TL-tråden - v2 !

Du behöver inte montera isär kylet, räcker med att lossa det så du får lite mer luft imellan.

Ok tack! Då vet man det. :)
Blir nog ändå till att tvätta rent kylaren och fylla på med ny fräsch vätska. :)

edit: en fråga till, såg en sida där någon rekommenderade att kolla någon till del nära ventilerna som kunde vara bra att kolla samtidigt.
Jag kommer inte ihåg vart jag hittade det men någon här vet kanske, det var någon del som tydligen kunde leda till motorhaveri på TL-motorerna. Någon som vet vad jag pratar om? :)

Edit 2: Ok nu har jag kollat ventilerna och så, alla ventiler var lite för tighta men jag har lite problem med bakre kamaxlarna. När bakre cylindern är i toppläge och R/T då syns i timinghålet så står konerna lite snett inåt mot varandra men kamaxeldrevens riktlinjer stämmer inte alls, dom står runt 45 grader fel från motorns topp, är det här ett vanligt fel eller är det jag som tänker konstigt?
 
Last edited:
Ok läste lite till i haynes-manualen, man skulle ju vrida 90 grader till F/T igen när man skulle byta shims, då stod allt rätt. :)
 
Någon som vet vilka signaler man kan få ut ur de 2 diagnoskontakterna som sitter längst bak till vänster under kutsen? En kontakt med 7 stift och en med 2. Det står ingenting i repboken jag har, och har inte lyckats hitta nått på nätet heller...
 
Tja! Någon som drevat ner sin tls? Vill ha mer ös när jag vrider på rullen.. borde blir mer lättkört i stan när man fiser runt oxå va? O hur många kugg? Byta fram eller bak??

Kugga ner ett kugg fram, det blir ganska lagom. Hjulet hamnar lite längre bak, så kolla att du justermån

Jag skulle rekommendera att byta till större bak istället. Mindre drev fram ger mer slitage på framdrev, kedja och kedjans släpskydd på svingen. Med större bak slipper du allt detta. Montera kedja med en extra länk på så går det bra.

Du har TLS som har 17/38 orginal. Byt till 40 eller 41 bak så ska du känna att det ger stor skillnad. Jag kör just nu 40 bak, och det motsvarar ca 5% neddrevning.
 
Någon som vet vilka signaler man kan få ut ur de 2 diagnoskontakterna som sitter längst bak till vänster under kutsen? En kontakt med 7 stift och en med 2. Det står ingenting i repboken jag har, och har inte lyckats hitta nått på nätet heller...

Den med två stift är för dealer mode. Brygga den för att se felkoder i displayen och för att justera TPS.
Den med fler stift i är för att koppla typ Yosh-box för att justera offset-värden för insprutningen. Det gör att man kan justera insprutning vid vissa lägen utan att ha Power Commander inkopplad.
 
Sådär! Nu är en Bitubo-stötdämpare beställd till Tillern! :D
Till er som överväger att köpa, Motoaction.se sänkte priset från 6500 till 5600 idag, great! :)

Jag funderar även på att skaffa en tail tidy, någon som har något att rekommendera?
 
Jag skulle rekommendera att byta till större bak istället. Mindre drev fram ger mer slitage på framdrev, kedja och kedjans släpskydd på svingen. Med större bak slipper du allt detta. Montera kedja med en extra länk på så går det bra.

Du har TLS som har 17/38 orginal. Byt till 40 eller 41 bak så ska du känna att det ger stor skillnad. Jag kör just nu 40 bak, och det motsvarar ca 5% neddrevning.

Ok, jag ändrar mig, ska också ändra bak nästa gång istället. Reflekterade bara över själva utväxlingen, inte övriga aspekter.
 
Den med två stift är för dealer mode. Brygga den för att se felkoder i displayen och för att justera TPS.
Den med fler stift i är för att koppla typ Yosh-box för att justera offset-värden för insprutningen. Det gör att man kan justera insprutning vid vissa lägen utan att ha Power Commander inkopplad.

Tack, då vet jag!
 
Jag skulle rekommendera att byta till större bak istället. Mindre drev fram ger mer slitage på framdrev, kedja och kedjans släpskydd på svingen. Med större bak slipper du allt detta. Montera kedja med en extra länk på så går det bra.

Du har TLS som har 17/38 orginal. Byt till 40 eller 41 bak så ska du känna att det ger stor skillnad. Jag kör just nu 40 bak, och det motsvarar ca 5% neddrevning.

