Tjeckiens GP Brno

Som sagts tidigare så förgör Desmosedicin sina förare. Det är endast Stoner med sin "jag gasar helvetet redan i första böj" attityd som har lyckats tämja den. Jag är helt övertygad om att Stoner hade kunna hoppa över på Ducatin igen och inom två-tre lopp stå överst på pallen. Fan den pöjken kan köra hoj!!!

Lite benägen om att hålla med. Synd bara att Ducati själva inte verkade fatta det.
 
Hehe.. Inte första gången folk börjar avfärda rossi som slut här på forumet. Var väl 2006-07 folk började tappa tron, men det tystnade ju sen..
 
Du Randy, du är ett skämt.
Förlåt att jag svor i Rossifuckokyrkan.

Hehe.. Inte första gången folk börjar avfärda rossi som slut här på forumet. Var väl 2006-07 folk började tappa tron, men det tystnade ju sen..
Vem avfärdar Rossi som slut? Vi är några stycken som ifrågasätter om han skulle slå topp tre om han satt på en konkurrenskraftig hoj istället för det italienska möget.
 
Last edited:
Vem avfärdar Rossi som slut? Vi är några stycken som ifrågasätter om han skulle slå topp tre om han satt på en konkurrenskraftig hoj istället för det italienska möget.
Vad får dig att tro att han inte skulle kunna göra det?

Han har spöat Pedrosa och Lorenzo alla år utom 2010 (då han kom 3:a) och Stoner alla utom 2007. Tappade han allt i vintras eller hur resonerar du?
 
Vad får dig att tro att han inte skulle kunna göra det?

Han har spöat Pedrosa och Lorenzo alla år utom 2010 (då han kom 3:a) och Stoner alla utom 2007. Tappade han allt i vintras eller hur resonerar du?

Tror det har med att göra att han sitter på mångas hatobjekt "Made in Bologna". Verkar irritera folk att de bygger motorcyklar där.

Jag som inte hatar motorcyklar därifrån måste dock säga att de har designat en riktigt dåligt GP-hoj.
Har inte hejat på Rossi innan då han inte kört mitt märke. Nu verkar det ju som jag är tvungen och måste vara besviken när det inte funkar... :D
Vi får se vad som händer.

Hoppas f.ö. att Bautista vinner. Det är något som serien/sömnpilret behöver!
 
Är jag ute och cyklar om jag hävdar att Rossi sa att GP11.1 med 1000cc motorn inte alls visade upp samma problem som GP11/Gp11.1 med 800cc?
Han har sagt att den känns bättre, men det räcker ju inte att den är ”bättre” eller att den är ”rolig att köra”.

Den Desmosedici som Stoner blev MotoGP-mästare med hade en rundrörsram. Den Desmosedici som Rossi kör använder motorn som ram.

Det borde ge Ducati en ledtråd. Frågan är varför det är så svårt att ”gå tillbaka”. Någon som vet?

:va
 

Bifogat

  • 122_0804_03_z+ducati_desmosedici_rr_motogp+stee_trellis_frame.jpg
    122_0804_03_z+ducati_desmosedici_rr_motogp+stee_trellis_frame.jpg
    29.3 KB · Visningar: 65
  • noframe.jpg
    noframe.jpg
    187.6 KB · Visningar: 81
Last edited:
Han har sagt att den känns bättre, men det räcker ju inte att den är ”bättre” eller att den är ”rolig att köra”.

Den Desmosedici som Stoner blev MotoGP-mästare med hade en rundrörsram. Den Desmosedici som Rossi kör använder motorn som ram.

Det borde ge Ducati en ledtråd. Frågan är varför det är så svårt att ”gå tillbaka”. Någon som vet?

:va

Stolthet. Är jag rädd.
 
Två orsaker, tror jag.
1. De hade svåra problem med att göra ramarna likvärdiga när det var så många delar och svetsar. De betede sig olika även om de enligt specifikation var lika.
2. Ducati behöver göra ngt annorlunda för att spöa de japanska fabrikerna. Ducati har aldrig gjort en hoj ram liknande de som japanerna kör med. De ligger 30 år efter erfarenhetsmässigt så det blir också en chansning.
 
Vad får dig att tro att han inte skulle kunna göra det?

Han har spöat Pedrosa och Lorenzo alla år utom 2010 (då han kom 3:a) och Stoner alla utom 2007. Tappade han allt i vintras eller hur resonerar du?

Lorenzo har utvecklats nått så jävligt som förare sen 2009. Pedrosa och Stoner har hoppat på skolan igen och tagit lektioner i race tactics och dessutom mognat som förare. Detta talar emot Rossi som nu för första gången på många år har jävligt mkt hårdare motstånd än när han körde mot Melandri och Gibernau mm.. Motståndet låg inte på samma nivå dom åren då det endast fanns en alien, alltså Rossi själv.
 
Två orsaker, tror jag.
1. De hade svåra problem med att göra ramarna likvärdiga när det var så många delar och svetsar. De betede sig olika även om de enligt specifikation var lika.
2. Ducati behöver göra ngt annorlunda för att spöa de japanska fabrikerna. Ducati har aldrig gjort en hoj ram liknande de som japanerna kör med. De ligger 30 år efter erfarenhetsmässigt så det blir också en chansning.

