Tips på roligare sommarbil?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Subaru impreza/WRX och (speciellt) Suzuki Swift sport imponerar inte på pappret, men är oväntat roliga att köra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara Fettsnok som nämnt Alfa? Övriga har förläst sig på gamla Bilsport och AMS?

Du kör redan hoj, alltså är du inte ute efter sanslösa prestanda. Även en gammal touringhoj spöar M3 i alla hastigheter.

Kul att köra: Alfa Brera är både vacker som en dag och en riktig sportbil. Jaguar XJ är riktigt roliga att köra, väghållning och balans som få andra bilar, dessutom rätt snygga och sköna att åka långt i. Bättre kvalitet än du tror och lägre ägandekostnader än tyskarna.
Småbilar kan väl säkert vara roliga men olidligt obekväma, man åker hellre hoj även om det regnar...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Du kör redan hoj, alltså är du inte ute efter sanslösa prestanda. Även en gammal touringhoj spöar M3 i alla hastigheter.

Svårare att få med en snygg brud på ett touringlok.. Och att få en avsugning på hojen.

Man kan väl ha en kul bil och en kul hoj? :va
Ne en manuell E46 M3, eller en S2000. :fakta En måste ju kunna hänga me skiten ännars är de inge KUL. snabba framhjulsdrivna bilar är säkert kul på bana, men där har man ju hoj??:3freak
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Boxster.. Roligaste bil jag har haft.. Fan vet om den inte va minst lika rolig som nuvarande 911.. Sen kan man väl säga vad man vill om hk. Visst finns det gott om bilar som hänger av den rakt fram, men hur kul är det i längden, att bara gasa rakt fram?
Vidare ganska gott om plats för grejer iom skuff både fram och bak, ganska billig att köra, låg på 0,8 vid normal körning.
Inte farligt dyr i delar och tämligen lättskruvad. Åka långt va väl sådär, jag är 192cm lång och 30mil utan bensträckare va nog gränsen för att det blev jobbigt för ben/höfter enligt mig.

Sen är det en porsche, bara det är ju värt en hel del.. Onekligen jävligt mkt bil för pengarna. Satsa på en 2.7 eller en S. Dom extra hk är värda pengarna.jag hade själv en 2.5 204hk och va som sagt skit nöjd med den, men skukle jag göra om nu skulle jag köpt en S.
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
borde du inte få en lotus elise för 100-150K ?

grymt rolig bil, snygg också och bra 2a hands värde :tummenupp

toyota mr2 är en skön tuta-och-kör-lite-halvsportigt-bil annars, inget banjärn dock..

tror inte man får en NSX för 150K längre väl?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ford Fiesta ST är vad jag förstått en riktig höjdare körmässigt, vet dock inte hur kvaliteten är på dem.
View attachment 428107View attachment 428108

Köpte min Fiesta ST ny, den har rullat 3500 mil, inte ett endaste bekymmer än. Dessutom ingår 5 års garanti. Jag testade en massa olika bilar men fastna för STn. Kan intyga att den är sjukt skoj att göra, go cart känsla. Och detta hör du från en kille som kört BMW sen en massa herrans år tillbaka :)

Denna ST har verkligen fått fin kritik genom åren. Välförtjänt också. 22 olika priser och nomineringar.

https://media.ford.com/content/ford...ta-st-wins-22-awards-in-its-debut-season.html

Här är en
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_fiesta_ST___14_med_garantier_65402801.htm?ca=23_3&w=3
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En tidig Volvo C70 T5 plåtcab kanske?
Volvo är kanske inte roligast någonsin men cabba ner en fin dag är rätt trevligt.
Dessutom är den hyfsat komfortabel med plåten uppe jmf med ett tygtak.
Jag hade en S40 T5 som jag BSR trimmade till 260-nånting hästar (ca 10K).
Den gick felfritt i 4 år/12000 mil och rörde på sig rätt OK. :)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Subaru impreza/WRX och (speciellt) Suzuki Swift sport imponerar inte på pappret, men är oväntat roliga att köra.
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slår ett slag för Alfa jag med. Är det entusiastbil man är ute efter så...

Annars kan man gå linan fullt ut och köra brittiskt nedcabbat i en Triumph. Mycket meka och inte de snabbaste bilarna, men känslan att sitta i en 50 år gammal sportvagn som doftar olja och läder - det är svårslaget!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!

Pyttsan, 150hk är 150hk. Högre moment... bara en fråga om växellåda och att använda den. Tror inte du tycker en diesel är så jävla kul efter 5500rpm direkt heller om det var rolighetsfaktor det handlade om.

Jag hade fö tittat på Miata och då så nytt man kan få för budgeten. Inga lågspecade undermotoriserade dock. Miatan är skottsäker med ett magiskt chassie "out of the box" men är något undermotoriserad i förhållande till chassit. Är det sommarbil så skit i hardtop, tar bara plats och sampar damm i garaget.

Motorstarkare alternativ är direkt Boxster men då tycker jag att det är gammal S som gäller, 252 B6 hk om jag inte minns fel. Det finns ganska gott om billiga, skruvade och ganska risiga exemplar och det skall man vara försiktig med. Blir jävligt dyrt om det går sönder på riktigt.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vi har en Miata 2014 i familjen med 126 hk maskinen. Inge vidare klipp men CHASSIT, fantastiskt roligt!

Fördelen med Miatan är att man inte behöver köra i warpspeed för att det ska bli roligt. Sen är det inte så hårt satt så det passar våra dåliga vägar. För ca 150 tkr får du en princip ny Miata av gamla generationen.

Funderar starkt att köpa den, med hardtopen som är elstyrd blir det liksom 2 bilar i en.IMG_3520.jpg


Edit: Kan nån förklara för mig hur man vänder bilden???
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!
Diesel och automat dödar körglädjen.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top