Tl 1000

SENSEI skrev:
Med risk för att bli kallad besser:
Vobbel är inget du får på framhjulet.. Då kallas det styrfladder. I det här fallet självframkallat antagligen genom ett sätta ner framhjulet snett...

Det finns två typer av vobbel.
1. Som förare så svänger du hela tiden lite lite. Typ slalom i en viss frekvens. Ramen på en mc har också en egensvängning i en viss frekvens. När dessa frekvenser möts (vilket då händer i en viss hastighet) Så hamnar frekvenserna i fas. Då blir amplituden (svängningarna) så stora att mcn börjar vobbla.
2. Platt bakdäck. I vanliga fall så rullar däcket på gummit i mitten. Men om däcket är plattslitet så kommer däcket att rulla på endera kanten. När man hamnar i ett sådant läge att däcket byter kant hela tiden. Då får du vobbel...

Vobbel=självsvängningar
Styrfladder=fladdrande styre. (Vilket ofta missuppfattas för vobbel)



Har för mig att Suzuki eftermonterade styrdämpare på 97orna..


......besser! ......typ :va
 
Fredde83 skrev:
Finns inget bättre än en röd R :yoparty

pict0154.jpg
mm visst.......fast 999 :hihi
 
Vilket trams,ni har fått det om bakfoten R:en är 10 kg lättare än S:en. :confused:
Svart är den bästa,snyggaste och snabbaste.Fast min blir blå/titangrå. tror jag:rolleyes:
 
Last edited:
TLRR skrev:
Vilket trams,ni har fått det om bakfoten R:en är 10 kg lättare än S:en. :confused:
Svart är den bästa,snyggaste och snabbaste.Fast min blir blå/titangrå. tror jag:rolleyes:
Det kanske bara är din R som är 10kg lättare?
 
Ricken skrev:
Det kanske bara är din R som är 10kg lättare?

Det finns säkert flera. R:en kan man köpa ganska billigt nu utan större moddar dock.
Lägg en liten slant på ett fullsystem ca:6 kg kilo lättare bara där o bänkning är ett måste,byt ut lampan fram mot projektorlyse och luftburken till modell race samt riv bort plastskiten som sitter bak o montera en undertail=mera än 10 kg lättare.Sätt dit ett schims 3-4 mm (Bricka) 16 kr under bakre stötdämparfästet och höj upp gaffeln 5mm eller mer.Summa ca:10 k och ca:122 riktiga bhp.Justera bakdämparen och framgaffeln alla Jamie´s recept som grund och finjustera sedan efter vikt och körsätt.Så får man en hoj som utan tvivel hänger med andra modernare hojar och känns mera neutral.Detta är ett billigt grundrecept för att TLR:en skall gå bra vid mera aktiv kurvig körning.Då grundinställningen från fabrik är mesig (Touringmässig för att gå mjukt o säkert för landsväg).Så är det. :)Gör man sedan samma viktbesparande moddar på S:en....Så måste det bli mera drastiska saker att göra på R:en för att motsvara vikt/effekt förhållandet.Men R:en tar igen det på topphastighet och bättre väghållning.
 
Last edited:
Ojojoj vad många svar jag fått.. :) *Lycklig*

Det lutar fortfarande åt S:en, R:en är som sagt ful.. (Ta inte åt er, ni R-ägare.. :P)

Dök dock upp ett litet problem här nu..

Någon nämnde att den var hög..

Är den så fruktansvärt hög?

Jag som är kort i rocken.. :S Vill absolut ha en sån här cykel, och tänker inte låta någon skyhög sadel hindra mej, men skulle vara intressant att veta hur pass hög den är!
 
marandy skrev:
Ojojoj vad många svar jag fått.. :) *Lycklig*

Det lutar fortfarande åt S:en, R:en är som sagt ful.. (Ta inte åt er, ni R-ägare.. :P)

Dök dock upp ett litet problem här nu..

Någon nämnde att den var hög..

Är den så fruktansvärt hög?

Jag som är kort i rocken.. :S Vill absolut ha en sån här cykel, och tänker inte låta någon skyhög sadel hindra mej, men skulle vara intressant att veta hur pass hög den är!
835mm sitthöjd, det står på

http://portal.miun.se/~rier0502/kopguide.html

Sånt går ju att justera, skära ur dynan osv. jag har en dyna utan överdrag som det skulle kunna gå att göra nåt av...
 
