Tips på streetfighterhoj till nästa år..

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Hej!

Köpte nuvarande hojen pga att jag ville stilla denna sommarens mcbegär. Men nästa år så ska den bort till förmån för en streetfighter, men vilken?

Hade tidigare en Kawa er-6n -06 och gillade den skarpt, speciellt paralelltwinar är så goa, så gärna en twin. Efter 2009 så är tom framlysena snygga och displayen har fått ändrat utseende, gillar det! Samt försäkringen är inte så blodig, runt 4000 kr nästa år hos bilsport mc för mig.

Men finns några konkurrenter till denna? Effekt är inte allt för mig, gillar bottenvridet, slippa växla ner när man ska gasa om etc.

Prisklass runt 30-40 tror jag och helst inga hutlösa försäkringspriser ;)

Tack för alla svar som snart kommer ;)
 
Superduke...finns en 06'a på blocket för 40 med akra (inte min)
 
Ja SuperDuke är en Twin, en väldigt rolig sån, i.a.f. när jag provkörde en för några år sen.
Kan du tänka dig en triple (också en härlig motorgång) så kan jag starkt rekommendera Street Triple eller storebror Speed Triple. Båda otroligt roliga hojar, men frågar du mig så ska du naturligtvis ha en Street Triple eftersom jag äger en själv :)
 
Last edited:
Om du redan haft en ER6:a så ska du väl ändå inte köpa en till ER6:a? Kolla även in Aprilia Tuono med V2-motorn, en udda fågel. Exemplar under 40 finns, men ovanligt. De äldre generationerna är ju inte direkt det vackraste att komma ut från Italien, men de har sin charm. En RSV Mille utan kåpor. Sanslös maskin att köra tydligen, samt med en förvånande försäkringspremie för de flesta.
 
Tuono såg bra ut.. Varför kan man inte skaffa samma hoj om man gillar den och den är nyare med lite annan design?

Annars såg superduke rolig ut, triumph har jag lite svårt för, de nya ser bra ut dock men i en annan prisklass naturligtvis. Att alla hojar som listats så tvekar jag inte en sekund på att det är brist på körglädje.
 
Är det fel att rekommendera sin egen hoj...? =)

SV1000 har enligt blocket tydligen sjunkit så mycket i pris att det känns som väldigt mycket hoj för pengarna. En japansk Tuono i princip eller en Superduke med komfort & driftsäkerhet om man så vill... =P
 
Tuono såg bra ut.. Varför kan man inte skaffa samma hoj om man gillar den och den är nyare med lite annan design?

Annars såg superduke rolig ut, triumph har jag lite svårt för, de nya ser bra ut dock men i en annan prisklass naturligtvis. Att alla hojar som listats så tvekar jag inte en sekund på att det är brist på körglädje.

Skaffar man en till ER6:a så har man uppenbarligen inte prövat mycket nytt. Inget illa om ER6:an, det är en ekonomisk och praktisk hoj. Körglädjen är väl å andra sidan inte dess starka sida. Det är ju en 600:a och kan absolut inte mäta sig med de andra modeller som har nämnts (Street/Speed Triple, Super Duke, Tuono, SV1000). Om man är villig att göra kompromissen att köpa aningen äldre hoj så kan du nog hitta något med mer körglädje än ER6, men ungefär samma pengar. Gick en Tuono 03:a för 30k på blocket igår.
 
ER6a är inte mycket att hänga i julgranen. Maken till men menlös hoj får man nog leta efter. Skulle inte du ha en streetFighter ?
 
Har själv gått från ER-6 till Superduke ( med lite motard och enduro emellan) och jag älskar SD:n! Provkör såklart innan och tänk på att orginalhojar kan kännas lite tråkiga om man jämför med nerdrevade med buller och mappning. Vad gäller driftsäkerhet så har jag inte haft ett enda problem med min, har kört trafik och bandagar i två år nu :tummenupp
 
Jag ska göra mig av med min TL nu i dagarna, billigt såklart ;)
Hade en ER6 innan denna och det är sjukt stor skillnad, fan vilken rolig motor det sitter i Suzukin.
Bakdämparen är dock värdelös på dessa modeller, lösningen tillverkas av bitubo och kostar en slant :)
 
Skaffar man en till ER6:a så har man uppenbarligen inte prövat mycket nytt. Inget illa om ER6:an, det är en ekonomisk och praktisk hoj. Körglädjen är väl å andra sidan inte dess starka sida. Det är ju en 600:a och kan absolut inte mäta sig med de andra modeller som har nämnts (Street/Speed Triple, Super Duke, Tuono, SV1000). Om man är villig att göra kompromissen att köpa aningen äldre hoj så kan du nog hitta något med mer körglädje än ER6, men ungefär samma pengar. Gick en Tuono 03:a för 30k på blocket igår.

