Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

Mt07 lätt o smidig men typ världens tråkigaste hoj. Som att köra en trimmad moppe. Mt09 är roligare isf.

Ska du ta körkortet på körskola?
Isf köp en sporthoj direkt om det ändå är det du vill ha. Körskolorna har små smidiga hojar o öva med.

Ska du göra allt privat o köra upp med egen hoj så finns det ju bättre alternativ än en supersport...
Kan slå ett slag för kawasaki z900 isf.
Låg, smidig, rolig och billig att försäkra.

Men annars får du en skinfin sporthoj för 70.000!
Kolla försäkring först bara som redan påpekats.
En lite äldre yamaha r6 kan man komma undan rätt skapligt med tex.
 
Skall du ta kortet så köp en billig hoj som är lättmanövrerad. Supersport är inte det.

Vill du bara flasha med en sporthoj köp vad som helst som ser fränt ut.

Poängen är att det oftast är smartare att köpa en billig hoj att ta kortet med, sedan byta när du kan köra hoj och vet vad du tycker är roligt. :)
 
Mt07 lätt o smidig men typ världens tråkigaste hoj. Som att köra en trimmad moppe. Mt09 är roligare isf.

Ska du ta körkortet på körskola?
Isf köp en sporthoj direkt om det ändå är det du vill ha. Körskolorna har små smidiga hojar o öva med.

Ska du göra allt privat o köra upp med egen hoj så finns det ju bättre alternativ än en supersport...
Kan slå ett slag för kawasaki z900 isf.
Låg, smidig, rolig och billig att försäkra.

Men annars får du en skinfin sporthoj för 70.000!
Kolla försäkring först bara som redan påpekats.
En lite äldre yamaha r6 kan man komma undan rätt skapligt med tex.
Många bra tips, tack ska du ha! Jag tar körkortet på körskola??
 
Skall du ta kortet så köp en billig hoj som är lättmanövrerad. Supersport är inte det.

Vill du bara flasha med en sporthoj köp vad som helst som ser fränt ut.

Poängen är att det oftast är smartare att köpa en billig hoj att ta kortet med, sedan byta när du kan köra hoj och vet vad du tycker är roligt. :)
Nej, supersport kan bli löjligt dyrt har jag märkt haha. Får skaffa en enklare modell till en början åtminstone, tack☺️
 
Nej, supersport kan bli löjligt dyrt har jag märkt haha. Får skaffa en enklare modell till en början åtminstone, tack☺️
Sonen köpte en 20 år gammal RSV-Mille (Aprilia) som han ska ta körkort med. Mycket rimlig försäkring för en som inte fyllt 30! Kanske lite stor för dig, men finns ju faktiskt många fina hojar från början på 00-talet som är helt rimliga att försäkra, och roliga att köra!
 
Min vän Tobbe är 150 cm lång.
Sedan jag lärde känna honom har han kört
Yamaha MT-09 #
Suzuki GSX-R 600
Ducati Monster 750 ?
# Till Yamahan köpte han en ny sadel. Tog av "tyget" och gröpte ur sadelstoppningen ca 5 cm nära tanken och lät en tapetserare sy nytt "tyg" att klä stoppningen med.

Suzukin och Ducatin har han kört omodifierat.
Bra förslag du fått på MT-07 eller MT-09.
Bra att börja köra MC på.
 
Last edited:
Om du vill ha en driftsäker och lättkörd sporthoj, så kolla gärna förs på Suzuki gsxr1000 -09, jag betalar endast 1000:- månaden för halvförs o bor i Sthlm, jämfört med nyare sporthojar som man får betala runt 3-4tusen för i månaden. Sen finns det såklart väldigt många andra bra hojar, som är betydligt billigare, men också aningen tamare.
 
Det finns väl två skolor, den ena är förnuftig och råder till att köpa en billig nakenhoj, av flera skäl. De är lättare att köra, mer förlåtande och dessutom gör det inte lika ont i själen när man tappar dem i marken.
Den andra skolan är att man köper det som får hjärtat att slå snabbast inom budget (men budgeten brukar alltid få stryka lite på foten).
Jag har inte bestämt mig, så jag har både en trött och tråkig nakenhoj och en GSXR1000. Funderar på att köpa en sporttourer igen med... Men, fan vet. :hihi Eller kanske en motard, bara för att köra som en huligan lite. Eller... Ja...
 
