Tipsa om bra Racingfilmer!

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag har sett Faster och den gillar jag! Finns det mer bra filmer om roadracing eller är det den enda? Hoppas inte det!

"The first time you try the 500, fack"

Valentino Rossi

Hahaha

Och kom inte dragandes med Torque nu för sån skräp har jag inte tid med!

Filmen Faster har ett par år på nacken vid det här laget. Tyckte själv den var underhållande när jag såg den. :tummenupp

Samma team gjorde senare The Doctor, The Tornado & The Kentucky Kid. Den har jag inte sett, men misstänker att den är gjord i samma anda som föregångaren.

Borde finnas någon intressant racing dokumentär/video om Isle of Man och andra typer mc-tävlingar runt om i världen som t ex Paris-Dakar rallyt.

Vill du se en spelfilm med motorcyklar finns det säkert några kultfilmer med Steve McQueen i huvudrollen. Han var ett riktigt petrolhead. :)

Fasen vad jag gillar Ewan Mcgregor's engagemang i mc-världen. Tycker Faster var riktigt intressant, ska även kika på The Doctor, the tornado & the Kentucky kid.

Man blir ju dessutom riktigt sugen på att testa att köra på bana, inte för att race:a mest bara för att få testa att åka utan begränsningar. Testa sina gränser.

Ge gärna fler förslag på roadracing filmer gärna några lite nyare. /Mvh Angelfire

Att köra på bana är bland det absolut roligaste man kan göra. Sälj en njure om du behöver stålar.

I övrigt kan jag rekommendera filmer som "Road Racing - Great Races" och "TT: A Film Documentary". Båda är top notch, som de säger i utlandet.

En av mina favoriter är "The road racers". En riktig klassiker som handlar om hur det är att vara racerförare på 60-talet. Bl.a är en av förarna Joey Dunlop som när filmen spelades in inte var alldeles så jättekänd. Filmen har bara sån skön början och grymt ljud och är en riktig historielärande dokumentärfilm.

6d58f0983d79b60b0174e47a24ee58bc.jpg

Nu har jag sett The Doctor, The Tornado & The Kentucky Kid, fy fasen vad mer respekt man fick för Nicky Hayden, Colin Edwards, Rossi, och så saknar man John Hopkins (hoppas han gör en grym säsong för Stiggy Racing Honda i WSBK, och hoppas för guds skull att han slutar åka av hela tiden.)

Bra film som ger djup och bakgrund till Moto GP. Måste ses av mc-folk! :yoparty

Filmen fastslår det jag trott, de förarna som inte ger bra resultat åker tillbaks till WSBK. Tråkigt men sant, eller har jag fel?

Nästa film att se: Valentino Rossi - Moto GP Trail Of Glory
Tror den kan vara något, lyssna på detta:

"World Champion Valentino Rossi hasn’t just brought the crowds back to motorcycle racing,
he’s brought a new generation of idolisers to the track.
The young, sublimely talented and dazzlingly charismatic Italian has stolen the hearts
of thousands of followers with his phenomenal riding talent. In seven startling years
from 1996 he has risen to pop star fame, forsaking the crowds continually mobbing him
in his home town of Urbino for the relative anonymity of London and his favourite night haunts.

Born in 1979, the year of his father Graziano’s three 250 GP wins, ‘the Doctor’ was always
on a bike from two years old. Entering GP racing in 1996 he won the 125cc World Championship
in ’97, the 250cc in ’99 and the last ever 500cc in 2001. Now, with his awesome riding talent,
intelligent tactics and admirable consistency he’s king of MotoGP.

From his first appearances the blue-eyed mophead with the sunny disposition attracted a new
following. You just can’t resist someone who takes a serious business seriously while making
it look like it’s just a bit of a laugh. Sit back and watch his secret unfold: he’s always
relaxed, always enjoying himself and always very, very fast."

:Bugar

Last edited:
Kolla in Troy's Story om ni inte gjort det!
Riktigt bra film om Troy Bayliss liv och karriär :)

För er som gillar classic-racing kan jag tipsa om Love, speed and loss som handlar om Kim Newcombe racingliv och förtidiga död på Silverstone.

Det finns en uppföljare till faster, faster and faster. Rätt bra den med.

Det finns en uppföljare till faster, faster and faster. Rätt bra den med.

Faster and faster? Den måste jag absolut se :) funderar på att beställa DVDsen på amazon.

Gillar regissören till faster, han har gjort det hela mer intressant.

Edit: jag lyckas inte hitta "Faster and Faster" någon som kan ge tips?

Last edited:
Faster and faster? Den måste jag absolut se :) funderar på att beställa DVDsen på amazon.

Gillar regissören till faster, han har gjort det hela mer intressant.

Edit: jag lyckas inte hitta "Faster and Faster" någon som kan ge tips?

Lyckas inte heller hitta den nu, har den dock hemma. Skumt att den skulle va så mycke svårare att hitta på nätet.. samma typ av film fast om 03-04 istället för 01-02.

EDIT: eftertexterna säger bara "http://www.fastermovie.com/" dock står ju inte där så mycket just nu

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back