Tips på roligare sommarbil?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Trodde frågan var "Rolig sommarbil" inte "Jag har identitetsproblem".
Den må kanske inte vara en "äkta" 911, men därför kostar den också som den gör. Skulle välja en sådan framför en neonförsedd och sänkt supra, tt eller miata alla dar i veckan.
Skulle jag dock välja en bil själv enligt de kriterierna så skulle det blivit en mindre gti-variant, typ fiesta st. Små bilar är roligare än stora
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Den må kanske inte vara en "äkta" 911, men därför kostar den också som den gör. Skulle välja en sådan framför en neonförsedd och sänkt supra, tt eller miata alla dar i veckan.
Skulle jag dock välja en bil själv enligt de kriterierna så skulle det blivit en mindre gti-variant, typ fiesta st. Små bilar är roligare än stora

Det är nästan exakt samma bil som 911 fast med mittmotor och bara två säten. Kvaliteten är den samma men med lite mindre motoreffekt. 265hk i Boxster S mot 300hk i Carrera. Bromsarna, elektronik, inredning etc är samma.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är nästan exakt samma bil som 911 fast med mittmotor och bara två säten. Kvaliteten är den samma men med lite mindre motoreffekt. 265hk i Boxster S mot 300hk i Carrera. Bromsarna, elektronik, inredning etc är samma.
Ja däri har du rätt. Men väldigt frisörskig de tidiga boxsterna, och hamnar i sällskap med tt, gulliga beetles, z3 och slk. 987 boxstern blev betydligt mer riktig sportbil, fast den kostar ju iofs än så länge betydligt mer
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Varför detta förakt för frisörer:va

Men att jmf första generationens Boxster mot tt och Beetles är att underskatta den rejält.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Problemet är nog att någon tuff kille en gång sa en det var för hårfrisörer och inte för riktiga män. Säkert samma kille som aldrig någonsin kört den eller haft råd med en.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Problemet är nog att någon tuff kille en gång sa en det var för hårfrisörer och inte för riktiga män. Säkert samma kille som aldrig någonsin kört den eller haft råd med en.

Nej, det är nog så enkelt att det inte anses som manligt att göra något halvhjärtat.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En tidig Boxster S i välhållet skick för de pengarna de annonseras ut för idag är en no-brainer. Det är nästan så att om motorn håller i 5 år och rasar och man får skrota bilen efteråt ändå har gjort en rätt god affär jämfört med mycket annat. Att lägga upp det dubbla eller mer för att få lite kosmetiska uppdateringar och några få hk till är ren skär fåfänga.

Körupplevelsen skiljer sig mellan Boxster och 996. Olika konstruktioner med mittmotor och svansmotor. Båda har sina för och nackdelar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad menar du med "att göra något är halvhjärtat"?

Att köpa en budget/snikvariant istället för den riktiga.

Att sikta in sig på ett premiummärke bland sportbilar och sedan köpa en kompromiss har väl alltid setts som lite fjolligt, eller har jag fel?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
986 maste vara en av de basta sommarbilarna i den prisklassen, aven om den ar ful som stryk.

996 kan du glomma, finns inget vettigt till det priset
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Porsche tillverkar inga kompromisslösa bilar. T om deras toppmodeller är kompromisser.

Det man skulle kunna kritisera Boxstern för är att man inte gav den förutsättningarna att konkurrera med 911an. Tänk om man redan då hade stoppat i motorn från en GT3 och lite annat smått och gott i chassiväg och viktbantning.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Den må kanske inte vara en "äkta" 911, men därför kostar den också som den gör. Skulle välja en sådan framför en neonförsedd och sänkt supra, tt eller miata alla dar i veckan..

Förbannat enkla att trimma och hållbara, bara fördelar med Supra förutom neonstämpel. I me bur, singelsnurr och manuell så duger de gott.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Att köpa en budget/snikvariant istället för den riktiga.

Att sikta in sig på ett premiummärke bland sportbilar och sedan köpa en kompromiss har väl alltid setts som lite fjolligt, eller har jag fel?

Jag förstår inte vad du menar. Den må ha lägst pris men också lägst effekt. Det gäller alla märken. Men att bara säga att priset gör att bilen är snik är ju absurt. Den kostade rätt mycket ändå när den kom och det finns en anledning till det. Tycker du ska prova en. Men du är kanske för fjollig för det?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag förstår inte vad du menar. Den må ha lägst pris men också lägst effekt. Det gäller alla märken. Men att bara säga att priset gör att bilen är snik är ju absurt. Den kostade rätt mycket ändå när den kom och det finns en anledning till det. Tycker du ska prova en. Men du är kanske för fjollig för det?

