Tjäna pengar på sitt MC-intresse?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Exakt detta har jag redan gjort. Kan säga att kunderna har inte precis regnat in.
Om din avatar stämmer med Rosvik kanske det inte är absolut bästa stället för en sådan verksamhet rent geografiskt.
Lite som att serva snöskotrar i Stockholm...

Skulle du däremot serva/reparera MC på sommaren och snöskoter på vintern borde du få desto mer att göra på vintern och vintern är ganska lång där.
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Jag kan tänka mig betala för färdiga GPS rutter som man importerar till sin navigator. Jag ser ett värde i att någon annan planerar mina mc resor/utflykter, framför allt i de områden/länder som jag inte besökt eller har god kännedom om. Det kanske går att vidareutveckla en affärsidé kring att vara en digital reseledare... Planering tar tid, spontana resor ger stor glädje. Vad tror ni om det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan tänka mig betala för färdiga GPS rutter som man importerar till sin navigator. Jag ser ett värde i att någon annan planerar mina mc resor/utflykter, framför allt i de områden/länder som jag inte besökt eller har god kännedom om. Det kanske går att vidareutveckla en affärsidé kring att vara en digital reseledare... Planering tar tid, spontana resor ger stor glädje. Vad tror ni om det?

Den som vill göra något av den idén kan ju kolla skoterledskartorna som säljs.

Bla kartman.se
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om din avatar stämmer med Rosvik kanske det inte är absolut bästa stället för en sådan verksamhet rent geografiskt.
Lite som att serva snöskotrar i Stockholm...

Skulle du däremot serva/reparera MC på sommaren och snöskoter på vintern borde du få desto mer att göra på vintern och vintern är ganska lång där.
Jodå jag servar allt möjligt utom bilar. Snöskoter snöslunga mc moppe gräsklippare röjsågsar och allt möjligt. Mitt måtto är : allt som brummar men inte är en bil.

Men just mc kunder har det varit glest med. Mopeder har jag däremot hela gården full just nu ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tror som vissa skriver här att det är mer pengar i kringtjänster. Ruttplanering, turistupplägg, guidning, etc. Jag tjänar symboliska summor på tidtagning i motorsport. Jag har oftast bästa åskådarplatsen och man lär känna förarna och organisationen vilket är trevligt, mindre kul när en datorjävel bestämmer sig att göra en "kritisk uppdatering" som tar tre timmar och det är 45 minuter kvar till en SM-final...
 

Vifferwheelie

Ny medlem
Gick med
29 May 2021
Hoj
Honda 750F VFR -86a
Kan vara fel men har hört från flera håll att man får omsätta 5 fordon / år. Även om det är hobbyverksamhet så ska mer än så redovisas.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan vara fel men har hört från flera håll att man får omsätta 5 fordon / år. Även om det är hobbyverksamhet så ska mer än så redovisas.
Skatteverket har en godtycklig gräns mellan hobby och näringsverksamhet. Juristerna på Visma säger, citat: "Grundregeln är att du ska deklarera när dina sammanräknade inkomster överstiger 20 008 kronor. Det innebär i praktiken att du oavsett om det är lön från arbete eller överskott i hobbyverksamhet så är överskottet skattepliktigt."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror som vissa skriver här att det är mer pengar i kringtjänster. Ruttplanering, turistupplägg, guidning, etc. Jag tjänar symboliska summor på tidtagning i motorsport. Jag har oftast bästa åskådarplatsen och man lär känna förarna och organisationen vilket är trevligt, mindre kul när en datorjävel bestämmer sig att göra en "kritisk uppdatering" som tar tre timmar och det är 45 minuter kvar till en SM-final...

Man ska använda Linux på såna datorer.

Det är samma i labbet, där kan Windows uppdateringar förstöra väldigt dyra experiment vilket inte får ske. Linux har Inga såna hyss för sig.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Man ska använda Linux på såna datorer.

Det är samma i labbet, där kan Windows uppdateringar förstöra väldigt dyra experiment vilket inte får ske. Linux har Inga såna hyss för sig.
Du har säkert helt, rätt. Säg åt holländarna bakom Orbitz att lyssna så. Förra året upptäckte jag fel i konfig-filerna. Efter kontakt med supporten erkände de att de mycket väl visste om det men eftersom alla inte använde funktionen var det onödigt att skicka en update. Istället fick jag en instruktion på att leta fram gömda filer och skriva om dem själv... Väldigt proffsigt när mjukvaran kostar en normal månadslön.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Om man har ett vettigt garage och är duktig på att skruva så kan man ju alltid hjälpa personer som inte kan/vill skruva själva mot en rimlig ersättning och kalla det för inkomstbringande hobbyverksamhetn, då får man ju tjäna upp till en viss summa skattefritt.

Om det gäller något lite mer tidskrävande som t.ex ventiljustering så kan man ju kolla vad "auktoriserade" MC verkstäder i närområdet tar och basera ersättningen på ca hälften eller två tredjedelar av verkstädernas genomsnittspris.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Fast ska man hobbymeka så gäller det att verkligen köra med öppna kort om hur lång tid man behöver för jobbet. Det är ju mer än en gång som man läst att nån lämnat bort fordon X till en hobbymek och sen har det blivit sittande där länge.

Även om det svider pengamässigt att gå till en "riktig verkstad" så kan de ju oftast planera in sin tid på helt andra sätt än någon som pillrar själv hemmavid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top