Att de vill hitta ett nytt koncept är lite det som fått mig att gilla Ducati från början, även om det är trögt just nu och man kanske/borde svälja stoltheten.

Som jag sagt innan så är de ju före både Suzuki och Kawasaki (som inte ens vågar vara med längre) med ett helt nytt koncept. Det är ju faktiskt lite värt att hyllas.
Dock vill både fans och sponsorer ha resultat gissar jag. Sen riskerar vi ju att få "Honda Cup" också när Yamahas medvind avtar...
 
Två orsaker, tror jag.
1. De hade svåra problem med att göra ramarna likvärdiga när det var så många delar och svetsar. De betede sig olika även om de enligt specifikation var lika.
2. Ducati behöver göra ngt annorlunda för att spöa de japanska fabrikerna. Ducati har aldrig gjort en hoj ram liknande de som japanerna kör med. De ligger 30 år efter erfarenhetsmässigt så det blir också en chansning.
1. Men det fungerade ju. Både Stoner, Capirossi och Bayliss vann race. Nu kommer inte ens Rossi på pallen.

2. De behöver inte göra som japanerna. De kan göra som de redan gjorde: rundrörsram. Se punkt 1.

Jag får som sagt inte ihop det. :confused:
 
Det funkade men det var också väldigt olika och hojarna betedde sig helt olika vilket inte är bra i långa loppet.
Rundrörsramen hade fler nackdelar som att luftburken inte får en tillräckligt bra utformning och storlek. Om man tittar på hur Ducatis resultat med det chasiet så dalade kurvan sucsesivt från toppen som var 2007, vilket ju sammanföll mer med att de fick till sin 800-kubikare bättre än Honda och Yamaha än att deras chassie skulle vara exceptionellt bra. Det var ju inte i kurvorna som Stoner vann racen direkt.
Den största skillnaden nu är att däcken inte är specialbyggda för Ducati vilket de ju var i början, också en anledning till varför Ducati valde Bridgestone - chansen att få ngt annat än vad de andra tillverkarna hade.

Bara för att de vann med det förr betyder det inte att de skulle vinna med det nu.
 
Vad får dig att tro att han inte skulle kunna göra det?

Han har spöat Pedrosa och Lorenzo alla år utom 2010 (då han kom 3:a) och Stoner alla utom 2007. Tappade han allt i vintras eller hur resonerar du?
Han fick konsekvent stryk av Jörgen -10 och Stoner är bättre än någonsin nu när han har en Honda som passar honom. Pedrosa må vara gjord av glas, men han har också blivit snabbare när han inte hämmas av skador.

Äh, gör som vanligt när det gäller Ducati, ge dom lite större motor än konkurrenterna så hänger dom säkert på! :tummenupp
:hihi

Tror det har med att göra att han sitter på mångas hatobjekt "Made in Bologna". Verkar irritera folk att de bygger motorcyklar där.

Jag som inte hatar motorcyklar därifrån måste dock säga att de har designat en riktigt dåligt GP-hoj.
Har inte hejat på Rossi innan då han inte kört mitt märke. Nu verkar det ju som jag är tvungen och måste vara besviken när det inte funkar... :D
Vi får se vad som händer.
Hata motorcyklar? Motorsport handlar om förarprestationer, varumärkena skiter jag i.

Hoppas f.ö. att Bautista vinner. Det är något som serien/sömnpilret behöver!
Sömnpillret? MotoGP är ju bättre än på åratal.
 
Last edited:
FP1:

1 PEDROSA D.Repsol Honda Team1:56.328
2 STONER C.Repsol Honda Team+0.966
3 SIMONCELLI M.San Carlo Honda Gresini+1.080
4 LORENZO J.Yamaha Factory Racing+1.259
5 DOVIZIOSO A.Repsol Honda Team+1.767
6 SPIES B.Yamaha Factory Racing+1.794
7 HOPKINS J.Rizla Suzuki MotoGP+1.993
8 BAUTISTA A.Rizla Suzuki MotoGP+2.017
9 CRUTCHLOW C.Monster Yamaha Tech 3+2.062
10 EDWARDS C.Monster Yamaha Tech 3+2.169
11 ROSSI V.Ducati Team+2.491
12 DE PUNIET R.Pramac Racing Team+2.599
13 BARBERA H.Mapfre Aspar Team MotoGP+2.645
...

Butter-Smurfen imponerar och Hopper!
 
Pedrosa krossar ju allt på första träningen. Inte helt vanligt men kul!
Kul att Suzuki har bra fart. :tummenupp
Simoncelli kraschar - som vanligt men han var snabb i början - som vanligt...
 
Han fick konsekvent stryk av Jörgen -10 och Stoner är bättre än någonsin nu när han har en Honda som passar honom. Pedrosa må vara gjord av glas, men han har också blivit snabbare när han inte hämmas av skador.
Vi kan ju bara spekulera men jag tror inte att Rossi skulle komma sista av de fyra "utomjordingarna" om alla satt på likvärdigt material.
 
Uppenbart att Ducatin är en sämre hoj än alla tre japanska hojar. Det är bara utfyllnadshojarna som Elias och Aoyama kör som inte spöar Ducati..

Edit: Rossi bästa Ducati också. Inget nytt där heller..
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top