Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

Aprilia SL1000 och Suzuki TL1000R/TL1000S är sjukt bra kompromisser om man vill ha något sportigt som ändå är billigt att försäkra, jag betalade 5-6k om året för helförsäkring på mina, är under 30 och bor i stad.
Framförallt Aprilian var jäkligt trevlig och betydligt sportigare än mig själv på vanliga vägar, nackdelen är att det är en ganska ovanlig hoj men sjukt trevlig.

Hade gärna haft en renodlad sporthoj á la R1 eller liknande men tycker det blir lite för mycket när försäkringen börjar kosta tusenlappar i månaden.
 
Det finns givetvis många sätt att börja. Jag har "tvingat" min son att börja köra cross när han kom och sa att han ville ta MC-kort. Det är billigare att vurpa där än på vägarna.

Ett par tankar:
- Skall du ta kort via körskola eller köra upp på egen hoj?
- Har du "provsuttit" några ännu?

Skall du köra upp privat så är sporthoj inget bra för uppkörning, i övrigt är de underbara. Skall du dessutom ta A utan begränsning (vilket du får) så måste vikt och effektkrav uppfyllas. Går du via körskola så köp den som hjärtat slår för. Hoj köper man inte med hjärnan (det är nog det viktigaste).

Med det sagt så slår jag ett slag för lite äldre Ducati monster som både sportig och lättkörd (och låg). En R6 är också rätt låg att sitta på så du bör nå ner. Personligen föredrar jag Ducati och Aprilia men i din prisklass är modellerna anpassade för 175+ cm.

Nu vet jag inte vart du bor men försök även hitta några att övningsköra md, antingen kompisgäng eller lokal MC-klubb. Det underlättar att ha någon att be om råd.
Tack så mycket!☺️
 
Framför allt, försök att köpa nåt du har råd att skrota. Gäller inte bara som förstahoj för mig utan hoj över huvud taget.

Det är tråkigt att ta lån på bostaden för att köpa hoj och bara ha råd med trafikförsäkring. Sen skrota den i ett dike för att man kom för fort in i en kurva. (Har plockat upp en kille ur terrängen som gjorde så med en flång ny gsxr)

Man får mycket hoj för några tiotals tusen och det är inte orimligt att spara ihop för de flesta.
 
Aaagh, är det så lätt att köra omkull och paja hela hojen??Alright, får tänka en extra gång, haha. Tack för alla tips, det är till stor hjälp☺️
 
Aaagh, är det så lätt att köra omkull och paja hela hojen??Alright, får tänka en extra gång, haha. Tack för alla tips, det är till stor hjälp☺️
Nä alltså hela hojen pajar ju inte. Men på en ny(are) hoj blir det fort 10000-lappar när en ljuddämpare, några plastkåpor, en blinkers, en sidospegel ska bytas. Det är typiskt sådant som går sönder bara du tappar hojen stillastående. Även om du har helförsäkring är det 1500 i självrisk, men framförallt ofta ganska många veckor på verkstad.


Därför är det lättare med en billigare äldre hoj att lära sig på, det är liksom bara att köpa begagnat det som behöver bytas, och strunta i reporna.

Nu är det inte säkert att du tappar hojen öht, men, just kortare personer har en nackdel i början, på alla hojar. Det är helt enkelt lättare med längre ben.

Sen finns det bara två sorters motorcyklister, de som har tappat hojen/kört omkull, och de som kommer att göra det.

Det kan vara ganska jobbigt att tappa sin drömhoj under övningskörningen. Bättre att tappa en färdigrullad gris.

Flera har nämnt ER-6 innan, sist jag körde en, många år sedan dock, tyckte jag den var rätt hög. Men jag kan ha fel. Annars utmärkt förstahoj som med rätt förare kan få många att skämmas. Samma gäller Suzuki SV-650, kolla på dom också. Såg en på Blocket som var sänkt, alltså i fjädringen, inte för att jag tror det behövs på dom.
 