Själv gillar jag hojar som är så lätta att jag kan resa upp dom själv när jag lagt omkull dom.
Är man kort är sadelhöjden ganska viktig. Men även bredden på sadeln. Inte fel att kunna sätta ner båda fötterna i marken. Tycker du kan vänta med att köpa hoj tills du har kortet. Då har du bättre känsla för vad du gillar och har möjlighet att prova den du snöat in på.
Verkar som dom flesta här på forumet byter hoj några gånger innan dom hittat den som passar deras åkstil och användningsområde. En ren sporthoj kan vara obekväm på långkörningar och inte särskilt lämplig om man mest kör i stan. Men jäkligt kul på bana.
 
Ej att förglömma kawasakin ER6 en bra billig hoj som är låg relativt lätt och behåller värdet bra, trotts sin litenhet har det visat sig att den är kapabel att stöka av betydligt bättre hojar på pappret.

Sveriges mest sålda hoj i många år säger väll en del, billig försäkring.

Välkommer förresten alltid kul med en tjej som kör hoj..

Som ex.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki ER6-N ABS A2 https://www.blocket.se/annons/vastmanland/kawasaki_er6_n_abs_a2/99089103
 
Kan ställa mig i klumpen av människor som tycker er6 är ett gott val. Snäll motor, smal och prisvärd. Sällan buskörd heller.

Sambon på blott 155cm tog kortet på en sänkt sådan och jag höll en skapligt vass pilot på stången på Gröndal (knixbana) på den. Han körde street triple r. Han satt som ett plåster bakom men kom inte om.
 
Ducati Supersport typ 2016-2018, trevlig nybörjarhoj, billig försäkring och inte så extrem trots namnet. Började själv på en MT09 men bytte direkt till Ducatin efter provkörning. Inget fel på MT hojarna men de är lite själlösa och andas lite "körskola" för mig.

F0EA87F2-1BB2-485D-9519-01E148CDF8E2.jpeg
 
Jag ser inte riktigt att första hojen nödvändigtvis behöver vara exakt den hojen du kommer vilja ha senare, med egen erfarenhet i sadeln kommer du ha personliga önskemål och kunskap att prova dig fram, dessutom en styrlapp i handen så att du kan prova hojen själv innan köp.
Köp en fin instegshoj som t.ex ER6, MT07, ingen stor och tung och ignorera kommentarer om att hojen är slö.
Finns alltför många som tror dom är Rossi innan bläcket ens torkat på körkortet. En nyare hoj med 75 hästar räcker gott och väl i effekt och du tynger inte ner den med 90+ pannor som många andra här gör.
 
Frugan åker MT09-16. Är helnöjd, går och låter gött, smal och låg sadel så hon känner sej trygg vid stopp. Har innan åkt SP1, VTR 1000, CB 750, mm men har fastnat för denna!
 
Inget on on ER6, det är nog den förnuftigaste av alla hojar. Det finns ju en anledning att den varit bästsäljare i Sverige i flera år. Men om budgeten rymmer det så tror jag Z650 eller Ninja 650 är ett bättre val. Samma motor-ish, men bättre allt annat. Fortfarande lika förnuftig hoj.

650 ninja:

Z650:

ER6-f:

ER6:


Utöver dem finns flera andra väldigt förnuftiga hojar från de andra tillverkarna. Min hjärna vägrar vara medgörlig nu så inga modellnamn poppar upp. :gnissla Men alla tillverkare har hojar i det förnuftiga segmentet. Den jag kör heter Aprilia Shiver 750, och är en alldeles utmärkt hoj. Finns ingen sån på blocket nu, men jag har för mig att de brukar ligga på runt 50-60 000, och som en italiensk hoj så har den, i mitt tycke iaf, lite bättre design än brukligt i förnuftsegmentet, men smaken är ju som en babianröv.

Det du definitivt ska hålla dig borta ifrån, men som brukar ges som tips till korta körkortsaspiranter är småglidarna, som EN500, Savage 650, Virago 535 och de. Maken till mördare av lust har jag aldrig kört. Hemska tingestar med spaghettiram, motorer som är dödligt sega, slöa och dryga, en mopedmotor är roligare, en förargeometri som är vedervärdig, väghållning och känsla som är det sämsta som går att köpa för pengar. Och sedan ser de ju fördjävliga ut. Det står två sådana i mitt garage nu, ingen av dem ägs av mig men jag har kört på båda, och hatar dem båda. Jag har kört sporthoj 100 mil i sträck, visst, man blir lite seg i huvudet av det, och ryggen är lite trött. Men när jag körde hem EN500:an så hade jag ont precis överallt efter 20 mil.
 
Vitpilen 701 kanske kan vara nåt? En litet udda fågel till utseende och modell men jag kastar upp den här ändå.

Vill minnas att en medlem på forumet tog lapp med den. Hur hög den är vet jag inte men smal lär den ju vara.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top