Tips på roligare sommarbil?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Nej, förlåt! Vi som har hängt här ett tag vet ju att det inte finns något som är snabbare än en 330 ;)

Jag tror precis som du säger att många inte vill bli förknippade med Boxster på grund av vad andra kanske tror och tycker. Ökad social kontroll leder till ökad konformitet, minskad social kontroll leder till opportunism ;)

Fiskmåsar är bra opportunister:gnissla




Jag förstår dig, samtidigt som jag själv inte skulle köpa en boxer pga. att den är förjävla fjollig. En hederlig GT2a däremot vore nått.
http://m.blocket.se/sodermanland/Porsche_993_Carrera_RS_Clubsport_Obs__Pris_65193741.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
Maserati? Finns lite olika udda.

Boxters fullklädda syrra Cayman ser mycket bättre ut. Men den spräcker nog budget .

Däremot :
Honda S2000 är förbaskat kul. Värt en titt
 
Ja, ibland undrar man varför man går in i diskussioner på Sporthoj... :dummer

Du diskuterar inte lika mycket som du kommer med pekpinnar.

Eller förväntar du dig att folk skall rulla över på rygg och acceptera dina ord på ren automatik?

Själv har jag ägt en barchetta, så jag bryr mig föga om hur andra ser på mig och min bil, även om dom ser på mig som något som inte bör komma nära förskolor.:gnissla
 
Barchetta? Det förvånar mig! Jag fick intrycket av att man var tvungen att välja bil efter andras syn på den och att det blev mer en fråga om att vinna diskussionen än att ha rätt i sak vilket jag inte är intresserad av. Kände du att jag satte mina käkar över din strupe så ber jag om ursäkt. :krama
 
Last edited:
Att köpa en budget/snikvariant istället för den riktiga.

Att sikta in sig på ett premiummärke bland sportbilar och sedan köpa en kompromiss har väl alltid setts som lite fjolligt, eller har jag fel?

Jag förstår inte heller vad du menar med snik. Byggkvalitet är identisk, motorn är samma (tveksamma?) kvalitet som en 996 men 2 dl mindre (BoxsterS) med mindre effekt. Men en Boxster S rastar ledigt en 996 "out of the box" för mindre slantar. Mycket bra pang för pengarna och det är inte en kompromiss och att man hellre skulle åkt runt i en sur 996a. Baserat på vad du skriver misstänker jag att du aldrig har kört nån, vare sig elva eller Boxster eller nån Porsche öht.
 
Jag förstår inte heller vad du menar med snik. Byggkvalitet är identisk, motorn är samma (tveksamma?) kvalitet som en 996 men 2 dl mindre (BoxsterS) med mindre effekt. Men en Boxster S rastar ledigt en 996 "out of the box" för mindre slantar. Mycket bra pang för pengarna och det är inte en kompromiss och att man hellre skulle åkt runt i en sur 996a. Baserat på vad du skriver misstänker jag att du aldrig har kört nån, vare sig elva eller Boxster eller nån Porsche öht.

Sedär, en till innehavare.
 
Sedär, en till innehavare.

Nix, aldrig ägt nån Boxster. Däremot 5-6 andra Porschar varav säkert 3 eller 4 av dom frontmotor som alla "vet" inte ens är riktiga Porschar. Har däremot kört relativt många, allt från 924 N/A till 550hk 996 Turbo och en sväng i en 996 Cup.

föredrar sista årsmodellerna med G50 innan 964 eller naturligtvis 993 RS men har man inte dom slantarna och vill ha nåt billigt underhållande som trots allt funkar så vidhåller jag att Boxster S oavsett årsmodell är ett lysande och underhållande alternativ. Som rolig sommarbil skulle jag lätt ta en Boxster före 996 Turbo. Det är ju lika könslöst som en jävla Audi med sin tiptronic låda och understyrda fyrhjulsdrift.

Det är jävligt missvisande att jämföra Boxster med Z3, SLK och TT men har man inte provat eller vet hur man gör så antar jag att det är lätt att dra dom över samma kam.
 
K
Nix, aldrig ägt nån Boxster. Däremot 5-6 andra Porschar varav säkert 3 eller 4 av dom frontmotor som alla "vet" inte ens är riktiga Porschar. Har däremot kört relativt många, allt från 924 N/A till 550hk 996 Turbo och en sväng i en 996 Cup.

föredrar sista årsmodellerna med G50 innan 964 eller naturligtvis 993 RS men har man inte dom slantarna och vill ha nåt billigt underhållande som trots allt funkar så vidhåller jag att Boxster S oavsett årsmodell är ett lysande och underhållande alternativ. Som rolig sommarbil skulle jag lätt ta en Boxster före 996 Turbo. Det är ju lika könslöst som en jävla Audi med sin tiptronic låda och understyrda fyrhjulsdrift.