Jag låter dödsallvarlig såg jag nu när jag läste om mitt inlägg. Det är jag inte, men smileys är knepiga på mobilen. :klappar:glömdet
 
Aaagh, är det så lätt att köra omkull och paja hela hojen??Alright, får tänka en extra gång, haha. Tack för alla tips, det är till stor hjälp☺️
Naeh, det är bara att titta på banhojar, som inte hels sällan kraschas. PRoblemet är om det uppstår plötsliga stopp eller om den börjar tumla runt, då går saker sönder mycket. Men hojar med helkåpa är dyra att laga bara man tappar dem i asfalten stillastående. En fjuttig liten del till en kåpa kostar gärna 2000 spänn, och de är bra på att gå sönder. Därför tipsar folk om förnuftiga hojar. Nakenhojar brukar klara sig bra om an råkar tappa dem. Det är mest ett stukat självförtroende och en lite repig styrände och eventuellt motorkåpa, och sånt kan man ju leva med.
Spännande nog brukar det vara billigare att hitta begagnade motorkåpor än plastkåpor. :gnissla

En gammal sportis för 20-30 000 kan man ju kränga på kinakåpor utan att det känns alltför jävligt med, inte helt sällan kan de redan ha en uppsättning kinakåpor just för att originalkåpor är ganska dyra.

Sedan är det väldigt vanligt att nybörjare tappar hojen i marken åtminstone en gång första året. Av de jag övningskört med har 3 av 4 tappat hojen ganska tidigt. Det är lite av en rit av passage, och det sker nästan alltid i väldigt låg hastighet så det är mest bara skämmigt.
 
Nä alltså hela hojen pajar ju inte. Men på en ny(are) hoj blir det fort 10000-lappar när en ljuddämpare, några plastkåpor, en blinkers, en sidospegel ska bytas. Det är typiskt sådant som går sönder bara du tappar hojen stillastående. Även om du har helförsäkring är det 1500 i självrisk, men framförallt ofta ganska många veckor på verkstad.


Därför är det lättare med en billigare äldre hoj att lära sig på, det är liksom bara att köpa begagnat det som behöver bytas, och strunta i reporna.

Nu är det inte säkert att du tappar hojen öht, men, just kortare personer har en nackdel i början, på alla hojar. Det är helt enkelt lättare med längre ben.

Sen finns det bara två sorters motorcyklister, de som har tappat hojen/kört omkull, och de som kommer att göra det.

Det kan vara ganska jobbigt att tappa sin drömhoj under övningskörningen. Bättre att tappa en färdigrullad gris.

Flera har nämnt ER-6 innan, sist jag körde en, många år sedan dock, tyckte jag den var rätt hög. Men jag kan ha fel. Annars utmärkt förstahoj som med rätt förare kan få många att skämmas. Samma gäller Suzuki SV-650, kolla på dom också. Såg en på Blocket som var sänkt, alltså i fjädringen, inte för att jag tror det behövs på dom.
Lite överdrivet risktänk här tycker jag. Har man en dyr ny hoj ser man givetvis till att ha helförsäkring till den. Då är den lilla självrisken det enda man pröjsar vid en skada oavsett om det är någon annan eller en själv som är vållande. Monterar man dessutom krashpuckar på sin ögonsten så händer det sällan något alls. Talar nu av erfarenhet, så som varandes en klumpig klant av rang.
 
Å andra sidan om du ska ta körkortet på trafikskola så kan du alltid köpa en sport 600 tex en gsxr eller R6. Om man kan tänka sig en årsmodell 00-05 så är dom inte dyra varken i inköp eller försäkring. Försök hitta en med insprutning då det är mindre problem med dessa.
Vill du ha en sporthoj så köp en sporthoj!
 
Lite överdrivet risktänk här tycker jag. Har man en dyr ny hoj ser man givetvis till att ha helförsäkring till den. Då är den lilla självrisken det enda man pröjsar vid en skada oavsett om det är någon annan eller en själv som är vållande. Monterar man dessutom krashpuckar på sin ögonsten så händer det sällan något alls. Talar nu av erfarenhet, så som varandes en klumpig klant av rang.
Absolut, som sagt jag menade det inte så dödsallvarligt. Krashpuckar är bra!

