Detta är OT, jag vet:
Nja, ett antisladd-system fungerar bara som det är tänkt om man kör bilen som om man inte hade ett, många kör dock bilen med säkerhetssystemen som en extra marginal och när det för eller senare brakar åt helvete (för ja, det gör det) så gick det betydligt fortare ut i skogen än vad det gjort annars och skadorna kan i så fall bli betydligt värre (dethär är att dra det till sin spets jag vet). Gäller samma sak med airbag, finns de som håller i extra med "jamen bilen har ju airbag" i bakhuvudet, för dessa personer hade det nog funkat bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt med en lång vass pigg som stack ut ur ratten rakt mot bröstet på dem...
Detsamma gäller för alla säkerhetssystem mer eller mindre, ABS, 4WD (ok kanske inte riktigt samma sak, men samma princip), TCS, ESP å allt vad de heter, kör man bilen som om dessa system inte fanns så funkar de som en räddning den dagen det skiter sig och man har marginaler, men kör man utan marginaler och förlitar sig på att systemen ska fixa allt så brakar det åt helvete ordentligt den dag som systemen antingen slutar fungera av en eller annan anledning alternativt inte klarar av att hantera en situation som föraren försatt sig själv och systemen i...
Bara för att man KAN hålla 120 blås i blixthalka tack vare olika system så finns det ju inget som säger att det är speciellt smart att göra det, systemen framförallt ABS är till för paniksituationer, inget annat...