Det är jävligt missvisande att jämföra Boxster med Z3, SLK och TT men har man inte provat eller vet hur man gör så antar jag att det är lätt att dra dom över samma kam.

Utan att förstå gjorde du precis min poäng.:)
 
Ska inte glömma att när man köper en gammal bil finns det ingen garanti kvar och när något går sönder kan det bli väldigt dyrt. Sen ska man inte tala om försäkring, dyrt det med beroende på bilmärke och motor. Min senaste BMW kostade 8500 kr i helförsäkring (den hade bara 170 hk) och då är jag ändå gubbe.

Fördelen med en ny ST är att den är nästan gratis att köpa och försäkringen kostar inte mycket de första åren, dessutom ingår 5 års garanti om något går galet. Om ni frågar mig är det mycket sportbil (eller säger man en 'sportig bil') för pengarna. Jag behöver inte oroa mig för dyra efterkostnader.
Näe, jag köper hellre en liten ny Gti bil för de pengarna än en gammal effektstark bilmodell utan garantier kvar.
 
Last edited:
Ska inte glömma att när man köper en gammal bil finns det ingen garanti kvar och när något går sönder kan det bli väldigt dyrt. Sen ska man inte tala om försäkring, dyrt det med beroende på bilmärke och motor. Min senaste BMW kostade 8500 kr i helförsäkring (den hade bara 170 hk) och då är jag ändå gubbe.

Fördelen med en ny ST är att den är nästan gratis att köpa och försäkringen kostar inte mycket de första åren, dessutom ingår 5 års garanti om något går galet. Om ni frågar mig är det mycket sportbil (eller säger man en 'sportig bil') för pengarna. Jag behöver inte oroa mig för dyra efterkostnader.
Näe, jag köper hellre en liten ny Gti bil för de pengarna än en gammal effektstark bilmodell utan garantier kvar.
Fast en ny bil har ju den lilla nackdelen att den tappar cirkus halva värdet efter tre år. 100tkr är många reservdelar det. Annars håller jag med dig. St:en är en riktigt kul och bra bil ?
 
Fast en ny bil har ju den lilla nackdelen att den tappar cirkus halva värdet efter tre år. 100tkr är många reservdelar det. Annars håller jag med dig. St:en är en riktigt kul och bra bil ��

Då får man väl se till att man äger bilen några år och inte byter bil efter endast en sommar ;) Sen finns det ju begagnade ST (samt andra GTI busbilar) på marknaden med bibehållen garanti, samt där en stor del av värdeminskningen redan skett.

Några här nämner ju Porsche och vad kostar inte en service på en gammal Porsche. Eller nya däck eller en försäkring. Kanske inte riktigt vad trådskaparen var ute efter, dyra kostnader :)
 
Last edited:
Service och reservdelar är inte dyrare till Porsche än till någon annan. Visst, det går väl i 8-9 liter motorolja istället för 4-5 men måste man byta något är det inte krångligare på en Porsche än på en ST (Om man bortser från att det är en mittmotor och att det inte bara är att öppna huven). Priserna är VW/Audi-priser om man inte nödvändigtvis måste rulla in den på Porsche Center.

Jag ratar absolut inte andra märken utan kan bara rekommendera en Boxster S som en kul sommarbil för 150k. Inget tak, bra väghållning, bra klös och grymt insugsljud. SLK & Z4 är också fina bilar som är modernare och känns inte som en bil från 90-talet men är inte lika "hårig" som Boxster S.
 
Några här nämner ju Porsche och vad kostar inte en service på en gammal Porsche. Eller nya däck eller en försäkring. Kanske inte riktigt vad trådskaparen var ute efter, dyra kostnader :)

I stort sett ingenting jamtemot att kopa en sprillans ny [vilket marke som helst] bil.
 
Ett annat tips, Z3.

Hade en 2.8 nar dom kom ut javligt rolig bil. Ser att dom kostar 80-100k, koper man ratt bil kommer den inte heller kosta mycket att aga.
 
Köp en Porsche 924, då kommer du billigt undan om du vill ha en Porsche ;)
 
Back
Top