TL-tråden - v2 !

Inte någon som kan hjälpa mig :va Kan det vara inställningar på dämpare fram/bak som inte är optimala. Hur upplevs ex bitubo dämpare jämfört med rotationsdämparen, ni som bytt den. Någon som har förslag på vad som kan orsaka detta?
Hade nåt liknande problem med min hoj, den började svaja i kurvor och var allmänt instabil så fort det gick lite fortare i långa böjar.

Efter att ha bytt till Bitubo och sett till att ha justerat dämpningen så gott jag kunde så har jag inte längre problemet.

Min första reflektion av Bitubo var att hojen var så mycket mjukare bak utan att för den skull kännas slapp. Helt enkelt en följsam dämpare som var mycket skönare att åka och mycket stabilare än den gamla rotationsdämparen.
 
Från vad jag kan se på bilden så ska det vara i den vita kontakten som är längst upp i bilden.


Slängde dit Bitubon som köptes över kreditkortsfarligaZonen och som vanligt när man, i sina tappra försök, ska ordna med något så går det åt helvete! Bulten som går tvärs igenom nedre länkaget fick för sig att den inte längre behövde de yttre gängorna. Fick hamra som f*n för att få ut den! Det gick att skruva på den hur lätt som helt, men ut ville den banne mig inte. MEN allt går med lite våld.....
 

Bifogat

  • Photo-00062.JPG
    Photo-00062.JPG
    56.4 KB · Visningar: 62
  • Photo-0009.JPG
    Photo-0009.JPG
    48.8 KB · Visningar: 78
Jag har fått upp ett felmeddelande på displayen där det står f1.
Kan det vara soppapumpen? Hör att soppapumpen inte går igång när jag sätter på tändningen. Hojen går inte igång alls nu. Batteriet vill men inte motorn.
Lite skumt för jag har åkt hela helgen och den har gått hur bra som helst.
Sen när jag skulle starta den efter att ha ätit så vägrar den. Sjukt irriterande.

Vet ni vad som kan vara fel?
Lätt att fixa själv?
 
Last edited:
Jag har fått upp ett felmeddelande på displayen där det står f1.
Kan det vara soppapumpen? Hör att soppapumpen inte går igång när jag sätter på tändningen. Hojen går inte igång alls nu. Batteriet vill men inte motorn.
Lite skumt för jag har åkt hela helgen och den har gått hur bra som helst.
Sen när jag skulle starta den efter att ha ätit så vägrar den. Sjukt irriterande.

Vet ni vad som kan vara fel?
Lätt att fixa själv?
Inte F1, utan FI, fuel injection. Leta där nånstans.

Leta upp dealer mode switxcchen och kortslut den när du har felmeddelandet så får du upp en felkod.
 
Kanske en onödig dum fråga men jag har ett jävligt irriterande gnisselljud någonstans från stötdämpar länkaget eller svingen. Har provat att spreja på smörjmedel på alla rörliga delar men det slutar ju fan inte. Nån som har upplevt detsamma och som kanske har ett bra tips? P.s. Det började efter att jag hade tvättat av runt omkring länkaget.
 
Kanske en onödig dum fråga men jag har ett jävligt irriterande gnisselljud någonstans från stötdämpar länkaget eller svingen. Har provat att spreja på smörjmedel på alla rörliga delar men det slutar ju fan inte. Nån som har upplevt detsamma och som kanske har ett bra tips? P.s. Det började efter att jag hade tvättat av runt omkring länkaget.


Tror att du får plocka isär o göra rent o smörja in nållagerna bak vid stötdämpare för att få bort de.....
 
Kanske en onödig dum fråga men jag har ett jävligt irriterande gnisselljud någonstans från stötdämpar länkaget eller svingen. Har provat att spreja på smörjmedel på alla rörliga delar men det slutar ju fan inte. Nån som har upplevt detsamma och som kanske har ett bra tips? P.s. Det började efter att jag hade tvättat av runt omkring länkaget.

Har samma på min. Sprutade 5-56 lite här och där:rolleyes: bak vid dämparen/länkaget, efter det försvann ljudet ett tag:)
 
Kanske en onödig dum fråga men jag har ett jävligt irriterande gnisselljud någonstans från stötdämpar länkaget eller svingen. Har provat att spreja på smörjmedel på alla rörliga delar men det slutar ju fan inte. Nån som har upplevt detsamma och som kanske har ett bra tips? P.s. Det började efter att jag hade tvättat av runt omkring länkaget.

