jannewall
Buse
Markus skrev:Om man är rädd för våld och kriminalitet så finns det all anledning, annars har du säkert rätt.
Som sagt, du är välkommen att på något sätt belägga dina påståenden, och inte som en gammal fånig farbror på forumet som började snacka om skinnjacksrån i folkparken på 60-talet helst.![]()
Om man är rädd för våld och kriminalitet så är det förmodligen till större del obefogat.
Om tidningarna skulle Ha stora löpsedlar varje gång det skedde en trafikolycka, med fina bilder helst så skulle lika många bli rädda att åka bil.
En de forskare säger att våldet ökat, andra säger att våldet varit ganska konstant och även gått ner i vissa fall, sen 60-talet.
Vem ska man tro på?
Jag utgår bara ifrån vad jag har läst och studerat, vilket inte är lite, och bygger min åsikt på det.
Om jag skulle börja med att försöka belägga mina påståenden om att våldet är konstant genom statistik så är det inget problem, som sagt allt går att påvisa med statistik.
Problemet är att det inte ger hela bilden, dvs allt som är inräknat och allt som inte är inräknat.
Problemet är att man måste undersöka vad som räknas, tex. så anser en del forskare att ungdomsvåldet har ökat för att skolorna är mer intoleranta när det gäller våld i skolan, när jag var yngre så slogs man rätt ofta i skolan men inte vart vi polisanmälda, det blir man nu i många skolor.
Jag tror däremot att våldet blivit grövre i vissa fall, dvs överfall på stan dör dom fortsätter att sparka när man redan ligger.
Men att vara rädd för det är detsamma som att vara rädd för att bli påkörd av en bil när man åker in till stan, och vem är det?
Det enda man kan säga säkert med statistik är att antalet döda pga våld varit ganska konstant sen femtiotalet.
Och nej, jag har aldrig varit i en folkpark, alldeles för bonnigt för min smak och jag levde knappt på 60-talet
Men vi kan ju fortsätta skrika Hastighet dödar! Våldet chockökar! Motyrcyklister är mördare! Mer övervakning i samhället! Fildelare bör skjutas!

skrämmande att domstolen gav en människa tre års fängelse när det endast står en berättelse mot ett nekande...

Receptfritt och billigare än häststerilisering 4 sure!