Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

Information overload.

...men till TS, berätta gärna vad du kommer fram till! Många verkar dock helt förbise vad du skrev om ffa längd.

Kan delvis hålla med om att köra sporthoj handlar inte om att köra bekvämt.

Det handlar om att få adrenalin och ståfräs av att gasa mer än nödvändigt för att nå, laglig fart (såklart).

Som ny, och om du ska få mammas godkännande, så köp en hoj där om du gasar för mycket inte sitter omedelbart i skiten.

En riktig sporthoj ger dig hastigheter en bil nästan aldrig kommer i närheten av.
Du ska därför också kunna BROMSA... vilket är minst lika viktigt som att gasa och få adrenalin av det.

Hett tips, fråga om du kan få låna en hoj och börja köra bana. Lär du dig verkligen hantera en hoj, innan du ger dig ut på gata, så har du massor av fördelar.

Som liten tjej att du är stark är mycket bra då hojar väger 200kg och kan vara tungt även för killar.

Men kul du väljer sporthoj btw :) lycka till!
Haha, tack för tipsen! ☺️

Av ren nyfikenhet, är det någon som minns hur många körlektioner de fick ta innan de var redo för ett körprov?

Av ren nyfikenhet, är det någon som minns hur många körlektioner de fick ta innan de var redo för ett körprov?
Runt 10 lektioner om jag minns rätt.
Plus 75 mil privat övningskörning på Vespa PX 200. Fyrväxlad handväxel... :)
Plus 1500 mil moped - fast många år innan det var dags för A-kort.

10 eller 11. Körde trehjulig mc och moped innan jag tog kortet.
Rent utseende mässigt, då det är allt jag har att gå på för jag kan inget?, så tycker jag dessa är snygga bl.a.
-Kawasaki Ninja 650
-Yamaha YZF R7
- Honda CBR650R
Cbr650r hade jag valt. Radfyra är bra grejer.

Tänkte precis skriva samma sak, jag hade också valt cbr650r för radfyran

Och jag håller också med.

CBR650R är en klart underskattad hoj med precis lagom med effekt för en nybörjare. (Japp, däremot är jag en sådan som också tycker man kan spara de riktigt vassa hojarna till senare).

På en sporthoj, vilket ju Hondan åtminstone nästan kvalar in som, är ju ofta halva grejen att dra igenom precis hela varvtalsregistret och låta motorn riktigt sjunga ut samtidigt som man känner accelerationen öka i takt med ylandet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT