Tips på pendlarbil

Detta är OT, jag vet:

Nja, ett antisladd-system fungerar bara som det är tänkt om man kör bilen som om man inte hade ett, många kör dock bilen med säkerhetssystemen som en extra marginal och när det för eller senare brakar åt helvete (för ja, det gör det) så gick det betydligt fortare ut i skogen än vad det gjort annars och skadorna kan i så fall bli betydligt värre (dethär är att dra det till sin spets jag vet). Gäller samma sak med airbag, finns de som håller i extra med "jamen bilen har ju airbag" i bakhuvudet, för dessa personer hade det nog funkat bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt med en lång vass pigg som stack ut ur ratten rakt mot bröstet på dem...
Detsamma gäller för alla säkerhetssystem mer eller mindre, ABS, 4WD (ok kanske inte riktigt samma sak, men samma princip), TCS, ESP å allt vad de heter, kör man bilen som om dessa system inte fanns så funkar de som en räddning den dagen det skiter sig och man har marginaler, men kör man utan marginaler och förlitar sig på att systemen ska fixa allt så brakar det åt helvete ordentligt den dag som systemen antingen slutar fungera av en eller annan anledning alternativt inte klarar av att hantera en situation som föraren försatt sig själv och systemen i...

Bara för att man KAN hålla 120 blås i blixthalka tack vare olika system så finns det ju inget som säger att det är speciellt smart att göra det, systemen framförallt ABS är till för paniksituationer, inget annat...

:D:huvet

"Fylld med tunga batterier"... Ett Prius-batteri väger 86 kg och gör således inte mycket för totalvikten. Batteriet hjälper dessutom till med bromskraftåtervinning så totaleffekten är positiv även på långfärd, där en Prius drar 0,55 L/mil (samma som i stan). Få stordieslar som klår den förbrukningen.
Dessutom är den hyffsat komfortabel och rymlig.

Prius är verkligen ingen mirakelbil, men för långpendling har jag svårt att se nåt bättre förutom tåg.

Enilgt dom tester jag har sett har du fel.
Då tänker jag inte på just dom här även fast dom har en mycket bra poäng i slutet på första filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=xqY8FUDcATE

http://www.streetfire.net/video/143-top-gear-toyota-prius-bmw-m3-fuel_180378.htm

Absolut inte. 5stjärnor i Euro Ncap är 5stjärnor. Oavsett storlek. Stor bil Vs liten så klarar man sig lika bra i båda.
Tog lång tid innan sådana tester gjordes Liten Vs Stor. Topgear eller 5gear har haft repotage från Euro Ncap, där dom gått igenom.

Inte riktigt va:

"Comparing different cars
In the side-impact test, a fair comparison can be made between different-sized cars. The frontal test replicates a crash between two identically sized cars – a family car against another family car – so comparisons can only be made within a size category.

The results for frontal impact and the overall adult occupant rating should not be compared between cars in different size categories.

Because Euro NCAP has continuously evolved the tests it carries out and the criteria it applies to after-crash inspections it's important to only compare ratings betweens car models tested in a similar era."

http://www.theaa.com/motoring_advice/euroncap/crash_tests.html

Kommer man upp i 0.7 kan jag lika gärna behålla min 9-3a som inte dricker så värst mycket mer än så. Automat ska det va, manuell är döden när man pendlar..

Va väldigt inne på en lupo 3l ett tag, men kanske är som många säger att det inte är så kul att långköra med en sån :huvet

Köp inte en liten bil, om du hade tänkt färdas mestadels på motorvägen. Dem är sjukt ostabila under vintern, men inga problem vid annat väder. Iallafall min ford fiesta -02. Men kanske att dem nya modellerna är bättre.

Jag hatar BMW, men det är nog den vettigaste bilen som har nämts i den här tråden.

Ska man pendla 20 mil om dagen är komfort viktigt, viktigare än en dl diesel per mil.

Små/Snål-bilarna är inte gjorda för färder utanför 70 skyltarna.