Jag har ett 41 (eller var det ett 40? hmmm minnet är kort..) drev bak och min hastighetmätare visar ca 20% fel nu... :D (säkrare för körkortet... :D )
Jag är nöjd med den utväxlingen.
:hej
 
Jag har ett 41 (eller var det ett 40? hmmm minnet är kort..) drev bak och min hastighetmätare visar ca 20% fel nu... :D (säkrare för körkortet... :D )
Jag är nöjd med den utväxlingen.
:hej

Jag har ett AFAM 41 drev som knappt är använt samt en speedohealer v4 med topspeed recall till TLS. 1000kr för alltihop om ngn är intresserad.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1326462516.467571.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1326462516.467571.jpg
    34.3 KB · Visningar: 48
  • ImageUploadedByTapatalk1326462532.938768.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1326462532.938768.jpg
    35.4 KB · Visningar: 63
  • ImageUploadedByTapatalk1326462553.723750.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1326462553.723750.jpg
    40 KB · Visningar: 71
tänkte tjacka en pc nu till min tlr och undrar vart man får tag på det?? sverige? billigare i övriga världen?
 
tänkte tjacka en pc nu till min tlr och undrar vart man får tag på det?? sverige? billigare i övriga världen?

Jag köpte på ebay för 1800, och postade till en polare som bor där, så jag får hem den snart. de brukar ligga på ca 300 dollars där, och OM du får tulla den blir det ca 3000 inklusive frakt. Det billigaste jag sett i sverige är 3400 på motospeed.
 
Ni som har gjort fighters av era TL, hur gjorde ni med styrdämparen?
Helt enkelt struntat i den, eller hur löste ni monteringen?

Står själv i det vägskälet nu...
 
Jag köpte en styrdämpare som fästes på sidan av hojen vid kylaren och i framgaffeln. Kanske inte den snyggaste lösningen men det funkade helt ok under den tiden jag hade den.

Det finns bilder på det i mitt garage.
 
Last edited:
Fick äntligen hem PC3:an jag köpt från staterna igår, men har ett (stort) problem.
Hojen går bara på främre cylindern när PC3:an är inkopplad, felkod c33, ingen signal till primärinjectorn bakre cylinder, och PC3:an känner heller inte av pulserna från den, som den gör från främre cylindern. Kabeln är ohm-mätt, så den är ok. Har inte hittat nått om detta problem på nätet.
En teori jag har är att det är 6 kablar till och från PC3:an, men bara 5 från ECU:n ut till insprutarna (en 12V matning samt 4 st insprutsignaler. Kan det vara så att PC3:an vill ha separat matning för varje cylinder? Det är en brun kabel nu från PC3:an som inte används. Dock borde ju nån annan fått samma problem om nu kablarna inte är rätt kopplade mot hojens kablar. Någon annan som haft problem med PC3 (USB)?

Jag har testat både med individuell mappning för varje cylinder samt basic mode med en mappning som gäller för båda.



/Pajje
 
Last edited:
Har nu varit i kontakt med supporten på Dynojet, och dels har jag fått tag en PC3 EX, som är till för Californien och deras speciella utsläppskrav, och felet kan bero på det, då funktionen för att kalibrera antalet cylindrar är blockad. Detta kan de programmera om jag skickar in den till deras europacenter, men de trodde att går inte motorn på ena cylindern så är den trasig. Vi får se vad de kommer fram till. I fortsättningen ska jag inte köpa prylar jag inte kan testa direkt, nu har ju tyvärr tiden gått ut för att jag ska kunna driva nått ärende på ebay. Men säljaren svarade dock på mail, så vi får se vad han säger nu när jag fått reda på att han sålt en modell som bara funkar i CA, vilket inte framgick av annonsen.
 
Våldta ett stycke TLS.....Check!! Har en uppsättning kåpor och div saker över om nån skulle vara intresserad!
Suzuki TL 1000 S-99 022.jpg
 
Är det någon som kan rekommendera någon undertray/tailguard till TLR? Kanske någon som är lämpad för att kunna behålla dom praktiska krokarna också? :)
 
Är det någon som kan rekommendera någon undertray/tailguard till TLR? Kanske någon som är lämpad för att kunna behålla dom praktiska krokarna också? :)

Jag köpte en undertail av märket Bestem på Ebay för runt $60. Tillverkade eget fäste för blinkers och regskylt av 1,5mm rostfri plåt. Krokarna behöver inte tas bort :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top