TL-tråden - v2 !

Är det bara jag som har problem med att tlr dör om man försöker köra iväg med den när man precis startat den kall?
Jag måste låta den stå 2-4 min innan man kan köra iväg.

Sen undrar jag, kan man andvända fuel system cleaner på en mc? till ex STP?
 
Tja var ute och åkte MC-kortege i dag i Varberg.
500 bågar kanonkul ända till slutet.
Hade kört nästan hela runden i väldigt sakta mak och bågen blev varm som fan men fläktarna gick igång och då sjönk tempen men så bara tvärdog den och på led displayen stod det FI och den ville inte starta igen så nu står den på verkstan fan också.
Vad fan är FI.
Vad fan är det för fel???
Någon som har en aning????

fan vad den är tung att putta 3km jag var svettig som fan.
ag vill ha tillbaka den fort som fan .
Världen skojigaste hoj att köra .
Vart köper man en snygg bakända til en tl1000r

FI = Fuel Injectin. Men, föratt veta vad det är måste man sätta den i Dealer Mode för att få fram Felkoden cXX. Tyvärr så nollställs felkoden när man bryter tändningen... :rolleyes (Smart Suzuki, verkligen smart... )
Men är det ett bestående fel så dyker det nog upp igen för verkstaden.


Den enda (imho) snybba bakdelen som inte är en TLR bakdel är Honda RS250 bakdelen. Alla andra ser eftermonterade och fel ut - pga att TLR är väldigt kurvig och få andra har rätt kurvor där bak, så att säga. :hihi
Min åsikt, men jag är nog inte unik i den. :)

Lycka till :hej

Är det pushrod seal som jag hittat i sprängskissen ovan?
Är det bara att lossa de två skruvarna och sedan pilla ut pushrodden med tillhörande "seal"?

Köp 2 st Seals. Bara att tips. De är billiga, och mkt enkla att ta sönder när man sätter dit dem.
Man ska ha mycket varlig hand när man monterar dem. :fakta


Men innan du köper grejerna, rengör och hoppas på det bästa. Räckte för mig. Min läckte för ca 2 år sedan, jag rengorde bara och har inte läckt en milliliter efter det.

:hej

Är det bara jag som har problem med att tlr dör om man försöker köra iväg med den när man precis startat den kall?
Jag måste låta den stå 2-4 min innan man kan köra iväg.

Sen undrar jag, kan man andvända fuel system cleaner på en mc? till ex STP?

Det skiljer inte så mkt på en bils och en MC's insprut. Så det ska ju funka.

Beskriv lite mer ingående hur motorn beter sig.
Troligtvis behöver du bara en TPS justering.
 
Last edited:
Så meckigt och hobby med motstånden, vill ju ha ett riktigt lastoberoende relä, jag kör med 6 blinkare på cykeln oxå...
Undrar om inte chucks_net på TLZone gjorde, eller bara funderade på att göra ett sådant relä som passade orginal på TLR... Det passade inte TLS, så jag kollade inte upp det så noga...
 
....Köp 2 st Seals. Bara att tips. De är billiga, och mkt enkla att ta sönder när man sätter dit dem.
Man ska ha mycket varlig hand när man monterar dem. :fakta


Men innan du köper grejerna, rengör och hoppas på det bästa. Räckte för mig. Min läckte för ca 2 år sedan, jag rengorde bara och har inte läckt en milliliter efter det...

Efter ytterligare studier i verkstadshandboken och på microfiche-blad har jag två frågor TILL :huvet

1. Är det inte lika bra att byta packningen innanför packboxen? Och i så fall, vad kan strula i samband med DET bytet?

2. Funderar på om man inte även ska byta själva "pushrodden". Lite långsökt kanske men den borde ju slitas en del och i så fall är det inte bara packboxens "fel" att det börjar läcka. Så, ska jag även byta "pinnen"?

Hoppas att fler än jag har nytta av den här utväxlingen av info kring den här lilla detaljen. Börjar känna mig lite tjatig :(
 
Efter ytterligare studier i verkstadshandboken och på microfiche-blad har jag två frågor TILL :huvet

1. Är det inte lika bra att byta packningen innanför packboxen? Och i så fall, vad kan strula i samband med DET bytet?

2. Funderar på om man inte även ska byta själva "pushrodden". Lite långsökt kanske men den borde ju slitas en del och i så fall är det inte bara packboxens "fel" att det börjar läcka. Så, ska jag även byta "pinnen"?

Hoppas att fler än jag har nytta av den här utväxlingen av info kring den här lilla detaljen. Börjar känna mig lite tjatig :(
Visst kan du byte den intre packboxen om du vill.
Du tar du ur motorn ur ramen, skruvar bort toppar, cylindrar, svänghjul, knäcker blocket, lyfter övre motorhalvan och byter inre packboxen. (om det nu sitter nån där)

Men normalt sett så gör man INTE det. Tydligt nog?! :hihi

Gör rent tryckstången ordentligt, ser du att den är så ojämn gropig eller vad det nu är, så byt den då. Men det är sällan det behövs.
 
