Tjejer har svårare att ta mc kort pga storleken på hoj?

Vad är det för jävla gnäll!

Själv körde man upp med en zx9r -96:a med mina 176cm, och den hojen är större än många andra sporthojar. Jävla curling/helikopter föräldrar som uppfostrat dagens jävla dubbelkönade hen varelser som ska gnälla på allt.
 
– Ingenting här är kvinnovänligt, om man säger så. Provet är inte gjort för små tjejer. Om killarna inte är 30 kg tyngre så är de i alla fall 20-30 cm längre än tjejerna. Och man använder samma motorcyklar. Det betyder att tjejerna får högre och tyngre cykel än killarna, säger Tommey Nilsson.

Jaså Tommey? Inte visste jag att hojarna blev både högre och tyngre när tjejerna kör. :lol
 
Är inte detta vad tjejhundror är till för? :va ;)
 
Det är inget annat än trams.

Och lågfarten har ett syfte, kan du inte hantera en tung hoj i krypfart, så är det nog bäst om du åker kollektivt...tyvärr börjar och slutar (oftast :crash ) färden just stillastående, och man måste förbi - badabing - krypfarten, inte sällan med andras dyrgripar i närheten...
 
Undrar hur många procent i trafiken som skulle klara konbanan med den mc dom faktiskt kör? :va
 
Är man liten till växten och dessutom klen så kanske man inte skall köra en stor (hög och/eller tung) hoj, tycker det ser patetiskt ut när någon tjej eller kille försöker backa ut en hoj när dom knappt når ner med tåspetsarna i backen.
 
När man väl har kortet så tror jag (bestämt) att frågan är självreglerande.

Är man liten och tunn så väljer man troligen inte en stor och tung hoj bortåt 300 kg. Det blir helt enkelt inte bra, och man har kanske svårt att hantera den. Är man istället 1,95 m och väger 120 kilo så väljer man kanske inte heller en 400-kubikare. Det blir inte heller bra. Så den delen tror jag att de flesta klarar ut själva.

Men nu var ju frågan om hojstorlek/vikt vid själva körprovet. Där man skall visa att man kan och vet hur det skall gå till att köra hoj. Alltså köra hoj, inte brottas med kilona och kämpa för att nå ned med fötterna. Det är en lite annan fråga.
 
Då jag tillhör en av dessa som är väldigt kort i rocken med taxben.... När man väl är uppe på en hoj och kör spelar längden ingen roll, det är ju när man ska stanna som självförtroendet får sig en törn. Och ja man blir ju då osäkrare vid lägre hastigheter så mer övning behövs! Nu klarade jag allt på första, men val av ny hoj begränsas helt klart av min längd.... Hoppa på i farten är inte optimalt men det går:crash
 
Ser inte problemet i könet utan längden. Nu kör jag inte mc och har inte testat (än, dock åkt med en del) men jag tycker att det är rimligt att ha en sänkt hoj till de som är korta med tanke på att det går att reglera förarsätet och ratten (iaf i de nyare bilarna). Får en reglera sätet och ratten får en väl ha rätt till en passande hoj i rätt klass.

Någon annan logik finns inte. Sen delmoment etc i uppkörningen har jag ingen åsikt om och ännu mindre om huruvida könet är bra på det ena eller inte.
 
Körprov och andra tester i samhället som leder till samma kompetensintyg ska vara lika. De som deltar kommer dit med olika förutsättningar, sociala, biologiska, personlighetsmässiga osv. Testet och deltagaren kontrolleras mot varandra, det är det som är själva poängen.

Den här typen av tester är heller inte till för att vara rättvisa i den meningen att alla ska ha lika lätt att klara av dem. Testerna är till för att säkerställa kompetens/egenskaper. Det är inte lättare att manövrera i trafiken för att man är man. Det är inte lättare att bära ut människor ur brinnande hus för att man är kvinna. Inte skriver man mer korrekta fortkörningsböter för att man är iranier osv.

Men det är väldigt skrämmande att människor, inte minst de med stort inflytande och inte sällan välutbildade, inte förstår detta. Eller möjligen är det så att de inte vill förstå, dvs de är medvetet självfördummande.

Statistik är också en väldigt speciell och lite vådlig företeelse om man inte är försiktig. Inte sällan stöder statistik endast skensamband som av många tolkas som verkliga samband. Om ex män som gör körprov har kört moped tidigare i större utsträckning än kvinnorna så är det möjligt att det påverkar förmågan att snabbt lära sig manövrera en MC. Om det är en viktig egenskap att ha större kroppsmassa, längd och muskelmassa än medelkvinnan för att manövrera en MC så är det ju en relevant fördel. Lite mer intelligens gör också fördelar, både vid körprov och teoriprov - alternativet är ju så absurt så att det är bortom förklaring.

Sen kan jag inte låta bli att undra över det här med sadelhöjd, benlängd, minihjul och allt vad det är som ska göra att man kan stå med fotsulorna i backen. När man kör MC har man i normalfallet fötterna på fotpinnar alt fotplattor. Kan man nå dessa bekvämt så har man tillräckligt långa ben. Min dotter, som är 15 mån, har för korta ben. En kvinna på 1,60 har tillräckligt långa för de flesta hojar. Hur lång är Dani Pedrosa?
Jag tolkar det som att vad det egentligen handlar om inte är att köra MC utan att stå still. Sitter man mitt på sadeln och inte når ner med en fot när man stannar, vad gör man då? De flesta människor gissar jag spontant gör något av tre saker. 1) De som vill visa muskler lutar hojen. 2) Andra glider över aningen åt ena sidan och når då ner i backen med ena foten. 3) De flesta kombinerar 1 och 2. Hur svårt kan det egentligen vara? Kan man inte detta så kanske man inte ska finnas i trafiken tänker jag.
 
Hur lång är Dani Pedrosa?
160cm 51kg. Fast han krypkör ju inte direkt.
En mer relevenat jämförelse skulle kanske vara att titta på top10 stuntförares längd/vikt och vad dom kör för hojar.

Jag kan inget om stunt mer än min subjeketiva bedömning att det ser ballt ut när dom gör stoppies sittandes på styret.
 
Fattar inte..... Ska inte körproverna säkerställa att man faktiskt klarar av att hantera en viss typ av fordon innan man släpps ut i trafiken? Oavsett om man är tjej eller kille har man olika fysiska förutsättningar, är du ex. kortare än 140 cm får du inte åka berg-och-dalbana...
Nu ser hojarna ut som dom gör och då borde det vara samma regler som gäller vid uppkörning oavsett kön.
 
Sen tycker jag att man skulle införa enklare tentamen på högskolan för de personer som inte är så brighta eller av någon anledning inte orkat plugga så värst mycket........
 
gaston_rahier_87.jpg

Visst. Det går inte att köra hög och tung hoj om man är kort och lätt. Ahem.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top