TL-tråden - v2 !

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jahapp... så var det dags att ramla med min TLR idag. :(
Jag är rätt ok, lite ont i vänster axel och knä, men inget som inte kommer läka. :)

Det vart mest repor på kåpor, en böjd växelpinne samt en spegel som gick av. allt essentiellt som motor, ram och sving osv. ser ut att vara ok då det inte var så hög hastighet.

Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta att lacka om alla kåpor hos någon lackerare i Stockholmsområdet? Allt annat kan jag fixa till själv.
Jag antar att om jag lämnar in hojen på lagning så kommer dom ändå bara säga att man ska lösa in hojen och jag älskar den ju. :(

Surt. Det händer alla förr eller senare.

Lackarballen här på sporthoj har lackat åt mig flera gånger, till bra pris och bra resultat. Vet inte om han tar jobb längre, men värt att kolla.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Trist! Skönt bara att du inte skadade dig allvarligt. Hojen går (nästan) alltid att repa. :tummenupp

Som så klokt har sagts tidigare; Det finns två grupper av motorcyklister - de som har gått omkull och de som kommer att göra det...

Det ska inte vara nåt problem att få det lackat. Mitt tips kan väl vara att gå på rekommendationer och inte bara se till lägsta pris. Det är inte alla som har erfarenhet av att lacka plastkåpor och resultatet kan bli därefter. Låt lackeraren laga eventuella sprickor för de vet bäst hur de ska göra det.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Jahapp... så var det dags att ramla med min TLR idag. :(
Jag är rätt ok, lite ont i vänster axel och knä, men inget som inte kommer läka. :)

Det vart mest repor på kåpor, en böjd växelpinne samt en spegel som gick av. allt essentiellt som motor, ram och sving osv. ser ut att vara ok då det inte var så hög hastighet.

Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta att lacka om alla kåpor hos någon lackerare i Stockholmsområdet? Allt annat kan jag fixa till själv.
Jag antar att om jag lämnar in hojen på lagning så kommer dom ändå bara säga att man ska lösa in hojen och jag älskar den ju. :(

Om du tar det via försäkringsbolaget så försök att få kontantlösen på hojen, du får behålla hojen och laga den själv. Så gjorde jag med min.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Lägger upp en kommihåglista till migsjälv inför vinterförvaring.

Ventiljustering
Grundlig rengöring av hela hojen.
Byte bromsvätska
Byte kopplingsvätska
Byte packning slavcylinder
Byte oljefilter
Byte motorolja
Byte kylarvätska
Kolla däckstryck
Kolla kedje + drev slitage + förspänning
Byta bränslefilter
Tvätta luftfikter
Byte tändstift
TPS + TB synk
Charge mod
Bänkning för att kunna ha flera färdiga mappar beroende på vilka ljuddämpare jag använder.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Om du tar det via försäkringsbolaget så försök att få kontantlösen på hojen, du får behålla hojen och laga den själv. Så gjorde jag med min.

Hur fungerar det? Betalar man fortfarande självrisken? Jag har suzukis märkesförsäkring hos Länsförsäkringar, dom nämnde inget annat än att jag kan laga och betala själv eller antagligen få den inlöst helt om jag lämnar på service.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Trist! Skönt bara att du inte skadade dig allvarligt. Hojen går (nästan) alltid att repa. :tummenupp

Som så klokt har sagts tidigare; Det finns två grupper av motorcyklister - de som har gått omkull och de som kommer att göra det...

Det ska inte vara nåt problem att få det lackat. Mitt tips kan väl vara att gå på rekommendationer och inte bara se till lägsta pris. Det är inte alla som har erfarenhet av att lacka plastkåpor och resultatet kan bli därefter. Låt lackeraren laga eventuella sprickor för de vet bäst hur de ska göra det.

Ja det blir nog inte den som gör det billigast om jobbutförandet verkar tveksamt iaf. :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Surt. Det händer alla förr eller senare.

Lackarballen här på sporthoj har lackat åt mig flera gånger, till bra pris och bra resultat. Vet inte om han tar jobb längre, men värt att kolla.

