Tjäna pengar på sitt MC-intresse?

Exakt detta har jag redan gjort. Kan säga att kunderna har inte precis regnat in.
Om din avatar stämmer med Rosvik kanske det inte är absolut bästa stället för en sådan verksamhet rent geografiskt.
Lite som att serva snöskotrar i Stockholm...

Skulle du däremot serva/reparera MC på sommaren och snöskoter på vintern borde du få desto mer att göra på vintern och vintern är ganska lång där.
 
Jag kan tänka mig betala för färdiga GPS rutter som man importerar till sin navigator. Jag ser ett värde i att någon annan planerar mina mc resor/utflykter, framför allt i de områden/länder som jag inte besökt eller har god kännedom om. Det kanske går att vidareutveckla en affärsidé kring att vara en digital reseledare... Planering tar tid, spontana resor ger stor glädje. Vad tror ni om det?
 
Jag kan tänka mig betala för färdiga GPS rutter som man importerar till sin navigator. Jag ser ett värde i att någon annan planerar mina mc resor/utflykter, framför allt i de områden/länder som jag inte besökt eller har god kännedom om. Det kanske går att vidareutveckla en affärsidé kring att vara en digital reseledare... Planering tar tid, spontana resor ger stor glädje. Vad tror ni om det?

Den som vill göra något av den idén kan ju kolla skoterledskartorna som säljs.

Bla kartman.se
 
Om din avatar stämmer med Rosvik kanske det inte är absolut bästa stället för en sådan verksamhet rent geografiskt.
Lite som att serva snöskotrar i Stockholm...

Skulle du däremot serva/reparera MC på sommaren och snöskoter på vintern borde du få desto mer att göra på vintern och vintern är ganska lång där.
Jodå jag servar allt möjligt utom bilar. Snöskoter snöslunga mc moppe gräsklippare röjsågsar och allt möjligt. Mitt måtto är : allt som brummar men inte är en bil.

Men just mc kunder har det varit glest med. Mopeder har jag däremot hela gården full just nu ?
 
Jag tror som vissa skriver här att det är mer pengar i kringtjänster. Ruttplanering, turistupplägg, guidning, etc. Jag tjänar symboliska summor på tidtagning i motorsport. Jag har oftast bästa åskådarplatsen och man lär känna förarna och organisationen vilket är trevligt, mindre kul när en datorjävel bestämmer sig att göra en "kritisk uppdatering" som tar tre timmar och det är 45 minuter kvar till en SM-final...
 
Kan vara fel men har hört från flera håll att man får omsätta 5 fordon / år. Även om det är hobbyverksamhet så ska mer än så redovisas.
 
Kan vara fel men har hört från flera håll att man får omsätta 5 fordon / år. Även om det är hobbyverksamhet så ska mer än så redovisas.
Skatteverket har en godtycklig gräns mellan hobby och näringsverksamhet. Juristerna på Visma säger, citat: "Grundregeln är att du ska deklarera när dina sammanräknade inkomster överstiger 20 008 kronor. Det innebär i praktiken att du oavsett om det är lön från arbete eller överskott i hobbyverksamhet så är överskottet skattepliktigt."
 
Jag tror som vissa skriver här att det är mer pengar i kringtjänster. Ruttplanering, turistupplägg, guidning, etc. Jag tjänar symboliska summor på tidtagning i motorsport. Jag har oftast bästa åskådarplatsen och man lär känna förarna och organisationen vilket är trevligt, mindre kul när en datorjävel bestämmer sig att göra en "kritisk uppdatering" som tar tre timmar och det är 45 minuter kvar till en SM-final...

Man ska använda Linux på såna datorer.

Det är samma i labbet, där kan Windows uppdateringar förstöra väldigt dyra experiment vilket inte får ske. Linux har Inga såna hyss för sig.
 
Man ska använda Linux på såna datorer.

Det är samma i labbet, där kan Windows uppdateringar förstöra väldigt dyra experiment vilket inte får ske. Linux har Inga såna hyss för sig.
Du har säkert helt, rätt. Säg åt holländarna bakom Orbitz att lyssna så. Förra året upptäckte jag fel i konfig-filerna. Efter kontakt med supporten erkände de att de mycket väl visste om det men eftersom alla inte använde funktionen var det onödigt att skicka en update. Istället fick jag en instruktion på att leta fram gömda filer och skriva om dem själv... Väldigt proffsigt när mjukvaran kostar en normal månadslön.
 
Om man har ett vettigt garage och är duktig på att skruva så kan man ju alltid hjälpa personer som inte kan/vill skruva själva mot en rimlig ersättning och kalla det för inkomstbringande hobbyverksamhetn, då får man ju tjäna upp till en viss summa skattefritt.

Om det gäller något lite mer tidskrävande som t.ex ventiljustering så kan man ju kolla vad "auktoriserade" MC verkstäder i närområdet tar och basera ersättningen på ca hälften eller två tredjedelar av verkstädernas genomsnittspris.
 
Fast ska man hobbymeka så gäller det att verkligen köra med öppna kort om hur lång tid man behöver för jobbet. Det är ju mer än en gång som man läst att nån lämnat bort fordon X till en hobbymek och sen har det blivit sittande där länge.

Även om det svider pengamässigt att gå till en "riktig verkstad" så kan de ju oftast planera in sin tid på helt andra sätt än någon som pillrar själv hemmavid.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top