Rätt gissat.

Gick från körskolans 25kw honda hornet till en ER6 och det var stor skillnad för mig. Från en radfyra till en twin. Jag tyckte om att köra den, är det körglädje då? I vilket fall, om du säger att man får mycket mer körglädje ur någon av de du listat så tror jag dig. Just nu ligger siktet inställt på en superduke. Inte så jättedyr i försäkring på mig heller. Kawa z1000 ser rå ut och ska synas noggrannare. Annars finns lillebror z750, stor skillnad?
 
Har själv gått från ER-6 till Superduke ( med lite motard och enduro emellan) och jag älskar SD:n! Provkör såklart innan och tänk på att orginalhojar kan kännas lite tråkiga om man jämför med nerdrevade med buller och mappning. Vad gäller driftsäkerhet så har jag inte haft ett enda problem med min, har kört trafik och bandagar i två år nu :tummenupp

Kan jag tro absolut. De ska kittlas i baguetten när man startar motorn. :kär Vad har du för årsmodell?
 
Kan du utveckla ditt hat mot er6? Billig inköp och billig i försäkring. Twin etc. Är de för den ligger runt 70 hk du hatar den?

Hata ? Lite väl starkt ord i sammanhang som handlar om döda ting. Det första du nämner som fördelar är "billig inköp och försäkring" ...that about wraps it up, för att det är även en Baotian.

Vad sägs om motorkaraktär, chassie, bromsar, komponenter osv ?

Sedan var det designen. Det är ju högst subjektivt, men även där anser iaf JAG att det inte finns något utmärkande, intressant eller speciellt med den hojen. Den är slätsruken, intetsägande och dussinmässig precis som hojens karaktär i övrigt.
 
Last edited:
Hata ? Lite väl starkt ord i sammanhang som handlar om döda ting. Det första du nämner som fördelar är "billig inköp och försäkring" ...that about wraps it up, för att det är även en Baotian.

Vad sägs om motorkaraktär, chassie, bromsar, komponenter osv ?

Sedan var det designen. Det är ju högst subjektivt, men även där anser iaf JAG att det inte finns något utmärkande, intressant eller speciellt med den hojen. Den är slätsruken, intetsägande och dussinmässig precis som hojens karaktär i övrigt.
Måste hålla med här, skulle inte kalla ER6:an för streetfighter… Ska jag vara ärlig tycker jag ER6:an är överskattad, enda anledningen till att den säljer bra måste vara att den är billig.

Ok, det är ingen dålig mc, men… vad är den bra på egentligen!? Fjädringen är kass om man är intresserad av lite aktiv körning, motorn är klen i botten (viket i kombination med stark motorbroms gör framfarten ryckig/oharmonisk i exempelvis en rondell eller kurva om man slår av gasen och sedan går på igen), frambromsen är klen och saknar känsla (iaf ABS versionen) och… ljudet! Så osexigt det kan bli.

Personligen skulle jag aldrig köpa en ER6:a igen, främst för att den i mitt tycke är så… menlös. Det som gör den menlös enligt mig är framför allt utseendet och ljudet (gäller att årsmodeller). Sen är den i mitt tycke väl klen också..

Min nuvarande Gixxer är värdelös att köra till vardags; så obekväm och så oförnuftig… men jämfört med Er6:an osar den av utstrålning, kanske just för att den är så oförnuftigt kompromisslös att (enbart) fungera vid aktiv körning…

En sak är dock en stor fördel med ER6:an: att köra 180 med den känns som att köra 280 med Gixxern. Detta gäller iofs säkert många nakenhojar, men framför allt ER6:an som inte skulle må illa av typ 30 hästar till..

Jag hade en gammal ZR 7 innan ER6:an, jag tyckte den bjöd på mer körglädje. Kanske för att den inte lät som en Briggs and Stratton motorgräsklippare? :)
 
Z1000 tror jag kan vara ett bra alternativ eller varför inte en riktig streetfighter, dvs en kåphoj som är ombyggd med crosstyre?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top