Problemet är ofta tiden på verkstad. 2-3 veckor, eller mer, under säsong och när man håller på att ta kort kan ställa till det en del. Här talar jag av erfarenhet…
 
Kawasaki ZX-9R funka utmärkt för en kvinnlig bekant på 160cm, tror det skijer lite mellan årsmodellerna och att 00 är den med lägst sitthöjd. Billig, rolig och torde vara sportig nog ;)
 
Köp en hoj som du sitter bekvämt på, och som passar dina ändamål. Ska du t.e.x mestadels åka runt i stadstrafik, är sporthojen inte rolig. Det är lätt att tappa intresset, om du får ont i kroppen efter varje tur.
 
Aprilia SL1000 och Suzuki TL1000R/TL1000S är sjukt bra kompromisser om man vill ha något sportigt som ändå är billigt att försäkra, jag betalade 5-6k om året för helförsäkring på mina, är under 30 och bor i stad.
Framförallt Aprilian var jäkligt trevlig och betydligt sportigare än mig själv på vanliga vägar, nackdelen är att det är en ganska ovanlig hoj men sjukt trevlig.

Hade gärna haft en renodlad sporthoj á la R1 eller liknande men tycker det blir lite för mycket när försäkringen börjar kosta tusenlappar i månaden.
Jag gillar hojarna, men vore jag i TS storlek skulle jag se dem mer som hangarfartyg, vilket iofs gör dem helt lagom för mig :rofl. Ingen är väl dock sportig med dagens mått?
 
Köp en hoj som du sitter bekvämt på, och som passar dina ändamål. Ska du t.e.x mestadels åka runt i stadstrafik, är sporthojen inte rolig. Det är lätt att tappa intresset, om du får ont i kroppen efter varje tur.
Det här är varför Sporthoj var bättre för 10 år sedan. Vem f*n köper en sporthoj för att den är bekväm och praktisk??? Min förra hoj var en 1098S, den gick knappt att köra under 50 utan att slira på huggig torrkkoppling, all vikt var på handlederna, under 100 var den trögstyrd, tanken var liten och förbrukningen hög... och jag älskade den. Nu har jag lite paus från Sporthoj så jag köpte en Husa 650 Motard. Den är opraktisk och kräver mycket underhåll och är (i princip) omöjligt att köra sansat på. En sporthoj köps med hjärtat! En Toyota Avensis med plats för barnvagn kan avhandlas på andra forum.
 
Kan delvis hålla med om att köra sporthoj handlar inte om att köra bekvämt.

Det handlar om att få adrenalin och ståfräs av att gasa mer än nödvändigt för att nå, laglig fart (såklart).

Som ny, och om du ska få mammas godkännande, så köp en hoj där om du gasar för mycket inte sitter omedelbart i skiten.

En riktig sporthoj ger dig hastigheter en bil nästan aldrig kommer i närheten av.
Du ska därför också kunna BROMSA... vilket är minst lika viktigt som att gasa och få adrenalin av det.

Hett tips, fråga om du kan få låna en hoj och börja köra bana. Lär du dig verkligen hantera en hoj, innan du ger dig ut på gata, så har du massor av fördelar.

Som liten tjej att du är stark är mycket bra då hojar väger 200kg och kan vara tungt även för killar.

Men kul du väljer sporthoj btw :) lycka till!
 
Jag har aldrig haft en bekväm hoj eller bil, så...köp en CBR929 som starthoj. Liten, lätt och snabb..och SNYGG.

(eller min CBR1000RR till saftigt överpris..)
 
Om nu budgeten är 70 som TS har så undrar jag om det ska räcka till körkortet också eller om det är enbart avsett till hoj?

Glöm för all del inte att utrustningen kostar en del. Första gången man ska köpa en uppsättning kan det vara idé att göra det hos handlare och låta besöket ta tid samt prova många modeller och material. Lelles i Uppsala, mc-varuhuset i Vårby och handelsboden i kungens kurva är de ställena jag besökt senaste åren och fått gott bemötande.

Edit: Då TS bor i Örebro län så är mina handlartips tämligen dåliga.
 
Last edited:
Köp vad fan som helst som första hoj, -det blir i alla fall fel ...:huvet
När du kört ett tag, så vet du vad du vill ha.
Ingen hoj skall vara obekväm att köra, oavsett om det är en sporthoj eller HD. -är det inte bra körställning så kör man dåligt .:fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top