Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Apropå annan tråd så skall väl fordonet, oavsett val, inneha en viss vikt/effekt för obegränsat, (som väl är den behörighet TS ämnar ta), eller? Platsar alla i tråden nämnda hojar?
Det är sånt jag glömt flera gånger om.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
En jäkligt bra budgethoj att börja med är Honda CB500F (eller R). Perfekt för övningskörning, och för att kunna lära sig på en hoj där du kan nyttja all effekt. 35 kW, vilket definitionsmässigt är A2, men inget att stirra sig blind på om du ändå ska köra upp via körskola. Är en twin.

Min grabb körde en sådan nån säsong eller två innan han köpte större, och han låg då närmare 95 kg. Så med din vikt lär den kännas helt ok. Betydligt mer hanterbar försäkringspremie också.

Sen när du väl har kortet och vet lite mer vad du vill ha så byter du till något annat som känns lämpligt.

F-modellen
Honda-CB500F.jpg

R-modellen
2020-Honda-CB500R.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Övningsköra ska man göra på en motorcykel som är så billig att man inte bryr sig ifall man råkar gå omkull med den. Är man rädd för att tappa hojen och det ska kosta pengar så kommer man bara oroa sig över det och inte vara avslappnad när man ska öva.
Det i sin tur hämmar inlärningen.

Dessutom kan det bli så illa att man försöker rädda hojen istället för att bara släppa den och det kan leda till att man skadar sig själv utan och ändå inte lyckas rädda hojen.

Därför köp billigaste hojen du hittar som uppfyller uppkörningskraven. Öva på den och när du väl har ditt körkort så kan du sälja den och köpa den hoj du egentligen vill ha.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Jag säger en CBR929 eller CBR954 så blir inte försäkringen så dyr så du kan lägga pengar på bensin samt bankörningar istället.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
150+ hästar att börja med när man aldrig kört hoj förut :3freak ?
"to each his own' - men ett jäkligt uselt förslag till någon som aldrig kört hoj förut. Tycker jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
150+ hästar att börja med när man aldrig kört hoj förut :3freak ?
"to each his own' - men ett jäkligt uselt förslag till någon som aldrig kört hoj förut. Tycker jag.
En polare jag var handledare till körde CBR929, och lärde sig göra lågfarten på den bland annat. När han sedan körde upp på nån XJ6 eller liknande tyckte han att lågfarten var fånigt lätt. :hihi
Till saken hör väl också att hans hoj hade dåliga/korta vajrar så den gasade lite vid stora styrutslag. Vilket åtgärdades när vi kom på det, men det hade tydligen gjort det lite extra besvärligt att köra lågfarten.
Han har klarat sig utmärkt på sin blade, och har en hel driva hojar nu, bland annat en M1800R som han tycker är det häftigaste sen kokt korv. Han blev lite överraskad när min Shiver drog jämt med hans jettefeta muskelglidare från stillastående. :rofl

Sååå... Inget egentligt problem att lära sig på en gammal sporthoj. Är det vad man gillar, och som gör att man tycker det är skoj är det bara att köra på.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
150+ hästar att börja med när man aldrig kört hoj förut :3freak ?
"to each his own' - men ett jäkligt uselt förslag till någon som aldrig kört hoj förut. Tycker jag.
Jag tog A behörigheten förra året. Aldrig kört hoj eller moppe. Beställde mig en sprillans ny Aprilia Tuono V4 1100 factory(drömhojen)för att övningsköra med. Så länge man har respekten osv så går det bra. Körde sedan upp på mårtenssons MC med deras GS 750. Klarade det på första försöket. Alla är som sagt olika.

Till trådskaparen: köp det du vill! Lycka till!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns givetvis många sätt att börja. Jag har "tvingat" min son att börja köra cross när han kom och sa att han ville ta MC-kort. Det är billigare att vurpa där än på vägarna.

Ett par tankar:
- Skall du ta kort via körskola eller köra upp på egen hoj?
- Har du "provsuttit" några ännu?

Skall du köra upp privat så är sporthoj inget bra för uppkörning, i övrigt är de underbara. Skall du dessutom ta A utan begränsning (vilket du får) så måste vikt och effektkrav uppfyllas. Går du via körskola så köp den som hjärtat slår för. Hoj köper man inte med hjärnan (det är nog det viktigaste).

Med det sagt så slår jag ett slag för lite äldre Ducati monster som både sportig och lättkörd (och låg). En R6 är också rätt låg att sitta på så du bör nå ner. Personligen föredrar jag Ducati och Aprilia men i din prisklass är modellerna anpassade för 175+ cm.

Nu vet jag inte vart du bor men försök även hitta några att övningsköra md, antingen kompisgäng eller lokal MC-klubb. Det underlättar att ha någon att be om råd.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vitpilen 701 kanske kan vara nåt? En litet udda fågel till utseende och modell men jag kastar upp den här ändå.

Vill minnas att en medlem på forumet tog lapp med den. Hur hög den är vet jag inte men smal lär den ju vara.
Brorsan har en och det är en otroligt liten hoj. Väldigt smidig. Den ser komiskt liten it brevid min 850 adventure ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vill du kunna köra sporthojen eller räcker det att se tuff ut ?
Köp inte en övermotoriserad hoj , den kommer hämma din utvecklingskurva …?
Köp inte för stor och stark hoj , lär dig köra den.
De som säger att det gick bra för dem när det köpte stora snabbar hojar tror nog bara det.
Det hade antagligen gått bättre med en mindre hoj …?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
150+ hästar att börja med när man aldrig kört hoj förut :3freak ?
"to each his own' - men ett jäkligt uselt förslag till någon som aldrig kört hoj förut. Tycker jag.
På min hoj har jag en sorts rulle på höger handtag där jag kan styra hur mycket luft och bränsle motorn får. På så sätt kan jag även krypköra trots att motorn kan leverera 140 hästar. Sen har jag märkt en annan egenhet och det är att motorn går som bäst när den snurrar fort. Vrider jag fullt på rullen när motorn snurrar långsamt så axxxxar den inte så hårt.