Hade oxå så, jag köpte mig en bitubo:)

:arsele
 
Har märkt på min hoj när jag drar på rakt fram, med helt ok asfalt. Så börjar den små guppa precis som om man körde på en väg med ojämnheter. Kände också idag när jag körde i en lång kurva i ca: 70km/h och började ge gas så började den likadant. Dvs svagt men mer och mer oroligt skumpande ju högre farten blev, den kändes i kurvtagningen inte direkt stabil, utan på vippen att börja åla sig (bara en vaag känsla). Så min fråga är! Är detta ett fenomen beroende på den undermåliga bakre rotationsdämparen, som man hört så mycket om? Jag trodde mest att den gjorde sig tillkänna vid hårdare körning. Det känns faktiskt som om inte bakändan riktigt följer med vägens geometri, och speciellt inte när man samtidigt vrider till på rullen. Framdämparna verkar ganska ok faktiskt trots sin ålder, vad kan det vara:confused:



Den ska inte bete sig så med en hel och rätt inställd rotationsdämpare bak. Men, är den TOK fel så kan det nog bli så. Eller sliten/trasig.

Försök leta upp "Jamies settings" för din TLR. Det är en bra utgångs sättning för en TLR. Är den inställd så, men fortfarande gungar är något trasigt.

-: EDIT :-
Jamies settings: (svårt att hitta om man inte vet var man ska leta, Jamies sida är nerlagd)
http://web.mac.com/digitalpro/iWeb/Site 2/Suspension Settings.html


Är det stor obalans mellan fram och bak - tex mjuk fram, och stenhård bak / eller tvärt om, så kan man få lite konstigt uppträdande. Gäller ju alla hojar. :)

:hej
 
Last edited:
Inlägget är aviserat till Rammstein...

TLR-motor finns (fanns för ett år sedan) på Anderbers motor i Fleninge.

http://www.mcskrot.se/

/ Rickar
 
Last edited:
Den ska inte bete sig så med en hel och rätt inställd rotationsdämpare bak. Men, är den TOK fel så kan det nog bli så. Eller sliten/trasig.

Försök leta upp "Jamies settings" för din TLR. Det är en bra utgångs sättning för en TLR. Är den inställd så, men fortfarande gungar är något trasigt.

-: EDIT :-
Jamies settings: (svårt att hitta om man inte vet var man ska leta, Jamies sida är nerlagd)
http://web.mac.com/digitalpro/iWeb/Site 2/Suspension Settings.html


Är det stor obalans mellan fram och bak - tex mjuk fram, och stenhård bak / eller tvärt om, så kan man få lite konstigt uppträdande. Gäller ju alla hojar. :)

:hej


Ok, jag har en TLs men jag får nog läsa på lite om inställningarna för dämpningen fram/bak.
Kom o tänka på en sak angående oroligheterna i hojen. Mitt drivpaket är på sluttampen (nytt är beställt) Jag har rengjort och smort upp men vissa länkar är lite tröga och kedjan är nog inte längre symmetrisk mellan länkarna.kan drivpaketet kanske vara orsak till att det blir små ryck som fortplantar sig:va:confused:

Jag fick tag på an PCII igår:) Har inte tittat hur den skall kopplas in än, men är det den svarta boxen under dynan som skall bort och ersättas av PCII? eller skall den kopplas ihop med den?
Den kommer att bli bänkad med K&N filter men hur funkar mapparna som man kan hämta hem? Blir det oftast bättre än original med en lämpad mapp, eller ska man ha tur för att det ska bli bra?

Måste än en gång säga(som nybliven Tl ägare) vilket underskattat monster hon är:D Vill ju upp både på 1:an o 2:an. She´s my little beast:yoparty
 
Inte F1, utan FI, fuel injection. Leta där nånstans.

Leta upp dealer mode switxcchen och kortslut den när du har felmeddelandet så får du upp en felkod.

Hallå jag kommer förmodligen hjälpa "ludenben" med detta och jag är lika okunnig som en ja du vet ju mina kunskaper :)

Hur kortsluter vi den? Har du föresten någon manual du kan skicka över ikväll på msn?
 
Jag fick tag på an PCII igår:) Har inte tittat hur den skall kopplas in än, men är det den svarta boxen under dynan som skall bort och ersättas av PCII? eller skall den kopplas ihop med den?
Den kommer att bli bänkad med K&N filter men hur funkar mapparna som man kan hämta hem? Blir det oftast bättre än original med en lämpad mapp, eller ska man ha tur för att det ska bli bra?

PCII'an ska kopplas in "mellan" ECU'n (den svarta boxen) och resten av elsystemet. Det är den större av kontakterna som den kopplas in på.

Testa ta hem en karta som är märkt med K&N och slipons/boltons så har du ett bra utgångsläge för bänkningen.
 
Hallå jag kommer förmodligen hjälpa "ludenben" med detta och jag är lika okunnig som en ja du vet ju mina kunskaper :)

Hur kortsluter vi den? Har du föresten någon manual du kan skicka över ikväll på msn?
Kolla in första inlägget i den här tråden för bra länkar där du kan ladda ner manualen. Kolla in File Vault på TLZone, eller JiffyParks hemsida.

Dealer mode switchen är en vit honkontakt som sitter under passagerardynan/kutsen. Kontakten har plats för fyra stift, men bara två sitter i den.
dm_plug_tlr.jpg
 
(metal) Gem funkar bra. :hihi

Men, isolertejpa så att ingen bar metal råkar stöta till ramdelar eller annat.

Se Octos bild. ;)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top