TL-tråden - v2 !

Dagens nördfråga, men i alla fall....jag har en sv650 från -01 som jag egentligen är väldigt nöjd med, den är lätt o smidig o billig osv. det man kanske skulle önska då är ju lite mer effekt, har kikat på lite annonser o kollat försäkring o kommit fram till att en TL1000S inte skulle bli nått direkt dyrare, frågan är då, kommer jag att upfatta den som klumpig ? nån som bytt upp sej o ångrar sej eller är skitnöjd ? ska ta beslut till helgen, antingen åka o kolla på ett par eller beställa pryttlar till 650:n tänkte jag, byggsäsongen närmar sej ju med stora steg :)
 
Dagens nördfråga, men i alla fall....jag har en sv650 från -01 som jag egentligen är väldigt nöjd med, den är lätt o smidig o billig osv. det man kanske skulle önska då är ju lite mer effekt, har kikat på lite annonser o kollat försäkring o kommit fram till att en TL1000S inte skulle bli nått direkt dyrare, frågan är då, kommer jag att upfatta den som klumpig ? nån som bytt upp sej o ångrar sej eller är skitnöjd ? ska ta beslut till helgen, antingen åka o kolla på ett par eller beställa pryttlar till 650:n tänkte jag, byggsäsongen närmar sej ju med stora steg :)

Saknar praktisk erfarenhet av TL, men större är ju alltid bättre :) R kostar lika mycket att försäkra hos Länsförsäkringar. SV650 har ca 70 HK, TL1000S ca 125 HK. Skiljer bara ca 17 Kg i vikt. Do the math :hihi
 
Jo, så är det ju, sen såg jag att några inte rekomenderade en -97:a ? Är det några uppdateringar på chassiet som gör att man bör satsa på en sån, för motorn är bytt på exemplaret jag är sugen på ? (ska plöja igenom tråden när jag kommer hem men är lite otålig) :)
 
Dagens nördfråga, men i alla fall....jag har en sv650 från -01 som jag egentligen är väldigt nöjd med, den är lätt o smidig o billig osv. det man kanske skulle önska då är ju lite mer effekt, har kikat på lite annonser o kollat försäkring o kommit fram till att en TL1000S inte skulle bli nått direkt dyrare, frågan är då, kommer jag att upfatta den som klumpig ? nån som bytt upp sej o ångrar sej eller är skitnöjd ? ska ta beslut till helgen, antingen åka o kolla på ett par eller beställa pryttlar till 650:n tänkte jag, byggsäsongen närmar sej ju med stora steg :)

Du kommer nog uppleva TLS som lite stor och klumpig :arsele initialt men med f*n så mycket mer drag i. Det är mäktigt med ommph i den motorn. :banana
 
Jo, så är det ju, sen såg jag att några inte rekomenderade en -97:a ? Är det några uppdateringar på chassiet som gör att man bör satsa på en sån, för motorn är bytt på exemplaret jag är sugen på ? (ska plöja igenom tråden när jag kommer hem men är lite otålig) :)

97'an har en del barnsjukdomar som man bör åtgärda, men som ordnats på senare modeller.
1. Den har ett vekare lager på utgående axel, men det ska mycket till innan det blir ett problem.
2. Den har ett korkat kylsystem med två fel - tempsensor i kylaren(!) samt en för kall termostat som har för stort bypass-hål. Det går att uppgradera genom att montera termostathus från senare modell TLS/TLR och flytta tempsensorn. Detta är prio 1 att fixa då motorn går kall med för mycket soppa som då ger bensininbladning i soppan som medför slirande koppling etc...
3. Den har ett lite meckigt fäste för styrdämparen som gör att man måste ta loss kåporna för att lyfta tanken, men det går att åtgärda genom att såga av och gänga om befintligt fäste såvida man inte skaffar annan styrdämpare.

Annars vill jag inte påstå att 97'an är sämre på nåt sätt. Har själv en som går alldeles utmärkt förutom nåt trasigt lager i motorn som jag ska fixa i vinter. Har dock åtgärdat de flesta barnsjukdomarna själv.
 
