Tips vilken hoj till A2

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej!
Mc-säsongen drar snart igång och jag är ute efter framförallt en endurohoj som klarar gränserna inom A2-reglerna.
Men motard och eventuellt andra hojar skulle kunna tipsas också.

Det som gäller är alltså max 35kw och ett förhållande mellan 0,2kw/kg har jag för mig så hojen får alltså inte vara alldeles för lätt i vikten och för stark motor.

De hojar jag kollat lite på är xt600 och dr650 som jag tror klarar sig för reglerna men jag vill även veta lite för och nackdelar så att hojen verkligen är rolig att köra, som 18 åring så vill man ha lite utmaning och effekt.

Bara ösa på med tips, tack! :)

KTM 625 (och 660? tror jag) är strypta från fabrik, jag tror min 625a är registrerad på 21kw pga att den väger för lite för att ha 25kw som var den gamla gränsen.
Nu är ju min tyvärr inte strypt i praktiken, så jag kan inte uttala mig om hur de är att köra strypta, men de är nog inte allt för slöa.
625an har 625cc och elstart, 660 har ingen elstart och har 654cc, den är alltså lite värre än 625an.

Suzuki DR650 ger intrycket av att inte vara särskilt rolig, om det nu är det du är ute efter.
Den beskrivs som tung, slö och VÄLDIGT hållbar.

Yamaha XT600 (av äldre modell) har jag själv prövat att köra, den har hyfsat bottenvrid, kändes väldigt stark på låga varv, men känns ganska långsam i övrigt, ganska rå karaktär i den dock.
Nu var den jag körde som sagt ganska gammal, men fjädringen var helt absurd.
Även den har bra hållbarhet.

KTMs och Husabergs vägreggade "riktiga" enduro och supermotarder är vad jag vet reggade på låga siffror, så beroende på om du kommer köra strypt eller inte, så skulle jag rekommendera Husaberg om du gillar att pilla.
En kompis har en 501a reggad på runt 11kw, ostrypt så har den 55hk på bakhjulet enligt bänkningspapper, 55hk och 110kg torrvikt räcker bra :tummenupp

Vad är din budget?
KTM 690 går strypta som A2, även Yamaha XT660 och Honda CRF 250M.
Jag kikade på 690 för några år sedan när jag letade, men priset fick mig att vända tvärt :glömdet

Juste ja, jag glömde skriva budget, men jag lägger min maxbudget på 20 000, jag är student därför så låg budget, hojen skall även vara godkänd att köra upp på.

En xt600 klarar nog reglerna utan en strypning eftersom de höjde begränsningen till 35kw ist för 25kw.

Tack för dina tips det var verkligen bra info!

Ös på med mera tips inom budgeten :)

XT 660 är anpassad för 35 kw i originalutförande, så någon strypning behövs ej. Det sparar pengar o jobb.

Den är betydligt modernare än xt 600 med en vätskekyld insprutningsmotor.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...