Tisdagsträningen Sviestad 4 maj

Relapse skrev:
Hojen är en GSX-R600 -01. Numret som satt på igår var 103, vilket var ett tillfälligt nummer jag hade på B-racet i höstas, men mitt fasta nummer i Rookie 600 är 18.

Nr:18? :hihi

Nyteknik skrev:
Jag blev lite förbryllad när jag låg bakom Goodstuff. Ut ur Torparn räknade jag med att han skulle försvinna som en gevärskula. Tvärtom småputtrade han fram som en sådan där trehjulig moppe med varmkorv och parasoll. Men jag förstår nu att omställningen från hans TRX är enorm och att det kommer ta ett tag innan han kan köra som han vill med sin TZ. Inte mig emot. :lol

Taktik min käre Watson, det och för bra kylare. :gnissla

Swedie skrev:
Först o främst, jag kom försent så jag stog o stampade utanför grinden under första passet. Sen hade jag inte 250kr på mig så jag fick låna ihop dom pengarna. Efter detta gjorde jag mig redo att köra, men upptäcker att hojen håller på att vobbla av banan på rakorna, så mycket att jag måste sakta ner o cruisa. Det tog mig nästan 2 timmar att komma underfull med vad det kunde vara, på denna tiden hann jag med att balansera om däcket, skruva loss svingen, dämparen etc... testa olika inställningar osv... och inget hjälpte. Sen i med att jag visste att det började efter jag bytte däck på Kinnekulle Ring så tog jag helt enkelt min extrafälg med regndäck på och stack ut med. Detta vara stabilt sate så jag tog helt enkelt o tjackade ett begagnat slicks av Mrlind. Men sen var det bara ett pass kvar och detta pass blev rödflaggat efter 2-3 varv.

Det var alltså fel på ditt däck?

Snabb sammanfattning (sambon fyller år så jag har inte tid).
Första passet sög...
Andra passet mycket bättre...
Tredje passet: WEEEEEEEE

Nyteknik skrev:
Bra fråga om däckens ålder – ingen aning. Men det är troligen hög tid att byta då hålen i bakdäcket nu inte syns längre. Dessutom vill jag ju ha så bra förutsättningar som möjligt på fredagen innan SM:et och under helgen. Ska kanske beställa Bridgestone tillsammans med Teddy – ca 2500 kr uppsättningen!

Fjädringsinställningarna känns "neutrala" och är i mellanläge. Men det hoppade/vibrerade som fan i högern innan start/mål vilket var ganska olustigt då det går fort. Vore skönt om det försvann med nya däck då i övrigt var mycket nöjd med hur hojen betedde sig – stabil och neutral.

Jag blev lite förbryllad när jag låg bakom Goodstuff. Ut ur Torparn räknade jag med att han skulle försvinna som en gevärskula. Tvärtom småputtrade han fram som en sådan där trehjulig moppe med varmkorv och parasoll. Men jag förstår nu att omställningen från hans TRX är enorm och att det kommer ta ett tag innan han kan köra som han vill med sin TZ. Inte mig emot. :lol

Höll jämnt skägg med och kunde gå om en R6 med röda nummerbottnar genom att ta in mycket in i och genom Esset och Torparn. Det var svårare att hänga med en annan R6 (vit Arai, gult visir) – speciellt på rakan och det känns ganska surt. 202,5 km/h nådde jag som mest och då varvade jag till drygt 13.000 på sexan. Måste få dit ett större framdrev men får inte loss muttern. Det sitter så j-a hårt att jag är orolig att ha sönder något för att få upp den. Vad göra?

Muttermaskin/knackare. Eller ta i för kung och fosterland. Lägg i växel och spärra hjulet med ett kvastskaft eller liknande.

Det kan som sagt vara lite halvtrassligt att ställa om sig att köra racer, särskilt om man kommer från dieselvärlden. Men det kommer nog släppa för gubbstuffaren så småningom, han hann ju inte köra så mycket tyvärr.

Fick du några klockade tider?

oFFkeFF skrev:
Muttermaskin/knackare. Eller ta i för kung och fosterland. Lägg i växel och spärra hjulet med ett kvastskaft eller liknande.

Det kan som sagt vara lite halvtrassligt att ställa om sig att köra racer, särskilt om man kommer från dieselvärlden. Men det kommer nog släppa för gubbstuffaren så småningom, han hann ju inte köra så mycket tyvärr.

Fick du några klockade tider?

Jo, med ett pneumatiskt verktyg skulle den säkert lossna. Men att köra TZ:an 5 km på allmän väg till en verkstad? Kanske blir jag tvungen.