97'an har en del barnsjukdomar som man bör åtgärda, men som ordnats på senare modeller.
1. Den har ett vekare lager på utgående axel, men det ska mycket till innan det blir ett problem.
2. Den har ett korkat kylsystem med två fel - tempsensor i kylaren(!) samt en för kall termostat som har för stort bypass-hål. Det går att uppgradera genom att montera termostathus från senare modell TLS/TLR och flytta tempsensorn. Detta är prio 1 att fixa då motorn går kall med för mycket soppa som då ger bensininbladning i soppan som medför slirande koppling etc...
3. Den har ett lite meckigt fäste för styrdämparen som gör att man måste ta loss kåporna för att lyfta tanken, men det går att åtgärda genom att såga av och gänga om befintligt fäste såvida man inte skaffar annan styrdämpare.

Annars vill jag inte påstå att 97'an är sämre på nåt sätt. Har själv en som går alldeles utmärkt förutom nåt trasigt lager i motorn som jag ska fixa i vinter. Har dock åtgärdat de flesta barnsjukdomarna själv.

Kalasbra info,tackar. På detta ex är kåporna borta och lär nog inte komma dit igen om jag slår till, får väl försöka åka o titta o klämma på den till helgen då.
 
Finns det några alternativ till Bitubo dämparen på begmarknaden?
Någon med sammma slaglängd och dämpning etc ?

(Jag reggade mig på TLplanet, massor med info ...:banana)
 
Finns det några alternativ till Bitubo dämparen på begmarknaden?
Någon med sammma slaglängd och dämpning etc ?

(Jag reggade mig på TLplanet, massor med info ...:banana)

Om du är ute efter att ersätta både fjäder och dämpare med en och samma enhet så känner jag inte till något annat än Bitubo...:va
Ersättningsdämpare finns det massor av, men då får du ha kvar din standardfjäder.
 
IMG_0280[1].jpgIMG_0281[1].jpg

Som vanligt vid den är tiden på året så städas det inför vinterpyssel i garaget. Då är det en del saker som jag tänkte avyttra och därför frågar jag här i tråden först. Dessa grejor är till TLS.

Rickens gamla sönderbrända kolfiberburkar har kortats och packats om. De är nu 35 cm långa + pipan. De är verkligen inte snygga och kortningen ser ut som någon gjort på fyllan :-P

Pris: Bud, och då menar jag inte ett högt bud, utan ett bud med tanke på att det är arvegods och att de ser ut som en påse skridskor, + frakt.

Dynorna däremot ser bra ut, möjligen 2 små fördjupningar i sitsen efter något som legat ovanpå. Buda på dom också dom som behöver dom, + frakt

/Ralf
 
Last edited:
skulle kunna tänka mej o inhandla ett projekt om det finns nån som har till salu och priset är rätt, tl1000r/s som är ramlad, exploderad eller bara lite skabbig, Pm:a om du har eller vet nån.
/M
 
vad ska en tls 98 motor ha i kompression??
ska byta stift och tänkte kolla komp samtidigt.
sen till nästa fråga såhär inför vintern:
hur kollar jag om kolvringarna är fräsha?? är det på kompen och hur skulle det i så fall yttra sig om man kör med kolvringar som inte är täta`??
 
Den drar olja och saknar litte "klipp" i motorn, men den går lätt, men lite friktion i cylindrarna.
 
Lite prylar över...

Jag sålde min TLS för ett tag sedan men har fortfarande lite grejer kvar om någon är intresserad.

Det som finns är:
- ABM fighterkrona med 22mm styre och förlängda helomspunna bromsslangar
- Kåpstag modell race, kommer tyvärr inte ihåg tillverkare
- Avkapade "inluftsrör"
- 6-kolvsok från TLR med matchande mc från Hayabusa

Skicka ett PM om ni är intresserad av någon av ovanstående prylar. Eftersom prylarna tar plats så har ni bra förhandlingsläge gällande priset.
 
Du kan göra ett komp prov, sedan tar du lite olja i cylindrarna och gör ett nytt prov skiljer det mycket är ringarna slitna och läcker igenom :tummenupp svar till Robin
 
Last edited:
Ska man göra komp-prov på en TL så glöm inte att det orginal sitter autodekompression på kammarna för att göra livet lättare för startmotorn.

Så blir nog väldigt låg kompression om man har autodekomp kvar på hojen
 
Någon som vill ha lite kåpor?
Främre röda kåpor med dekaler.
Dom är lite spruckna och så men fixas lätt om man vill eller bara snabblaga och ha som racekåpor.
Tror det är 2 höger och 1 vänster eller tvärtom.
Kostar bara frakten eller hämtas på plats annars blir det tippen :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top