Jag är (var) inget större fan av pizzahinkarna heller.
Men eftersom jag omöjligt kan se mig i något annat än en Alfa eller en gammal jänk så blir det inte mycket till övers om man ska åka komfortabelt, AC osv. Ny Alfa är som bekant ingen Alfa egentligen.
Så jag svalde stoltheten och köpte en BMW 330 Ci E46 -00 och det ångrar jag inte. Inte än iaf. :hihi
Grymt sköna bilar att färdas (ohälsosamt) fort i och man sitter riktigt bekvämt.

Ska jag åka 20 mil om dagen så är en liten småbil det sista jag skulle välja, dels pga. komfort och dels pga. säkerhet.
Nu kommer moderna-bil-maffian och förespråkar alla nya bilar och så säkra dom är oavsett storlek bla bla.
Men det spelar ingen roll, jag krockar hellre med en stor bil än en liten.

Till TS säger jag, köp heller en lite större bil som du åker bekvämt i om du ska nöta 20 mil om dagen.
En liten, bullrig bil kommer du ledsna på fortare än du hunnit säga komfort!

Mm...min aygo håller jag mig gärna under 100 i. Stadskörning perfekt men pressa motorväg nej.

För att köra billigt så ta en undersökning kring serviceintervaller, skatt, försäkring samt värdeminskning också på de bilar som faller i smaken. Många stirrar blint på enbart förbrukningssiffrorna.

Kommer man upp i 0.7 kan jag lika gärna behålla min 9-3a som inte dricker så värst mycket mer än så. Automat ska det va, manuell är döden när man pendlar..

Va väldigt inne på en lupo 3l ett tag, men kanske är som många säger att det inte är så kul att långköra med en sån :huvet

Var o provkörde en lupo årsm 2000 (manuell bensinare 74 hk) för ett tag sedan och i låga farter var den faktiskt lite kul och överraskande tyst i 90-100 (ja, relativt för sin storlek), men den var ju ingen raket direkt på motorvägen.

Inget som jag skulle välja som pendlingsbil med 20 mil om dagen, men som andrabil eller stadsbil helt ok.

Edit: hyrde en Ford ka för ett tag på statoil för ett tag sedan också, en riktig bullerlåda :näsblod

Som så många andra säger; bry dig inte så mycket om förbrukningen utan välj en större och bekvämare bil.

Last edited:
Of course..

Ja, tyvärr tror många att en 740 är nästan lika säker som en ny v70

En 740 är nog ungefär lika säker som en bmw 1 serie 2011

För 100 papp får man dock en fullstor, ganska modern bil med bättre säkerhet än en ny liten bil..

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Jag åker Polo 1liters på 55hk, för klent och man pressar den så den drar över 0.6, bort ska den.

Absolut inte. 5stjärnor i Euro Ncap är 5stjärnor. Oavsett storlek. Stor bil Vs liten så klarar man sig lika bra i båda.
Tog lång tid innan sådana tester gjordes Liten Vs Stor. Topgear eller 5gear har haft repotage från Euro Ncap, där dom gått igenom.

Fel på alla punkter.
En stor är inte automatiskt säkrare.
I 120blås häver du inte en oförberedd sladd. Du reder inte ut det som du tror. I en panik situvation så bromsar du bättre med abs än utan.

Fel på samtliga punkter.
Euro ncap testar endast krock mot likadan bil.
En stor bil är automatiskt säkrare, om konstruktionen i övrigt är likvärdig.
I 120 har jag rett ut oförberedda sladdar ( även om det krävdes hela vägbredden och båda dikena med en subaru trendy).
Ien paniksituation bromsar jag ganska likvärdigt utan som med ABS.

Faast: Jag har ju bara haft körkort i 24 år, kört yrkesmässigt i ett par, kört lite rally, lite bana och en del folkrace nu förutom mina 3500-4000 mil privatkörning om året.
Så jag kan ha fel.

Lupo 3L har kassa växellådor, det är välkänt

Nja alltså.....själva lådan är det inte så stora fel på egentligen - skall väl eg vara samma som sitter i en massa vw-bilar fast lite lättare. Problemen är väl med den elektrohydrauliska manövreringen av koppling-låda.
Möjligen kan man säga att det största problemet är det satans jävla okunniga retarderade mupparna som befolkar koncernes verkstäder.........