är väl inte nå högre än andra sportisar :va
en bild o jag e väl lite stor då
:rolleyes:
men 1,89 o sådär böjda knän :)
 

Bifogat

  • litentl.jpg
    litentl.jpg
    19.2 KB · Visningar: 110
Mjo precis.. Min CBR är 79 cm, och då når jag ner.. Med nöd och näppe.. Men karvar man ur dyna osv blir det ju hårt som sten.. Buhu, ser mina drömmar gå i kras.. :(
 
marandy skrev:
Mjo precis.. Min CBR är 79 cm, och då når jag ner.. Med nöd och näppe.. Men karvar man ur dyna osv blir det ju hårt som sten.. Buhu, ser mina drömmar gå i kras.. :(


äh! sadelhöjd e inte allt...även hur sadeln e formad..den e ganska smal o då bli de ännu enklare o nå ner...prova..jag tro de gå bra :)
 
ozeo skrev:
äh! sadelhöjd e inte allt...även hur sadeln e formad..den e ganska smal o då bli de ännu enklare o nå ner...prova..jag tro de gå bra :)


JO, det är sant!
Jag ska testa snarast! Sen ska bara pengarna fås ihop!
 
marandy skrev:
Mjo precis.. Min CBR är 79 cm, och då når jag ner.. Med nöd och näppe.. Men karvar man ur dyna osv blir det ju hårt som sten.. Buhu, ser mina drömmar gå i kras.. :(

Hade precis samma problem som dig.

Det var meningen att jag skulle ta killens sv 1000 (efterföljaren till tl1000) men den är 83 cm i sadelhöjd så jag var tvungen att avstå :( . Det fick bli en sv 650 istället. Är 81cm och numera sänkt till 77,5. Når likt förbaskat bara ner med halva fossingarna.

Sv:n har en mycket smal tank och väger lite (189 respektive 165 kilo, torrvikt.)
 
2fast4hjo skrev:
Hade precis samma problem som dig.

Det var meningen att jag skulle ta killens sv 1000 (efterföljaren till tl1000) men den är 83 cm i sadelhöjd så jag var tvungen att avstå :( . Det fick bli en sv 650 istället. Är 81cm och numera sänkt till 77,5. Når likt förbaskat bara ner med halva fossingarna.

Sv:n har en mycket smal tank och väger lite (189 respektive 165 kilo, torrvikt.)


MM, men jag har inte råd med en sv.. Ganska stor prisskillnad ju... Hur lång är du då?
 
2fast4hjo skrev:
165 cm med i korta ben.

Vilken prisklass hade du tänkt dig?. Är en sv 650 uteslutet, bara intresserad av 1000?

OK, jag är 2 cm kortare, med "normala" ben, om man nu kan säga så.. Når ner på CBR:en ju.. (79 cm)

NEj, klart inte uteslutet..
Men jag kan nog inte få ihop över 50 000.. Helst därunder också.. Men det beror ju på vad jag får för jobbmöjligheter..
 
marandy skrev:
OK, jag är 2 cm kortare, med "normala" ben, om man nu kan säga så.. Når ner på CBR:en ju.. (79 cm)

NEj, klart inte uteslutet..
Men jag kan nog inte få ihop över 50 000.. Helst därunder också.. Men det beror ju på vad jag får för jobbmöjligheter..

Känner en som har en extrautrustad sv 650 för 39000, -99, gul. Det är svårt när man är kort, man har ju inte så mycket att välja på. Själv letade jag hoj i nästan två säsonger, vägrade att ta första bästa, provade massor med modeller.

Pm:a om du vill veta mer om hojen i fråga.
 
2fast4hjo skrev:
Känner en som har en extrautrustad sv 650 för 39000, -99, gul. Det är svårt när man är kort, man har ju inte så mycket att välja på. Själv letade jag hoj i nästan två säsonger, vägrade att ta första bästa, provade massor med modeller.

Pm:a om du vill veta mer om hojen i fråga.

Jo det är ju billigt, men jag är lite larvig där med sv:n, för jag vill ha den nyare modellen... Gillar inte lyktkåpan på den äldre!
 
marandy skrev:
Jo det är ju billigt, men jag är lite larvig där med sv:n, för jag vill ha den nyare modellen... Gillar inte lyktkåpan på den äldre!

Håller med dig, dem nya är betydligt snyggare :tummenupp men då stiger ju priset. Jag tittade på en 03:a som hade gått 1800 för 53000 men då jag kunde få en helt ny 05:a för 59900 så tog jag så klart 05:an.

Oavsett vilken hoj det blir så önskar jag dig lycka till.
 
Men vad är det frågan om, inte kör ni hoj med fötterna i backen?
Når ni inte ner så hasa lite i sadeln eller luta hojen när ni stannar. Det är inget problem om man inte är jättekass.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top