som ger avgasknallar.

Min knallade innan jag bytte till helrör, så där var det nån packning i originalkrökarna...

Jag har en 99:a, ska bara kolla upp vad det är för något. :)

edit: Jahaaaa, det var den som gav mig lite huvudvärk i Lördags... i Haynes-manualen så var den pluggad men min hade en slang från gasspjället till den där Pair-mojängen.
Det tog ett tag innan jag vågade dra ut slangen och koppla in i min Carbtune samt starta. :gnissla

Det är rekommenderat att plugga igen den alltså?
 
Last edited:
J-Bone

Har fått på Helsystemet nu och tänkte höra ifall du ville dela med dig ang dina burkar från danmoto, har du en kopia på mailet du skickade till beställningen?
Vad kan man välja i form av utseende och längd på burkarna?.. vilken modell kommer dina burkar från?

Funkade allt bolt on eller fick du trixa för att få grejerna att passa?

Har ca 57mm ytterdia på mina midpipes. Antar att det är samma som acrasystemet...?

Orkar inte packa om mina dämpare +köpa db killers, bättre och troligtvis billigare att beställa nya:yoparty

Vad blev slutnotan ink frakt?

Fridens!
 
En liten fråga/fundering...

Har inte åkt båge på några år (2007 hade jag en Ninja 900) och har börjat bli lite sugen igen. Vill inte ha en "supersporthoj" igen då jag ändå inte vågar fläska på som man ska...
Vill eg ha en liiite mer upprättsittande hoj, då jag tror att jag vågar mer med en sådan. (har provat motard och det kändes fint).
TL1000R är (enl vad jag tycker) att jämföra med en Ninja. Har dock sett en TL1000S som är lite streetfightad. Jag får uppfattningen att S-modellen är lite "snällare" än R-modellen. Stämmer det? Eller har jag fått det om bakfoten? Vad skiljer dessa modeller?

Skillnaderna finns beskrivna massor av gånger i den här tråden, men lite enkelt så har de egentligen bara motorblocket gemensamt, hela chassit är annat och många motordetaljer är andra. Du sitter "supersport" style på R'en och lite mer touringmässigt på S. Motorkaraktärmässigt så har R mer mos i toppregistret, jag har dynokurvor nånstans från en gammal bänkning på på min R samtidigt som vi körde två st S. De är jämna upp till topp där R är lite piggare. S'en har rykte om att ha mer botten och mellan instället men det stämde iaf inte vid vår bänkning. Däremot sitter man mer upprätt på S och den har annan utväxling så den upplevs som starkare i botten, då den är mer benägen att lyfta på framhjulet...

Från din beskrivning tror jag du trivs bäst på en S. Om du är spekulant på en 97'a så hade de en del barnsjukdomar men de får någon annan redogöra för. Själv skulle jag kollat på en 98-99 S om jag var du.
 
J-Bone

Har fått på Helsystemet nu och tänkte höra ifall du ville dela med dig ang dina burkar från danmoto, har du en kopia på mailet du skickade till beställningen?
Vad kan man välja i form av utseende och längd på burkarna?.. vilken modell kommer dina burkar från?

Funkade allt bolt on eller fick du trixa för att få grejerna att passa?

Har ca 57mm ytterdia på mina midpipes. Antar att det är samma som acrasystemet...?

Orkar inte packa om mina dämpare +köpa db killers, bättre och troligtvis billigare att beställa nya:yoparty

Vad blev slutnotan ink frakt?

Fridens!

Givetvis. :)

Jag gick in hans sida och kopierade bildlänken till de burkar med det utseende jag ville ha.
Sen skrev jag bara ett mail till honom och sa "jag vill ha dessa men med andra mått".
Mina är 250mm i längd och har 60mm inlet diameter.

Notan hamnade på 2300 nånting bara :)

De passade snudd på perfekt, en aaaaning för tajt att få dem över midpipes'en. Kunde ju ha slipat upp dem invändigt eller tokvärmt och hållt på men jag valde att bara lägga ett snitt längsinsidan av dem så att materialet kunde flexa lite. Har satt dit ett par klämmor runt just in case...

Går säkert att lösa snyggare men vafan det var ju inga pengar, tanken är ju att om jag lägger omkull den på bana eller nåt så sabbar jag inte Akra dämpare i titan, bara att beställa ett par nya från danmoto isåfall.
 
Givetvis. :)

Jag gick in hans sida och kopierade bildlänken till de burkar med det utseende jag ville ha.
Sen skrev jag bara ett mail till honom och sa "jag vill ha dessa men med andra mått".
Mina är 250mm i längd och har 60mm inlet diameter.

Notan hamnade på 2300 nånting bara :)

De passade snudd på perfekt, en aaaaning för tajt att få dem över midpipes'en. Kunde ju ha slipat upp dem invändigt eller tokvärmt och hållt på men jag valde att bara lägga ett snitt längsinsidan av dem så att materialet kunde flexa lite. Har satt dit ett par klämmor runt just in case...

