Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

5 lektioner tog jag, plus riskutbildningarna som är obligatoriska. Ovanpå detta ca 150mil privat övningskörning med en gammal Kawasaki ZR-7 från 1999. Detta var 2020, samma år som jag fyllde 50. Med många års bilvana, med tillhörande olater som man inte får visa vid uppkörning...

Jag tycker det är en fördel att köra så mycket som möjligt privat för att få mängdträning, samt några lektioner på det. Man får mycket tips som man har nytta av helt enkelt.
 
Den här frågan brukar besvaras med allt mellan 5 och 50. Själv har jag tappat bort det minnet, men det var nog runt 15?
Samma här, 12 dubbellektioner tror jag att jag tog, någon gång runt 2003.
Och jag håller också med.

CBR650R är en klart underskattad hoj med precis lagom med effekt för en nybörjare. (Japp, däremot är jag en sådan som också tycker man kan spara de riktigt vassa hojarna till senare).

På en sporthoj, vilket ju Hondan åtminstone nästan kvalar in som, är ju ofta halva grejen att dra igenom precis hela varvtalsregistret och låta motorn riktigt sjunga ut samtidigt som man känner accelerationen öka i takt med ylandet.
R7an verkar ju vara en riktigt kompetent instegssportis också. Även om paralleltwin inte känns lika race som som radfyra så kan karaktären med lite lägre maxvarv kännas bättre för en nybörjare. Med det sagt så tror jag att alla tre hojarna soM TS nämnde är utmärkta förstahojar, det är nog först när man börjar få lite mer erfarenhet som skillnaderna gör sig gällande.
 
Jag tror att kortet kostade 2000;- totalt inkl. uppkörning , bara körskola-1982
 
Rent utseende mässigt, då det är allt jag har att gå på för jag kan inget?, så tycker jag dessa är snygga bl.a.
-Kawasaki Ninja 650
-Yamaha YZF R7
- Honda CBR650R
Det finns mycket som talar för R7 i ditt fall. Gillar du utseendet dessutom är det bara att gå all in.
 
Skit i hoj till vidare, boka tider på körskola ögonaböj och se till att ta kortet. Sen löser man hoj enkelt när väl det är klart. Bra körskola med bra lärare så fixar du det på 10-20 lektioner uatn vidare. Sen kan du köpa vilken hoj du vill ;)
Näää, det är en aldeles för sansad och tråkig inställning :lol
Hela grejen med båge är känslor och att drömma sig bort.

Mina intryck av MT07 och MT09 är att satsa på de modeller som har bra fjädring. Tex MT09 SP kan dessa heta.
Nyare MT07 och MT09 upplevs även bättre i chassit.
Köper du beg har en del själva bytt till bättre fjädringskomponenter.
Men...MT-modellerna är inte sporthojar i traditionell bemärkelse (kåpa, framåtlutad körställning mm), mer street fighters.
 
Motsvarar väl lite drygt 5700 i dagens pengar.
Åkej, då kan man väl kanske klämma in allt obligatoriskt plus teori och praktikprov inklusive hyra av hoj till uppkörningen. Det blir dock lite tufft att klara sig på den budgeten om man bara använder skolan för kortet.

Jag räknade kallt med minst 30000 för att ta kortet för två år sedan, inklusive kläder men exklusive nybörjarhoj, eftersom jag inte har några kompisar (som kör hoj). Tror att jag gick lite över, dels för att jag trodde att de paket som skolorna erbjuder var mer heltäckande än de är (jag fick nog lägga till fyra lektioner till de sex som ingick innan de släppte iväg mig till uppkörning), och dels för att det är rätt kul att köpa kläder.
 
Rent allmänt så är den största besparingen när du tar körkort att ha någon att öva med privat samt att köpa det mesta du behöver begagnat först.
Köp en billig hoj som är bra att övningsköra på, borde kosta max 15 000:- Du får tillbaka det mesta av det när du säljer.
Ett bra skinnställ i gott skick med bra skydd får du för 1500-3000:- på Blocket.
En bra hjälm köper du ny för max 3000:- billigare om du har tur på rea.
Handskar kostar max 500:- nya för vettiga.
Stövlar för 1500-2000:- nya, finns ofta knappt begagnade för hälften.
En buff för 20:- eller gratis med reklam på.
Ryggskydd från 600:- om du ska ha i stället annars från 1500:-
Så sammataget så kostar det dig 8-11000:- plus hoj.
Då kan du antingen sälja av det mesta när du är klar, eller som de flesta nog gör, behåller som reserv.
För när körkortet är klart börjar det roliga, köpa hojar, kläder och prylar.
Det är då det blir dyrt.
 
Då kan du antingen sälja av det mesta när du är klar, eller som de flesta nog gör, behåller som reserv.
Eller så köper man nya kläder direkt och ännu nyare när man tagit kortet och inser att det finns fler väder än kläder. Och alla känner ju till sambandet mellan dåliga väder och dåliga kläder.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top