Tjeckiens GP Brno

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ducati själva vet precis vad felet är men med rådande motor- och testbegränsningar kan de inte trolla med knäna.
.
Svår fråga kanske, men vad hindrar teamen från att testköra mellan tävlingarna på en "annan" hoj är tävlingshojjarna (dom plomberas ju osv) men är det förbjudet att ha en 3:e hoj som är identisk med tävlingshojjen, men som aldrig är med på tävlingar... utan körs bara utanför tävlingshelger ? Dom får ju t ex sätta sig på en standardcykel och köra hur mkt dom vill, precis så borde de kunna göra med en prototyp hojj också :va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Man får inte glömma hur viktiga däcken är heller. Innan har man kunnat anpassa däcken efter hojen nu är det tvärt om i princip med Bridgestones enhetsdäck. Jag anar en konspiration, japanska däck som favoriserar japanska motorcykeltillverkare :rolleyes:

Som sagt L-konfigurationen fungerar i wsbk med Pirelli som är mycket mjukare i stommen.

Hoppas att ryktena med Rossi och Honda inte stämmer. Det hade ju varit den perfekta sagan om Rossi och Ducati lyckas lösa det här :)

Edit: Sandström hade visst påpekat detta redan.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Svårt & se att Lorenzo ska kunna hänga på Hondorna. Det vore kul för VM dock!

Det bästa för VM vore väl om Dovi vinner före Pedrosa & Simoncelli :yoparty
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Med tanke på Rossis facit före Ducati och det faktum att alla förare utom en blivit långsammare på samma märke under 800-eran har du helt rätt.

De som tror att Rossi blivit en sämre förare över vintern visar bara sin okunskap.

Hm hm världens bäste förare genom tiderna blir inte så kass bara sådär !!!!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Svår fråga kanske, men vad hindrar teamen från att testköra mellan tävlingarna på en "annan" hoj är tävlingshojjarna (dom plomberas ju osv) men är det förbjudet att ha en 3:e hoj som är identisk med tävlingshojjen, men som aldrig är med på tävlingar... utan körs bara utanför tävlingshelger ? Dom får ju t ex sätta sig på en standardcykel och köra hur mkt dom vill, precis så borde de kunna göra med en prototyp hojj också :va
Det enda som hindrar dem är en total däckbegränsning för tester (ca 240 st per år har jag för mig) och att ordinarie MotoGP-förare inte får köra. Problemet är att testförarna är för långsamma för att göra annat än grovsållningen.

Ducati kan alltså testa en helt ny hoj om de vill men om den skulle skilja sig mycket mot dagens hoj GP11/GP11.1 (det pratas ju om annan motor och annan ram) så måste de troligtvis göra nya motorfästen och därmed lämna in nya motorer för plombering. Tror Rossi redan är inne på sin femte motor och att köra resten av säsongen på en motor låter inte troligt.

Har skrivit det innan och tror fortfarande att Ducati gett upp 2011 och satsar allt på att vinna 2012 med Rossi i sadeln.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Det enda som hindrar dem är en total däckbegränsning för tester (ca 240 st per år har jag för mig) och att ordinarie MotoGP-förare inte får köra. Problemet är att testförarna är för långsamma för att göra annat än grovsållningen.

Ducati kan alltså testa en helt ny hoj om de vill men om den skulle skilja sig mycket mot dagens hoj GP11/GP11.1 (det pratas ju om annan motor och annan ram) så måste de troligtvis göra nya motorfästen och därmed lämna in nya motorer för plombering. Tror Rossi redan är inne på sin femte motor och att köra resten av säsongen på en motor låter inte troligt.

Har skrivit det innan och tror fortfarande att Ducati gett upp 2011 och satsar allt på att vinna 2012 med Rossi i sadeln.

Ordinarie förare får ju köra eftersom de får köra andra hojjar än sina tävlingshojjar. Då borde de också kunna ha en tredje hoj identisk me tävlingshojjarna men som de håller utanför tävlingarna och bara tränar och jobbar med inställningar på. Jag förstår att de inte kan bygga en ny cykel mitt i säsongen pga motorbegränsningar, men de skulle kunna jobba med inställningsfrågan på en kopia av tävlingshojjen... för de syftet måste de kunna använda andra däck än de som är märkta för kvoten inom tävling och officiell träning.
Hayden o rossi har ju testkört 1198 på bana.. vart drar man gränsen för om de är tillåtet eller ej ... visst de e en gatcykel, med andra däck än de som de tävlar på. Men likväl kunde de köra en kopia av tävlingscykeln med andra däck än tävlingsdäcken..:tungan

sorry att ja rör till de... tycker att de borde finnas bättre möjligheter att träna/ställa in hoj mellan racen. Samtidigt förstår ja att de är för att de inte bara ska va de täta teamen som har råd att träna mkt..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fezt --> Ordinarie förare får bara köra på sanktionerade dagar som är begränsade, de har fler i år inför bytet till 1000 cc. Detta tillsammans med det Sandis skrev om begränsning på antal däck gör att det är meningslöst att köra hojarna med andra däck då de skiljer sig radikalt mot allt annat som finns att uppbringa. Testet skulle bara bli meningslöst för hojen skulle ändå bete sig annorlunda med Bridgestonedäck.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vinna 2012? Det är ju samma motorlayout och samma slags chassi som den hoj som Rossi är en midpack förare med just nu. Vinna?

:va

Måste hålla med dig för en gång skull. High Five!! :D

Så allvarliga problem som Ducati har just nu så kommer de inte vinna nästa år. Oavsett om de får påvens välsignelse eller har Rossi som förare, både och hjälper inte heller. De måste ändra deras hoj.

Angående enhetsdäck så ställer jag mig jävligt frågande vad det har att göra i prototypracing. Speciellt när ett företag som Bridgestone för kontraktet. Mutor?
Min personliga åsikt är att Bridgestone aldrig har utvecklat ett däck som når toppen, precis som Avon. Skrota skiten och låt teamen välja själva. För det var väl prototypracing? Eller är sponsoravtalet för värdefullt?

Äh fan, jag är bitter! Jag vill ha samma mediauppmärksamhet i WSBK. Där är det "räjs" och ingen jävel gnäller över ramar och motorer. Samt att modellerna finns (i tamare modell) att köpa i affären.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Vinna 2012? Det är ju samma motorlayout och samma slags chassi som den hoj som Rossi är en midpack förare med just nu. Vinna?

:va
Är jag ute och cyklar om jag hävdar att Rossi sa att GP11.1 med 1000cc motorn inte alls visade upp samma problem som GP11/Gp11.1 med 800cc?

Har för mig att jag läst det någonstans men kan inte finna källan just nu.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är jag ute och cyklar om jag hävdar att Rossi sa att GP11.1 med 1000cc motorn inte alls visade upp samma problem som GP11/Gp11.1 med 800cc?

Har för mig att jag läst det någonstans men kan inte finna källan just nu.
Det stämmer att den högre effekten i 1000cc hojen gjorde att den kunde köras lite annorlunda och Rossi kunde lättare få värme i framdäcket.
Nu verkar ryktena peka mot att de skippar den GP12 som de testat och bygger nyare igen..
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Skit in skit ut som vi säger i musikerkretsar..

En dålig gris 2011 kommer aldrig att bli en guldkalv 2012.:arsele

Ingen ska inbilla sig att bara för att man ökar 200 cc på ett chassie eller koncept så kommer det att bli en vinnare.
Rossi har marddrömmar varenda dag han stiger upp efter att ha vaknat med partyets fulaste brud...:näsblod:gnissla

Foten är i klaveret och det låter ostämmt varje gång Rossi försöker flytta den från skiten...

Stoner och gänget asgarvar varje gång dom ser skiten från Italien kommer ur depåboxen.

Nääää
Stoner Pedrosa och Lorre kommer att fightas om vinsten i Brno.
Spisen fyra och Marko femma.

Mina fem pennys :D

Tycker
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • 50cc Rostrum Sviesta 2011 Bert Klas and Hägar.jpg
    50cc Rostrum Sviesta 2011 Bert Klas and Hägar.jpg
    236.8 KB · Visningar: 141

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Dessutom behöver man en topp tre-förare. Jag undrar om Rossi är rätt man då.

Bah rossi har potentialen fortfarande så enkelt är det. Skulle han flytta till en honda skulle stoner, lorenzo och peddot få det svettigt längst fram. Men som sagt duccen verkar suga röv och det är bara tillbaka till ritbordet som gäller, frågan är dock om pastaätarna vill ändra så mycket som rossi och JB vill.

Ang enhetsdäck ställer jag mig frågande MEN det var ju inte så rolig säsong när michelin inte fick till det och det var typ omöjligt att vinna på dem heller.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bah rossi har potentialen fortfarande så enkelt är det. Skulle han flytta till en honda skulle stoner, lorenzo och peddot få det svettigt längst fram. Men som sagt duccen verkar suga röv och det är bara tillbaka till ritbordet som gäller, frågan är dock om pastaätarna vill ändra så mycket som rossi och JB vill.

Ang enhetsdäck ställer jag mig frågande MEN det var ju inte så rolig säsong när michelin inte fick till det och det var typ omöjligt att vinna på dem heller.
Han skulle säkert ta regelbundna pallplatser på exempelvis en Honda, men vinna? Jag tvivlar.
 

MC Doktorn

Guest
Tror inte man ska dra några som helst slutsatser angående 2012 och Rossi. Racing på denna nivå gör att små skillnader får stora konsekvenser.
Han ligger idag 20-30s/race och ca 1s/varv efter toppen idag men med nya förutsättningarna Mgp 2012 kan den idag outvecklade produkten helt plötsligt vara klart mer konkurranskraftig.

David Emmett artikelen i Motomatters är riktigt läsvärd och man får känslan av att Ducati föröker uppfinna hjulet igen med massa innovativa lösningar som inte riktigt fungerar.

Frågan är hur länge sponsorer och ffa Rossi själv kommer acceptera att ligga så pass långt efter.

Jo, det skulle vara jävligt intressant att se vad Peddot och lillbögen Lorenzo kan prestera på Duccen.

Top 3..!!?? Knappast!!

Håller med där nästan ingen har lyckats övertyga eller förbättrat sig med märket.
Känns som metodfelet sitter i Ducati inte förarna.

Det stämmer att den högre effekten i 1000cc hojen gjorde att den kunde köras lite annorlunda och Rossi kunde lättare få värme i framdäcket.
Nu verkar ryktena peka mot att de skippar den GP12 som de testat och bygger nyare igen..

Det var väl så att körstilen med mer vridmoment i litermaskinen gör att corner entry speed inte är lika signifikant då framdäcket spelar mindre roll?
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top