Går säkert att lösa snyggare men vafan det var ju inga pengar, tanken är ju att om jag lägger omkull den på bana eller nåt så sabbar jag inte Akra dämpare i titan, bara att beställa ett par nya från danmoto isåfall.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp och :tummenupp!
 
hej igen!
har frågat förut och fått svar, men inte om det passar till pc3 .
jag har k&n filter och ett helsystem med m4 burkar på.
är ny på detta, men har förstått att det borde finnas befintliga mappar att få tag på.?
tacksam för hjälp med detta!
hoj i fråga är en tls 1998 snurra.

//Robin
 
hej igen!
har frågat förut och fått svar, men inte om det passar till pc3 .
jag har k&n filter och ett helsystem med m4 burkar på.
är ny på detta, men har förstått att det borde finnas befintliga mappar att få tag på.?
tacksam för hjälp med detta!
hoj i fråga är en tls 1998 snurra.

//Robin

Finns till PCII, vet ej till PCIII.

Google är din vän!
 
hej igen!
har frågat förut och fått svar, men inte om det passar till pc3 .
jag har k&n filter och ett helsystem med m4 burkar på.
är ny på detta, men har förstått att det borde finnas befintliga mappar att få tag på.?
tacksam för hjälp med detta!
hoj i fråga är en tls 1998 snurra.

//Robin

Osäker på vad du menar :va Har du en PCII eller PCIII på cykeln?
 
Hej. Jag har pc3 och letar efter mapp till den. Sorry, var lite otydlig i förra inlägget.
 
Höj!
Letar efter en hårdare fjäder till min Tls. Nån som har en att avyttra eller vet vart jag kan få tag på en??
Vore kul om hojen inte sjönk ner så jävligt att den påminner om en gammal Gasser!!:rodnar
Tacksam om nån har nå förslag!
A.
 
Höj!
Letar efter en hårdare fjäder till min Tls. Nån som har en att avyttra eller vet vart jag kan få tag på en??
Vore kul om hojen inte sjönk ner så jävligt att den påminner om en gammal Gasser!!:rodnar
Tacksam om nån har nå förslag!
A.

Fjäder till stötdämparen bak alltså? Är det originalfjädringen som du har monterad?
Isåfall skulle jag nog börja med att ringa Öhlins själva eller Öhlins-säljare, dom har nog det mesta i fjäderväg och är lätta att prata med. :)

Edit: I värsta fall om den inte har renoverats alls (vet inte om rotationsdämparen går att serva?) så har Motoaction ett schysst pris på Bitubo-dämpare. :)

http://www.motoaction.se/mc/dämpare...-suzuki-tl-1000-s-97-01-type-wzm01-s0048wzm01
 
Last edited:
Fjäder till stötdämparen bak alltså? Är det originalfjädringen som du har monterad?
Isåfall skulle jag nog börja med att ringa Öhlins själva eller Öhlins-säljare, dom har nog det mesta i fjäderväg och är lätta att prata med. :)

Edit: I värsta fall om den inte har renoverats alls (vet inte om rotationsdämparen går att serva?) så har Motoaction ett schysst pris på Bitubo-dämpare. :)

http://www.motoaction.se/mc/dämpare...-suzuki-tl-1000-s-97-01-type-wzm01-s0048wzm01

Har byggt om å satt dit en dämpare från en R1:a å har originat tls fjädern kvar. Ska ringa dom i morrn å kolla vad dom kan ha för lösning!
 
Ombesiktning idag, gick igenom! :D

576646_10150930984535889_360692251_n.jpg


Bes man hade själv haft en TLR och var MYCKET tillmötesgående, hade proppat dämparna fulla med stålbollar... lät fortfarande högt!! Han sa -Starta så ska vi se om det behövs nån mätning. Så gråga han -Vilken årsmodell va det? Jag: -00a Han: -Ja då är det 103dB som gäller och jag hör ju direkt att det där är 103dB, du klarar dig.

:D
 
Ombesiktning idag, gick igenom! :D

576646_10150930984535889_360692251_n.jpg


Bes man hade själv haft en TLR och var MYCKET tillmötesgående, hade proppat dämparna fulla med stålbollar... lät fortfarande högt!! Han sa -Starta så ska vi se om det behövs nån mätning. Så gråga han -Vilken årsmodell va det? Jag: -00a Han: -Ja då är det 103dB som gäller och jag hör ju direkt att det där är 103dB, du klarar dig.

:D

Det där ser ju verkligen ut som en permanent fix som du alltid kommer att köra med. :rolleyes:
 
Ombesiktning idag, gick igenom! :D

576646_10150930984535889_360692251_n.jpg


Bes man hade själv haft en TLR och var MYCKET tillmötesgående, hade proppat dämparna fulla med stålbollar... lät fortfarande högt!! Han sa -Starta så ska vi se om det behövs nån mätning. Så gråga han -Vilken årsmodell va det? Jag: -00a Han: -Ja då är det 103dB som gäller och jag hör ju direkt att det där är 103dB, du klarar dig.

:D

Läckert!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top