Hmm, du verkar ta det personligt.

Tror inte jag kan förklara för dig, men föreställ dig att du suktar en bugatti, men köper ingen fören den dagen de släpper en "audi" tt.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Nej, jag tar det inte personligt. Men din inställning verkar verklighetsfrämmande till vad det är för bil.

Nej det är inte Porsche's värsting men att jämföra den med en Z3 eller Audi TT är ju att vara ute och snurra. Det är är inte milsvidda skillnader på en Boxster S och en Carrera förutom att Boxstern har oförtjänt dåligt rykte av att vara en sk. "hårfrisörskebil". Jag får en känsla av att du baserar ditt tyckande på fördomar och inte fakta.

Nu frågande han om en kul sommarbil för 150k och då är en Boxster S en "no-brainer" som någon uttryckte det. Han var inte ute efter en Bugatti för att sedan krypa med svansen mellan benen och köpa en Boxster. Mycket märkligt resonemang.

Sen har man självklart alltid rätten att tycka Supra är coolare. Bara slänga på turbo... Jag personligen har drömt om en Supra en gång i tiden men köpte en Boxster S. Priset hade ingen betydelse för mitt beslut. Den rostade vilken 330, Z3, Z4 eller Audi TT som helst bortsett från M-versionerna. Bra mycket mer sportbilskänsla i en Porsche.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nej, jag tar det inte personligt. Men din inställning verkar verklighetsfrämmande till vad det är för bil.

Nej det är inte Porsche's värsting men att jämföra den med en Z3 eller Audi TT är ju att vara ute och snurra. Det är är inte milsvidda skillnader på en Boxster S och en Carrera förutom att Boxstern har oförtjänt dåligt rykte av att vara en sk. "hårfrisörskebil". Jag får en känsla av att du baserar ditt tyckande på fördomar och inte fakta.

Nu frågande han om en kul sommarbil för 150k och då är en Boxster S en "no-brainer" som någon uttryckte det. Han var inte ute efter en Bugatti för att sedan krypa med svansen mellan benen och köpa en Boxster. Mycket märkligt resonemang.

Sen har man självklart alltid rätten att tycka Supra är coolare. Bara slänga på turbo... Jag personligen har drömt om en Supra en gång i tiden men köpte en Boxster S. Priset hade ingen betydelse för mitt beslut. Den rostade vilken 330, Z3, Z4 eller Audi TT som helst bortsett från M-versionerna. Bra mycket mer sportbilskänsla i en Porsche.

Inte en chans att snik-tysken smiskar min 330:rofl

Helt ärligt, boxern är säkert en jävla kul bil och snabb. Men den är bara så fel... Farsan hade en 928 när ja va liten, åretsbil 1978, men den är också fel. Ska de va så ska de va och det är uppenbarligen fler som tycker de..

http://m.youtube.com/watch?v=BDvPeBGFVZw
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej, jag tar det inte personligt. Men din inställning verkar verklighetsfrämmande till vad det är för bil.

Nej det är inte Porsche's värsting men att jämföra den med en Z3 eller Audi TT är ju att vara ute och snurra. Det är är inte milsvidda skillnader på en Boxster S och en Carrera förutom att Boxstern har oförtjänt dåligt rykte av att vara en sk. "hårfrisörskebil". Jag får en känsla av att du baserar ditt tyckande på fördomar och inte fakta.

Nu frågande han om en kul sommarbil för 150k och då är en Boxster S en "no-brainer" som någon uttryckte det. Han var inte ute efter en Bugatti för att sedan krypa med svansen mellan benen och köpa en Boxster. Mycket märkligt resonemang.

Sen har man självklart alltid rätten att tycka Supra är coolare. Bara slänga på turbo... Jag personligen har drömt om en Supra en gång i tiden men köpte en Boxster S. Priset hade ingen betydelse för mitt beslut. Den rostade vilken 330, Z3, Z4 eller Audi TT som helst bortsett från M-versionerna. Bra mycket mer sportbilskänsla i en Porsche.

Jag tycker inte bilen i sig är fel, jag kommenterade hur den uppfattas och varför.

Liknelsen var inte avsedd att vara rakt av jämförbar, den var avsedd att få dig att förstå, därav extrempolerna.

Tydligen hade jag iaf rätt i en sak.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Inte en chans att snik-tysken smiskar min 330:rofl

Nej, förlåt! Vi som har hängt här ett tag vet ju att det inte finns något som är snabbare än en 330 ;)

Jag tror precis som du säger att många inte vill bli förknippade med Boxster på grund av vad andra kanske tror och tycker. Ökad social kontroll leder till ökad konformitet, minskad social kontroll leder till opportunism ;)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top