Husqvarna 701 2023 L3e-A2

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Hejsan,

Köpte en Husky 701 SM 2023 innan jag åkte iväg på en sommarresa och är nu äntligen hemma och kan börja köra. Registreringsbeviset låg på hallgolvet... gött! Eller?

Under J. Fordonskategori står följande:
Motorcykel (L3e-A2) Tvåhjulig motorcykel med medelhög prestanda

Det är förvisso inte den tyngsta av hojar. Men L3e-A2, enligt transportstyrelsen gäller för cyklar med en effekt som inte överstiger 35kW eller överstiger 0,2kW/kg. Min matte säger att den borde vara reggad som L3e-A3.

Jag har A-kort och har inte beställt någon A2-hoj. Första Euro 5 jag provar och den är ju kanske inte så pigg från fabrik som förr, men svårt för mig att avgöra.

Nu vill jag ta reda på:
  • Missförstår jag beviset och transportstyrelsen = Allt är korrekt?
  • Är hojen som den ska - men felreggad?
  • Har jag fått en hoj fabriksmappad till A2?
Skall iväg till handlaren imorgon och försöker samla lite kött på benen.
 
Ja, det är nog bara handlaren som kan svara på dina frågor.

Om hojen är som den ska men felregad skulle jag låta den vara.
Är den mappad som A2 skulle jag kräva att dom mappar om
 
Ja, det är nog bara handlaren som kan svara på dina frågor.

Om hojen är som den ska men felregad skulle jag låta den vara.
Är den mappad som A2 skulle jag kräva att dom mappar om
De hade ingen aning, men skickade iväg ett mail till Husqvarna med mitt regbevis. Ingen indikation i systemet gällande A2 och enligt mekaniker var mappningen rätt.

Men efter servicen är det som en ny hoj. Känns som samma effekt på 10% gas som jag tidigare fick på 50% och plötsligt är den mjuk och go i stadskörning. Vet inte hur jag skall tolka det, men nöjd är jag i alla fall.
 
De hade ingen aning, men skickade iväg ett mail till Husqvarna med mitt regbevis. Ingen indikation i systemet gällande A2 och enligt mekaniker var mappningen rätt.

Men efter servicen är det som en ny hoj. Känns som samma effekt på 10% gas som jag tidigare fick på 50% och plötsligt är den mjuk och go i stadskörning. Vet inte hur jag skall tolka det, men nöjd är jag i alla fall.
Det låter absolut som att dom har levererat en strypt hoj till dig och tagit bort strypningen.

Då har du förmodligen en hoj som är regad som A2 men med full effekt nu.

Den blir ju lättsåld IOM att även dom som bara har A2 kan köra den, du har inte gjort något fel, du har ju inte avstrypt den, den som har gjort felet är handlaren som låtit den stå kvar som A2 i registret.

Spar all dokumentation i ärendet om det skulle bli något strul i framtiden bara
 
Det trista är att, om du råkar ut för olycka/motsvarande och försäkringsbolag kollar upp strypningen, kommer få förhöjd självrisk. Du kommer att tolkas som en bedragare av en skadereglerare. Bolagen tolkar alltid till sin fördel.

Du kan chansa. Men när jag kollade med ett bolag hur de ställer sig till om man inte följt villkoren så var det från dubblad till ett basbelopp till 100% i självrisk. (Beroende på skada och juridiska omständigheter)
 
Det trista är att, om du råkar ut för olycka/motsvarande och försäkringsbolag kollar upp strypningen, kommer få förhöjd självrisk. Du kommer att tolkas som en bedragare av en skadereglerare. Bolagen tolkar alltid till sin fördel.

Du kan chansa. Men när jag kollade med ett bolag hur de ställer sig till om man inte följt villkoren så var det från dubblad till ett basbelopp till 100% i självrisk. (Beroende på skada och juridiska omständigheter)

Det är därför han ska spara all dokumentation.

Men eftersom han har rätt att köra den på fulleffekt så kommer dom aldrig att kolla
 
Vi får se vad husqvarna svarar. Så tar dem eller jag det vidare med transportstyrelsen.

55 mil idag med orginalsadel. Kommer ändå inte kunna sitta hoj på en vecka :)
 
Back
Top