Jag har själv haft en 3L - köpt ny och körd 32000 mil. Efter ca 8000 mil började den spöka och höll på av och till fram till ca 12000 mil utan att verkstäderna häromkring klarade ut någonting egentligen....varpå jag tröttnade och lovade dem att aldrig mer sätta min fot hos någon av dem, släpade hem bilen och tog tag i det själv istället.

I fallet med min bil så var den springande punkten att kopplingen skulle vara rätt justerad - den krånglade aldrig mer sedan.

Alltså ett klassiskt fall av att skall det göras riktigt så får man göra det själv......

Tvärtemot vad många vill hävda så tycker jag bilen gör sig bra på landsvägen vid långkörning - bättre än i stan faktiskt.
Däremot så är den ju inte så spännande, rolig att köra och komforten är småbil - om än riktigt bra småbil.....

Och den rullade de 32000 milen med en snittförbrukning på 0,35l/mil.....0,3 kommer man ner till med en god portion planerad och relativt försiktig körning.

Det är min erfarenhet....

Nja alltså.....själva lådan är det inte så stora fel på egentligen - skall väl eg vara samma som sitter i en massa vw-bilar fast lite lättare.

Som är en skitlåda.
En kompis fick en passat som tjänstebil.
När han hämtade den, så blev han iformerad om att det visserligen sitter dragkrok på den, men om han drar något tyngre så rasar lådan.

Han hade redan innan kollat om det gick att få fart på motorn.
Det går.
Men då håller inte lådan.

Han var dock nöjd med bilen.
Tills han krockade.
Bromsarna fungerar inte om det är blött.
Skitbil.

Som är en skitlåda.
En kompis fick en passat som tjänstebil.
När han hämtade den, så blev han iformerad om att det visserligen sitter dragkrok på den, men om han drar något tyngre så rasar lådan.

Du har en poäng, det är väl bara ford som är bättre än volkswagen på att bygga veka växellådor/drivlinor. Dom brukar inte sluta driva, men det brukar kunna bli jobbigt att få i växlar i dom. :/

Nja alltså.....själva lådan är det inte så stora fel på egentligen - skall väl eg vara samma som sitter i en massa vw-bilar fast lite lättare. Problemen är väl med den elektrohydrauliska manövreringen av koppling-låda.
Möjligen kan man säga att det största problemet är det satans jävla okunniga retarderade mupparna som befolkar koncernes verkstäder.........

Jag har själv haft en 3L - köpt ny och körd 32000 mil. Efter ca 8000 mil började den spöka och höll på av och till fram till ca 12000 mil utan att verkstäderna häromkring klarade ut någonting egentligen....varpå jag tröttnade och lovade dem att aldrig mer sätta min fot hos någon av dem, släpade hem bilen och tog tag i det själv istället.

I fallet med min bil så var den springande punkten att kopplingen skulle vara rätt justerad - den krånglade aldrig mer sedan.

Alltså ett klassiskt fall av att skall det göras riktigt så får man göra det själv......

Tvärtemot vad många vill hävda så tycker jag bilen gör sig bra på landsvägen vid långkörning - bättre än i stan faktiskt.
Däremot så är den ju inte så spännande, rolig att köra och komforten är småbil - om än riktigt bra småbil.....

Och den rullade de 32000 milen med en snittförbrukning på 0,35l/mil.....0,3 kommer man ner till med en god portion planerad och relativt försiktig körning.

Det är min erfarenhet....

Hur är lupon i dryga 100km/h på landsväg? låter den mycket? vad drar den då?

Bmw 120d Bra eller anus? Ja den spräcke budgeten lite men budgetar är väl till för att brytas :gnissla

Bra. Eller 118d då den klarar 120 grams gränsen, miljöbil alltså.

edit: från årsmodell 08 så klaras 119g.

Jag köpte en skoda octavia rs 2.0tdi (170hp) -07 för ett tag sedan. Jävligt mycket bil och utrustning för pengarna

Jag kör själv 13mil om dagen och jag har snittat 0,56 och 0.57 på dom två senaste tankningarna.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan