Tips på pendlarbil

Prius!
Japan, snål och komfortabel. Men slit ut den där jävla piphögtalaren om det inte är gjort redan...

Fast en Prius är ju inte speciellt snål om du ska köra långt med den, den är ju fylld med tunga batterier som är tomma lagom tills du har kommit ut på första 70 sträckan, sedan ska du släpa den dödvikten med dig i 19½ mil till, och dessutom ladda upp dom med bensin...

Elhybrider är kassa långfärdsbilar.

Farsan kör en Peugeot Partner-diesel från 1999. Jag pendlade ~15 mil om dagen i den, det mesta motorväg, ett par veckor tidigare i somras och det tyckte jag funkade riktigt bra. Den drog 0.5-0.6 beroende på hur mycket stadskörning det blev. Och så har den ett praktiskt skåp om man råkar gilla sånt.

Ursäkta jag fick inte med mig vilken bil du gillade. :krama

Av dom uppräknade, BMW, men det finns ju säkert ett hundratal märken och modeller av bilar som inte nämnts.

Lupo 3L har kassa växellådor, det är välkänt, det finns en annan Lupo Diesel som har bättre låda men som drar lite mer, hellre den.

Men även den lider av att det är en småbil, att långpendla i småbil är inte komfortabelt, småbilar är praktiska i städer.

Jag skulle säga minimum golfklass storleksmässigt, inget franskt, och komfort rankas högre än mycket annat om man ska tillbringa 3-4 timmar om dagen i bilen, så inga jävla sportchassin och 18" fälgar utan rejäla och funktionella grejor.

Japanarna har bra kvalitetsrykte och med den körsträckan blir det rätt många mil per år...

Saab gillar jag inte till den här körningen då 9-5 blir för stor och törstig oavsett motor och 9-3 har aldrig övertygat mig kvalitetsmässigt

Självklart ska bilen ha manuell låda, allt annat är idioti.

Så, kan du gå vidare nu?

Av dom uppräknade, BMW, men det finns ju säkert ett hundratal märken och modeller av bilar som inte nämnts.

Lupo 3L har kassa växellådor, det är välkänt, det finns en annan Lupo Diesel som har bättre låda men som drar lite mer, hellre den.

Men även den lider av att det är en småbil, att långpendla i småbil är inte komfortabelt, småbilar är praktiska i städer.

Jag skulle säga minimum golfklass storleksmässigt, inget franskt, och komfort rankas högre än mycket annat om man ska tillbringa 3-4 timmar om dagen i bilen, så inga jävla sportchassin och 18" fälgar utan rejäla och funktionella grejor.

Japanarna har bra kvalitetsrykte och med den körsträckan blir det rätt många mil per år...

Saab gillar jag inte till den här körningen då 9-5 blir för stor och törstig oavsett motor och 9-3 har aldrig övertygat mig kvalitetsmässigt

Självklart ska bilen ha manuell låda, allt annat är idioti.

Så, kan du gå vidare nu?

Mitt tidigare inlägg var mest ironiskt, men du gjorde en väldigt bra sammanställning av allt. :tummenupp

Jag hade en -02 E46 BMW 320d touring med automatlåda under många år och det är verkligen jättesköna bilar att både åka i och köra. Satsa på en -02 eller senare då motorn uppgraderats till 150 hästar med commonrail och VNT turbo. -04 och senare har 6 växlade manuella för förbrukningens skull. Ta inte en automat om du vill ha låg förbrukning, våran drog bara under 0.66 på långfärd/motorväg, däremot är dom grymt sköna att köra i stan med automat då 2.0 dieseln lirar perfekt med steptronic lådan. Bra utrusting med komfortpaket.
Fördel: Sköna, roliga och "rör" på sig när man gasar, 6vxl på -04:orna!
Nackdel: Drar mycket med automat, halvdyr service om du inte fixar själv. Hög skatt, ej svensksåld = 99% mätarskruvad.

Annars skulle jag kolla på Honda Accord eller Civic (har en -00 1.5 VTEC) som är klart undervärderad. Honda bygger riktigt effektiva småmotorer och även om de inte är racers så är de roliga bilar. Kallas ju också Japans svar på BMW. Har haft 3 Civic och alla har varit trotjänar som varken bangar för pendling eller långfärd. Vår -00:a drar 0.55l/mil med 110 på mätarn

Här fins en Civic som passar.. Kolla milen!
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_Civic_1_6_3Dr_Automat_34993303.htm?ca=11&w=3

Eller Accord kanske? Änu lägre mil.. 4200mil är ju nästan ny.
http://www.blocket.se/malmo/Honda_A...sksald_4200_mil_34864243.htm?ca=11&w=3&last=1

Last edited:
Skoda dieslar är ganska OK.
Även om jag när ett instinktivt hat mot allt förknippat med VW.
En kompis åker Dacia Duster.
Trevlig bil, även om den inte är den absolut snålaste (06-0,65 i verkligheten): http://www.dacia.se/sv/Modeller/Duster/
Står själv och väljer mellan Duster och Skoda Yeti (ungefär samma förbrukning, men större motor) som ersättare när Ssangyongen gjort sitt: http://www.skoda.se/Nya-Bilar/Yeti/Fakta/

En Volvo V70 med D5 motor. Man åker väldigt bekvämt och har en riktigt stark motor som med både aut och manuell man enkelt kör på 0,65l/mil.

Har själv kört en v70 d5 awd crosscountry som kördes på 0,62 som minst. Men då kostar den lite mer men satan så härlig att köra. Så åker man ju ganska säkert också.

Moderna småbilar är säkra... Sålänge man inte krockar med en stor bil

Moderna småbilar är säkra... Sålänge man inte krockar med en stor bil

Semisant.
En stor bil är säkrare än en liten.
En ny bil är säkrare än en gammal.
När det handlar om säkrast bil för begränsad budget, så vet jag inte var linjerna korsas.

Men jag anser mig åka säkrare i en liten varvvillig bil med manuell låda och ingen jeffla xkontroll, esp, cp, adhd och annan skit.
Kör man bilen så har man större chans att reda ut en situation än om man åker med.
Det säkraste är att inte krocka.

Semisant.
När det handlar om säkrast bil för begränsad budget, så vet jag inte var linjerna korsas.

Men jag anser mig åka säkrare i en liten varvvillig bil med manuell låda och ingen jeffla xkontroll, esp, cp, adhd och annan skit.
Kör man bilen så har man större chans att reda ut en situation än om man åker med.

Of course..

Ja, tyvärr tror många att en 740 är nästan lika säker som en ny v70

En 740 är nog ungefär lika säker som en bmw 1 serie 2011

För 100 papp får man dock en fullstor, ganska modern bil med bättre säkerhet än en ny liten bil..

Fast en Prius är ju inte speciellt snål om du ska köra långt med den, den är ju fylld med tunga batterier som är tomma lagom tills du har kommit ut på första 70 sträckan, sedan ska du släpa den dödvikten med dig i 19½ mil till, och dessutom ladda upp dom med bensin...

Elhybrider är kassa långfärdsbilar.
"Fylld med tunga batterier"... Ett Prius-batteri väger 86 kg och gör således inte mycket för totalvikten. Batteriet hjälper dessutom till med bromskraftåtervinning så totaleffekten är positiv även på långfärd, där en Prius drar 0,55 L/mil (samma som i stan). Få stordieslar som klår den förbrukningen.
Dessutom är den hyffsat komfortabel och rymlig.

Prius är verkligen ingen mirakelbil, men för långpendling har jag svårt att se nåt bättre förutom tåg.

Of course..

En 740 är nog ungefär lika säker som en bmw 1 serie 2011

För 100 papp får man dock en fullstor, ganska modern bil med bättre säkerhet än en ny liten bil..

Absolut inte. 5stjärnor i Euro Ncap är 5stjärnor. Oavsett storlek. Stor bil Vs liten så klarar man sig lika bra i båda.
Tog lång tid innan sådana tester gjordes Liten Vs Stor. Topgear eller 5gear har haft repotage från Euro Ncap, där dom gått igenom.

Semisant.

Fel på alla punkter.
En stor är inte automatiskt säkrare.
I 120blås häver du inte en oförberedd sladd. Du reder inte ut det som du tror. I en panik situvation så bromsar du bättre med abs än utan.

Last edited:

skulle tro att det fattas en siffra i det priset då den ligger nästan 100 000 för lågt jämfört med andra bilar med samma mil/motor/utrustning...

men en audi A4 är ju en trevlig bil, du får en lite äldre 1.9 TDi för strax under 100, dock så är det ofta mycket mil på dem, det är ingen räsermotor med sina knappa 140 hk men det är iaf inte hästar redo för nödslakt likt de som sitter i 140 hk versionen av volvo v70 2.4... vill du ha lite större så finns ju alltid passat med samma motor eller som någon sa skoda octavia, skodan må vara ful men det är väl byggda bilar med väl utprovade delar då de använder "utfasade" VW delar således sista generationen av delar som VW slutat använda = slutprodukt utan barnsjukdomar...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025