Tisdagsträningen Sviestad 4 maj

Nyteknik skrev:
Men jag har ju inget långt skaft! Bara ett vanligt och det är helt omöjligt att rubba den med det. 75 Nm ska denna mutter dras enligt manualen.



Har ingen "knackare" att dra dit den med ju! Det skulle inte heller falla mig in när jag vet hur svårt det är att få loss den. Har för övrigt ingen varmluftpistol heller. Bara "vanliga" verktyg. :tummenupp

Ett biltemabesök räddar dig nog ;) Det är sådär i början, man saknar en hel del, men efter ett tag börjar man samla på sig det mesta man behöver.
 
oFFkeFF skrev:
Ett biltemabesök räddar dig nog ;) Det är sådär i början, man saknar en hel del, men efter ett tag börjar man samla på sig det mesta man behöver.

Där sade du något. Kanske ha de förlängda spärrskaft? Dock gick ett sådant sönder som jag köpte och använde för att få loss bilfälgsmuttrar som satt som berget.
 
ööö teknik, du har PM från mig, behöver svar.........
 
Nyteknik skrev:
Där sade du något. Kanske ha de förlängda spärrskaft? Dock gick ett sådant sönder som jag köpte och använde för att få loss bilfälgsmuttrar som satt som berget.

De har både förlängda spärrskaft, kompressorer, mutterknackare och varmluftspistoler. Åk dit och fynda!
 
Chris --> Jag är fast men hade inte möjlighet att köra ett endaste varv med lite fart, tyvärr.

Biltema rockar!
 
Chris Ash skrev:
De har både förlängda spärrskaft, kompressorer, mutterknackare och varmluftspistoler. Åk dit och fynda!

För en j-a mutters skull? Jag är säker på att jag skulle komma hem med ett långt spärrkaft och antingen upptäcka att jag inte får plats att dra med det eller slinta så illa att jag både gör illa mig och har sönder något. Det skulle jag känna igen. Och istället för ett så har jag två problem. Det lutar åt att jag tar hjälp av Racerpelle på fredagen innan SM:et och håller tummarna för att han kan sina saker.
 
Nyteknik skrev:
För en j-a mutters skull? Jag är säker på att jag skulle komma hem med ett långt spärrkaft och antingen upptäcka att jag inte får plats att dra med det eller slinta så illa att jag både gör illa mig och har sönder något. Det skulle jag känna igen. Och istället för ett så har jag två problem. Det lutar åt att jag tar hjälp av Racerpelle på fredagen innan SM:et och håller tummarna för att han kan sina saker.


Dina nojjor har antagit nya proportioner....

Förmodligen går det att få av den där muttern utan något annat än det du har/kan tillverka i garaget eller dess närhet, det gäller att vara lite uppfinningsrik så löser man det mesta. En lång hävarm är vad du behöver(alternativt lite mer kräm i kråsorna) och pallar du inte åka till Biltema finns det säkert ett rör som du kan förlänga din hylsnyckel med nånstans i närheten.

Fast jag tror fortfarande på att du inte tar i ordentligt, det brukar vara så i 99% av dessa fall.....
 
Nyteknik skrev:
För en j-a mutters skull? Jag är säker på att jag skulle komma hem med ett långt spärrkaft och antingen upptäcka att jag inte får plats att dra med det eller slinta så illa att jag både gör illa mig och har sönder något. Det skulle jag känna igen. Och istället för ett så har jag två problem. Det lutar åt att jag tar hjälp av Racerpelle på fredagen innan SM:et och håller tummarna för att han kan sina saker.

Om nu någon ha fått för sig att använda loctite vid monteringen så hjälper det att värma så släpper låsningen.
 
Chris Ash skrev:
Fast jag tror fortfarande på att du inte tar i ordentligt, det brukar vara så i 99% av dessa fall.....

Jag lovar dig att hans mutter för främre drevet sitter som satan. Tre man och skiten rörde sig inte en millimieter.

Värme, låsa bakhjulet och bättre hävarm är vad som behövs.
 
Chris Ash skrev:
Dina nojjor har antagit nya proportioner....

Förmodligen går det att få av den där muttern utan något annat än det du har/kan tillverka i garaget eller dess närhet, det gäller att vara lite uppfinningsrik så löser man det mesta. En lång hävarm är vad du behöver(alternativt lite mer kräm i kråsorna) och pallar du inte åka till Biltema finns det säkert ett rör som du kan förlänga din hylsnyckel med nånstans i närheten.

Fast jag tror fortfarande på att du inte tar i ordentligt, det brukar vara så i 99% av dessa fall.....

Jag vill inget hellre än lösa detta hemma i lugn och ro. Men det är inte så lätt som det låter. Sist skrattade man hånfullt för att jag inte fick loss kopplingsvajern – men när oFFkeFF var här och tittade kunde man höra: "Jaha...sådär ser det inte ut på min Honda...". Muttern sitter stenhårt och dessutom en bit in. Det gör att hylsan måste monteras på en arm. Vilket gör det mycket svårt att överföra kraften utan att tappa fästet. Synd att du är skåning – annars hade du kunnat svänga förbi och visa hur en slipsten ska dras. ;)
 
Goodstuff skrev:
Jag lovar dig att hans mutter för främre drevet sitter som satan. Tre man och skiten rörde sig inte en millimieter.

Värme, låsa bakhjulet och bättre hävarm är vad som behövs.
Chris är stark, vet du.

Värme? Hur mycket för att det ska ge någon verkan? Ingen risk att "ha sönder något" med en varmluftpistol?
 
Nyteknik skrev:
Chris är stark, vet du.

Värme? Hur mycket för att det ska ge någon verkan? Ingen risk att "ha sönder något" med en varmluftpistol?

Sikta inte på gummidetaljer, men det är rätt lugnt vid utgående drev.. Behöver inte bli tokvarmt, men ungefär temp så man bränner sig när man är dum och tar på det... :rolleyes:

Om du har bil, så har jag varmluftspistol i garaget, har även ett rör att fixa längre hävarm med.. Jag har några minuter över ikväll om du vill försöka..
 
Nyteknik skrev:
Jag vill inget hellre än lösa detta hemma i lugn och ro. Men det är inte så lätt som det låter. Sist skrattade man hånfullt för att jag inte fick loss kopplingsvajern – men när oFFkeFF var här och tittade kunde man höra: "Jaha...sådär ser det inte ut på min Honda...". Muttern sitter stenhårt och dessutom en bit in. Det gör att hylsan måste monteras på en arm. Vilket gör det mycket svårt att överföra kraften utan att tappa fästet. Synd att du är skåning – annars hade du kunnat svänga förbi och visa hur en slipsten ska dras. ;)


Precis, jag har alla redskap som nämnts i denna tråd och lite till i min verkstad. Muttern hade varit av innan du hade hunnit säga "blåflagg"!
 
oFFkeFF skrev:
Sikta inte på gummidetaljer, men det är rätt lugnt vid utgående drev.. Behöver inte bli tokvarmt, men ungefär temp så man bränner sig när man är dum och tar på det... :rolleyes:

Om du har bil, så har jag varmluftspistol i garaget, har även ett rör att fixa längre hävarm med.. Jag har några minuter över ikväll om du vill försöka..

Verkligen hyggligt av dig men jag måste göra en annan sak i kväll. Kan jag komma förbi imorgon torsdag och låna?
 
Nyteknik skrev:
Verkligen hyggligt av dig men jag måste göra en annan sak i kväll. Kan jag komma förbi imorgon torsdag och låna?

Det funkar imorrn också, sen är det tidsbrist här igen.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top