TL-tråden - v2 !

Byt olja och filter till att börja med. Och provkör sedan.

Tl motorn gillar inte vissa oljor, så om du har någon olja som den bara halvgillar som ny, så blir ju inte det bättre av att den blir sliten.

hur långt, är väldigt långt förresten?? :va
 
Hej
Har sett någonstans att man kan schimsa upp baken på tlr för att den ska bli mer lättsvängd. Undrar hur man gör detta och vad för och nackdelar är?
 
Hej
Har sett någonstans att man kan schimsa upp baken på tlr för att den ska bli mer lättsvängd. Undrar hur man gör detta och vad för och nackdelar är?

Har inte svar på din fråga men jag plockade bort styrdämparen på min, blev mycket trevligare tycker jag (läs: mer lättsvängd). Vidare kan du ju sänka nosen lite; upp med gaffelbenen ett par millimeter i kronorna.
Finns en bra länk om detta i första inlägget vill jag minnas.
 
Sänker du kronan bör du inte ta bort styrdämparen.

Det händer att det blir lite sladdrigt annars.
 
Har redan sänkt gaffelkronorna. Men vet att jag såg något om schimsning bak också. Ingen som har svar??
 
hade samma problem med min.. slirade på kopplingen ibland. Satte dit Barnett fjädrar i kopplingen o problemet försvann.
 
go kväll alla glada, sitter och kollar lite ebay efter power commander.. vad är egentligen skillanden på II och III ?


Kan man byta från 17-39 till 17-43 drev utan att byta kedja?
 
Last edited:
Har redan sänkt gaffelkronorna. Men vet att jag såg något om schimsning bak också. Ingen som har svar??

Du kan schimsa vid fjäderns övre fäste, max 5mm sen börjar det ta slut på gängor att fästa den i. Palla upp cykeln så at fjädern är helt avlastad, sen e det bara att lossa på den och lägga på en bricka innan du monterar tillbaka fjädern. Men var försiktig med att både sänka gaffelkronan och schimsa! Du ändrar geometrin rätt ordentligt och cykeln kan bli instabil istället för överstabil som den är med originalsetup. Börja med en 3mm schims och sen justerar du efter resten med gaffelkronan, typ 2mm i taget. Det beror på vad du har för däck också hur den kommer att uppträda.

Jag hade 6mm ett tag innan jag skaffade en Bitubo istället. :gnissla

go kväll alla glada, sitter och kollar lite ebay efter power commander.. vad är egentligen skillanden på II och III ?


Kan man byta från 17-39 till 17-43 drev utan att byta kedja?

Tydligen så kunde du ställa en PCIII i tätare intervaller än en PCII, vart 250'de varv istället för vart 500'de.

Du får nog byta kedja skulla jag tro.
 
Last edited:
Sänker du kronan bör du inte ta bort styrdämparen.

Det händer att det blir lite sladdrigt annars.

Naje.
Det behövs icke. (Gäller enbart R)
Jag inte kört en meter med orginal settupen och den är fortfarande bergstabil. :tummenupp

Men sänker man OCH höjer bak så är det klokt att sätta tillbaka styrdämparen.

Kan man byta från 17-39 till 17-43 drev utan att byta kedja?

Mycket tveksamt. Men att testa kostar inget om du redan har dreven.
men en indikering är ju hur den är ställd nu. Är den inte väldigt nära längstbak inställningen, så tror jag inte det räcker med att sätta den längst fram för att sätta på ett 4 kugar större drev.
Har för mig skillnaden mellan minimi och max justering på kedjan är runt 2 länkar.
(Fast, det kanske var på min Honda :va )


Jag vet i alla fall att det inte går at gå från 41 till 48 drev med samma kedja... :rolleyes:
 
Last edited:
Tls bakdämpare

Har märkt på min hoj när jag drar på rakt fram, med helt ok asfalt. Så börjar den små guppa precis som om man körde på en väg med ojämnheter. Kände också idag när jag körde i en lång kurva i ca: 70km/h och började ge gas så började den likadant. Dvs svagt men mer och mer oroligt skumpande ju högre farten blev, den kändes i kurvtagningen inte direkt stabil, utan på vippen att börja åla sig (bara en vaag känsla). Så min fråga är! Är detta ett fenomen beroende på den undermåliga bakre rotationsdämparen, som man hört så mycket om? Jag trodde mest att den gjorde sig tillkänna vid hårdare körning. Det känns faktiskt som om inte bakändan riktigt följer med vägens geometri, och speciellt inte när man samtidigt vrider till på rullen. Framdämparna verkar ganska ok faktiskt trots sin ålder, vad kan det vara:confused:
 
Monterade egen ATRE och riflemans gasrulleinsats idag. Tre'n märktes inte jättemycket, blev lite bättre respons på låga växlarna. Gasrulleinsatsen gjorde däremot en jävla skillnad! Kändes nästan som en ny hoj. Rekommenderar den starkt :tummenupp
 
HELP BITTE!
Är det någonstans här på bilden jag ska koppla in TRE:en? Hojen = TLR-99
Har en Ivans TRE liggande som jag tänkte slänga dit.
Mobilkameran skapar den underbara kvaliten på bilden:D
 

Bifogat

  • Photo-0006.jpg
    Photo-0006.jpg
    59.6 KB · Visningar: 76
HELP BITTE!
Är det någonstans här på bilden jag ska koppla in TRE:en? Hojen = TLR-99
Har en Ivans TRE liggande som jag tänkte slänga dit.
Mobilkameran skapar den underbara kvaliten på bilden:D
Från vad jag kan se på bilden så ska det vara i den vita kontakten som är längst upp i bilden.

:3freak

Det var som fan! På den tiden borde du hunnit med sex oljebyten och tre filterbyten om du frågar mig...

Byt olja! :fatta!

Och sen skulle jag lufta/justera eller vad man nu kan göra på kopplingscylindern...

ska ev köpa en TL1000s.. nått jag ska kolla extra noga?
Förutom allt det vanliga när du köper hoj så ska du kolla in följande.

1. Leta sprickor i styrhuvudet där det fäster mot ramen.
2. Leta sprickor i fästöglorna för bakdämparen.

Kolla oljeläckage kring framdrevet, du kan åka på att byta packning för tryckstången till kopplingen. Även oljeläckage kring höger kopplingskåpa och den lilla runda pluggen på vänster generatorkåpa är ganska vanligt.
 
Last edited:
Inte någon som kan hjälpa mig :va Kan det vara inställningar på dämpare fram/bak som inte är optimala. Hur upplevs ex bitubo dämpare jämfört med rotationsdämparen, ni som bytt den. Någon som har förslag på vad som kan orsaka detta?
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top