Kanske TS kan installera en sån rulle.

Amerikanska youtubers verkar ha svårt för att starta med en potent hoj. Vanligt folk brukar reglera det bra.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
På min hoj har jag en sorts rulle på höger handtag där jag kan styra hur mycket luft och bränsle motorn får. På så sätt kan jag även krypköra trots att motorn kan leverera 140 hästar. Sen har jag märkt en annan egenhet och det är att motorn går som bäst när den snurrar fort. Vrider jag fullt på rullen när motorn snurrar långsamt så axxxxar den inte så hårt.

Kanske TS kan installera en sån rulle.

Amerikanska youtubers verkar ha svårt för att starta med en potent hoj. Vanligt folk brukar reglera det bra.
Tramsinlägg. Jag är övertygad om att du fattar vitsen med att inte börja med en 150 hk-hoj. Även om man självklart kan göra det också, om man vill. Det är det som är så bra med att vara vuxen. Man får välja själv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tramsinlägg. Jag är övertygad om att du fattar vitsen med att inte börja med en 150 hk-hoj. Även om man självklart kan göra det också, om man vill. Det är det som är så bra med att vara vuxen. Man får välja själv.
Jag fattar inte vitsen. Du kan köra galet fort med 20 hästar. Att du inte hade klarat av att framföra ett fordon med kraftfull motor utan köra ihjäl dig direkt betyder inte att de gäller alla andra.

Vanligt folk drar inte fullt direkt, man börjar lugnt och ökar på när man är bekväm. Du gör tydligen inte så. Fine, men de flesta andra kör mer sansat.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Köp gärna en några år gammal kåplös hoj och se till att den har kraschpuckar och helst även något skydd för motorkåpor och ljuddämpare.
Du kommer med stor sannolikhet tappa hojen eller gå omkull i låg fart någon gång de första åren.
Detta vet försäkringsbolagen, så det lönar sig oftast att ha endast trafiksäkrat.
Jag tycker också att pedanteriet gått till överdrift många gånger, vad gör en liten repa? Man kan hitta delar på skroten till en rimlig peng om man vill ha mer eller mindre nyskick.
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Ej att förglömma kawasakin ER6 en bra billig hoj som är låg relativt lätt och behåller värdet bra, trotts sin litenhet har det visat sig att den är kapabel att stöka av betydligt bättre hojar på pappret.

Sveriges mest sålda hoj i många år säger väll en del, billig försäkring.

Välkommer förresten alltid kul med en tjej som kör hoj..

Som ex.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki ER6-N ABS A2 https://www.blocket.se/annons/vastmanland/kawasaki_er6_n_abs_a2/99089103
Tack snälla☺️
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Jag ser inte riktigt att första hojen nödvändigtvis behöver vara exakt den hojen du kommer vilja ha senare, med egen erfarenhet i sadeln kommer du ha personliga önskemål och kunskap att prova dig fram, dessutom en styrlapp i handen så att du kan prova hojen själv innan köp.
Köp en fin instegshoj som t.ex ER6, MT07, ingen stor och tung och ignorera kommentarer om att hojen är slö.
Finns alltför många som tror dom är Rossi innan bläcket ens torkat på körkortet. En nyare hoj med 75 hästar räcker gott och väl i effekt och du tynger inte ner den med 90+ pannor som många andra här gör.
Haha, tack för det☺️
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Inget on on ER6, det är nog den förnuftigaste av alla hojar. Det finns ju en anledning att den varit bästsäljare i Sverige i flera år. Men om budgeten rymmer det så tror jag Z650 eller Ninja 650 är ett bättre val. Samma motor-ish, men bättre allt annat. Fortfarande lika förnuftig hoj.

650 ninja:

Z650:

ER6-f:

ER6:


Utöver dem finns flera andra väldigt förnuftiga hojar från de andra tillverkarna. Min hjärna vägrar vara medgörlig nu så inga modellnamn poppar upp. :gnissla Men alla tillverkare har hojar i det förnuftiga segmentet. Den jag kör heter Aprilia Shiver 750, och är en alldeles utmärkt hoj. Finns ingen sån på blocket nu, men jag har för mig att de brukar ligga på runt 50-60 000, och som en italiensk hoj så har den, i mitt tycke iaf, lite bättre design än brukligt i förnuftsegmentet, men smaken är ju som en babianröv.

Det du definitivt ska hålla dig borta ifrån, men som brukar ges som tips till korta körkortsaspiranter är småglidarna, som EN500, Savage 650, Virago 535 och de. Maken till mördare av lust har jag aldrig kört. Hemska tingestar med spaghettiram, motorer som är dödligt sega, slöa och dryga, en mopedmotor är roligare, en förargeometri som är vedervärdig, väghållning och känsla som är det sämsta som går att köpa för pengar. Och sedan ser de ju fördjävliga ut. Det står två sådana i mitt garage nu, ingen av dem ägs av mig men jag har kört på båda, och hatar dem båda. Jag har kört sporthoj 100 mil i sträck, visst, man blir lite seg i huvudet av det, och ryggen är lite trött. Men när jag körde hem EN500:an så hade jag ont precis överallt efter 20 mil.
Tack för alla tips!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top