Nissan Micra är graderad till 90⁰, så du håller garanterat hojen över 80⁰. Den pendlar neråt 83⁰ kanske, men det gör ju mindre. Man får klippa bort två små metallflikar för att få ner den i termostathuset, men packningen passar och den funkar klockrent för mig.

Ok tackar för infon.

Har demonterat termostaten nu ikväll, testade den i en kastrull & den "verkar" funka :gnissla .
Men så såg jag en helt annan grej som kanske är orsaken till mitt termoproblem.
Häng med nu....
Vatten tempgivaren har en GRÅ kontakt
Lufttempgivaren i luftburken har en GRÖN grön kontakt.
Varför sitter det då en sladd med GRÖN hatt på vatten tempgivaren som är grå.
& varför sitter det en sladd med GRÅ hatt på den gröna lufttempgivaren.
Hängde ni me´?
Bör det inte vara samma lika liksom för att förenkla det hela lite eller?
Varför har man annars olika färger.

Ngn som vet hur det skall vara eller orkar gå ut & titta på sin Tiller ?

/Per
 
Ok tackar för infon.

Har demonterat termostaten nu ikväll, testade den i en kastrull & den "verkar" funka :gnissla .
Men så såg jag en helt annan grej som kanske är orsaken till mitt termoproblem.
Häng med nu....
Vatten tempgivaren har en GRÅ kontakt
Lufttempgivaren i luftburken har en GRÖN grön kontakt.
Varför sitter det då en sladd med GRÖN hatt på vatten tempgivaren som är grå.
& varför sitter det en sladd med GRÅ hatt på den gröna lufttempgivaren.
Hängde ni me´?
Bör det inte vara samma lika liksom för att förenkla det hela lite eller?
Varför har man annars olika färger.

Ngn som vet hur det skall vara eller orkar gå ut & titta på sin Tiller ?

/Per
Säger bara en sak: :D
 
Det skiljer inte så mkt på en bils och en MC's insprut. Så det ska ju funka.

Beskriv lite mer ingående hur motorn beter sig.
Troligtvis behöver du bara en TPS justering.

Det är lika dant på min kompis TLR fast det är värre på hans.

man får låta den stå ett tag för om du startar den och skall köra, så när du läger den i växel och ska släpa kopplingen lite så tvär dör den.

hände min kompis 3 gånger idag när vi var ute.
är inte så kul att få motor stopp när man är på väg ut från ett stopp.

men vad kostar det att lämna in en hoj för att få TPS justering?
 
Koppla om dom du. :)

Tack!

Anledningen till min fråga är att den gråa inte når fram, kabelstammen måste har rört lite på sig när motorn monterades, därför blev det naturligt av dem som monterade motorn att göra detta fel.
Skall nu ut & fixa detta.

Tack igen

/Per
 
Visst kan du byte den intre packboxen om du vill.
Du tar du ur motorn ur ramen, skruvar bort toppar, cylindrar, svänghjul, knäcker blocket, lyfter övre motorhalvan och byter inre packboxen. (om det nu sitter nån där)

Men normalt sett så gör man INTE det. Tydligt nog?! :hihi

Gör rent tryckstången ordentligt, ser du att den är så ojämn gropig eller vad det nu är, så byt den då. Men det är sällan det behövs.

Jag väntar lite med det, byter bara den yttre packboxen i nuläget.
Men det du skrev lät ju ... hmmmm .... kul ....:näsblod
 
Muttrar fan vad jobbigt det är med klåpare som rundragigt muttrar med skiftnycklar istället för riktiga verktyg,jag blir så trött orkar inte mera ska köppa mig en hyggmejsel och slå bort mutter som sitter på växelspacken :huvet
 
God kväller.


Har läst nästan hela tråden, hur fan orkar man fylla 300 sidor med skitsnack? Och varför läser man detta?


Så nu undrar jag, vad är TLS, TLR, TRE, PC, TPS, och hur funkar det?



För övrigt så undrar jag bara; är det någon som skall sälja sin TL1000R härinne?



Mvh.
 
God kväller.


Har läst nästan hela tråden, hur fan orkar man fylla 300 sidor med skitsnack? Och varför läser man detta?


Så nu undrar jag, vad är TLS, TLR, TRE, PC, TPS, och hur funkar det?



För övrigt så undrar jag bara; är det någon som skall sälja sin TL1000R härinne?



Mvh.

Förkortningarna är koder. Det är Tl-ägarnas hemliga Gay-signaler till varandra.
Hajjar du inte koderna kommer du inte att få borra :D

Skämt åsido. Vem pallar göra ett TL-lexicon?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top