Nej, inga tider. Gissar på dryga minuten.

Nyteknik skrev:
Jo, med ett pneumatiskt verktyg skulle den säkert lossna. Men att köra TZ:an 5 km på allmän väg till en verkstad? Kanske blir jag tvungen.

Nej, inga tider. Gissar på dryga minuten.

Enklare att låna en kompressor och en mutterknackare kanske? ;)

Runt minuten är klart bra på gamla däck och ny på cykeln
:tummenupp

oFFkeFF skrev:
Enklare att låna en kompressor och en mutterknackare kanske? ;)

Runt minuten är klart bra på gamla däck och ny på cykeln
:tummenupp

Känner tyvärr ingen som har kompressor och mutterknackare. Som jag skrev förut smutsar mina bekanta helst inte ner fingrarna.

Med betoning på strax över minuten. Nyfiken på hur mycket tid jag kan spara på att kunna köra fortare på rakan.

Nyteknik skrev:
Känner tyvärr ingen som har kompressor och mutterknackare. Som jag skrev förut smutsar mina bekanta helst inte ner fingrarna.

Med betoning på strax över minuten. Nyfiken på hur mycket tid jag kan spara på att kunna köra fortare på rakan.

Har kompressor, och kan nog låna en knackare också. Lite kort om tid just precis nu, men nästa vecka finns nog mer tid över.

Var på rakan varvar du ur cykeln? 202 är ju en aning för lite..

oFFkeFF skrev:
Har kompressor, och kan nog låna en knackare också. Lite kort om tid just precis nu, men nästa vecka finns nog mer tid över.

Var på rakan varvar du ur cykeln? 202 är ju en aning för lite..

Fick mail från Racerpelle som varnar för pneumatiska mutterdragare – kan vara allt för våldsamma o ha sönder en massa. Se där, kanske bäst att ta det piano och använda Pelles långa skaft. Vill ju helst fixa detta innan jag åker iväg nästa gång...

Den varvar ur innan böjen på rakan. Får slå av och på ett par gånger för att inte övervarva.

Nyteknik skrev:
Fick mail från Racerpelle som varnar för pneumatiska mutterdragare – kan vara allt för våldsamma o ha sönder en massa. Se där, kanske bäst att ta det piano och använda Pelles långa skaft. Vill ju helst fixa detta innan jag åker iväg nästa gång...

Den varvar ur innan böjen på rakan. Får slå av och på ett par gånger för att inte övervarva.

Mnja...på en så stor mutter som det sitter på ett framdrev så ska det inte vara nån fara. De är liksom gjorda för att lossa muttrar och använder man bara rätt grejor och gör rätt så funkar det kanoners.....

Annars ska ett framdrev inte dras stenhårt (ca 40 Nm eller nåt) så med ett långt skaft borde du få av det även om det satt sig lite.

Kul att du verkar hitta hem på racern iaf, hoppas att Gubbstrutt och Teddy också hittar känslan snart, när man väl gör det är man fast.....

Nyteknik skrev:

Nja, ge fanken i att dra dit den med knackaren bara. Värme är alltid bra för att lossa saker också, varmluftpistol..

oFFkeFF skrev:
Nja, ge fanken i att dra dit den med knackaren bara. Värme är alltid bra för att lossa saker också, varmluftpistol..

DET är mycket riktigt ett jävla ofog, finns en hel radda däckverkstäder som drar åt hjulmuttrarna så hårt att man måste ha en egen mutterknackare för att få av dem.

Chris Ash skrev:
Mnja...på en så stor mutter som det sitter på ett framdrev så ska det inte vara nån fara. De är liksom gjorda för att lossa muttrar och använder man bara rätt grejor och gör rätt så funkar det kanoners.....

Annars ska ett framdrev inte dras stenhårt (ca 40 Nm eller nåt) så med ett långt skaft borde du få av det även om det satt sig lite.

Kul att du verkar hitta hem på racern iaf, hoppas att Gubbstrutt och Teddy också hittar känslan snart, när man väl gör det är man fast.....
Men jag har ju inget långt skaft! Bara ett vanligt och det är helt omöjligt att rubba den med det. 75 Nm ska denna mutter dras enligt manualen.

oFFkeFF skrev:
Har ingen "knackare" att dra dit den med ju! Det skulle inte heller falla mig in när jag vet hur svårt det är att få loss den. Har för övrigt ingen varmluftpistol heller. Bara "vanliga" verktyg. :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026