Tackar! Ska kolla upp det när jag bestämt mig för vad jag ska göra med hojen. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Att jag aldrig tröttnar på den här hojen
C360_2012-09-03-12-38-37.jpg

:tummenupp Lika fin som alltid. :)

Min bästa polare IRL kollar just nu på precis en -00 TLR, Det var den eller en VTR. Men efter att ha kört min så ligger Tillern bra mkt bättre till. Den var dock 5k dyrare och 5k över budget.. hehe så han förhandlar med regeringen att få loss 5k till... :)



BTW: Jag borde igentligen veta detta när jag ägt min hoj i 9år... men... Hur är en TLR att skjutsa på - och åka på för spettan?
Min är faktiskt ensittsig.. hehe moddad bakram så den klarar inte ens en pimpinett tjej... :rolleyes:
Och precis som Benet så är det kustom ljudämpare hållare. (annan design dock) :)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
:tummenupp Lika fin som alltid. :)

Min bästa polare IRL kollar just nu på precis en -00 TLR, Det var den eller en VTR. Men efter att ha kört min så ligger Tillern bra mkt bättre till. Den var dock 5k dyrare och 5k över budget.. hehe så han förhandlar med regeringen att få loss 5k till... :)



BTW: Jag borde igentligen veta detta när jag ägt min hoj i 9år... men... Hur är en TLR att skjutsa på - och åka på för spettan?
Min är faktiskt ensittsig.. hehe moddad bakram så den klarar inte ens en pimpinett tjej... :rolleyes:
Och precis som Benet så är det kustom ljudämpare hållare. (annan design dock) :)

Vad har han för budget?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ca 30k, men då ska TL'n vara "färdig moddad", dvs, inget 100% orginal trams. Vi har kollat på en del helt orginal, men det är han inte intresserad av. Minimum är slipon, gärna upprensad bak, miniblinkers (besikningsbara) etc. Han har ju familj (2 barn och fru), hus, jobb som tar massa tid etc, så att sitta i garaget och pilla med hojen ingår inte i hobbyn.

:hej
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Ca 30k, men då ska TL'n vara "färdig moddad", dvs, inget 100% orginal trams. Vi har kollat på en del helt orginal, men det är han inte intresserad av. Minimum är slipon, gärna upprensad bak, miniblinkers (besikningsbara) etc. Han har ju familj (2 barn och fru), hus, jobb som tar massa tid etc, så att sitta i garaget och pilla med hojen ingår inte i hobbyn.

:hej

Oj.. Hittar man sådana hojar i den prisklassen?
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Har en "gapmod" inkl bakram till TLS att sälja, säg 800kr plus ev frakt. Delarna finns i Lkpg. Det är den som har sålts på TL-planet (eller zone, minns inte vilken)

ImageUploadedByTapatalk1347733525.684302.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Oj.. Hittar man sådana hojar i den prisklassen?

Yepp.
I Norrland... :hihi
Men, från Skåne till Umeå och tillbaka kostar nog lätt 4-5000 för att hämta hem en hoj (om man inte har en egen skåpbil i allafall). Troligen mer. Kostade mig 2000 skåne <-> Stockholm när jag hämtade hem min för 9 år sedan...

Finns en Svart TL i Umeå som han (nog) hade köpt om den inte varit i Umeå... :gnissla
Här nere tycker vi ju att Norrköping ligger i Södra Norrland... :hihi

http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_TL_1000_R_41557855.htm?ca=23_3&w=3

:hej
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Eftersom ingen ville köpa min Tlr(kanske var lite dyr 37000:- ) så blir den kvar och blir nog lite godis istället åt den i vinter.
Sitter och dregglar över en uppsättning kolfiberkåpor på ebay.Blir nog att beställa när man vet om man inte får nå kort från trafikverket.Gick liiite fort in till en fartkamera med lastbilen.Idioterna sätter ju en kamera i en nedförsbacke där det skiftar från 80-50km/h:huvet
 

Larsa2000

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2010
Ort
Lidingö
Hoj
Suzuki tl1000s -97
Någon trevlig människa hade vält min hoj och kopplingshandtaget och växelpinnen hade gått av. Svetsade dem igårkväll och fixade lite med framlyset. Nu dör hojen helt plötsligt på låga varv, chokar man lite så funkar det för det mesta, men sen dör den helt plötsligt.....

Någon som har några ideer? Den är ombyggd till en streetfighter, och jag rotade en del i kabelhärvan när jag fixade med lyset (ej orginal). Kan det vara ett elfel som får såna syntom?

Tacksam för alla tips!!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Finns det någon slankare kåpa till en 99;a ?
Gärna som passar utan jätte modifieringar...

Är det någon som har skjutsat eller blivit det ? (Långresa)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top