komfort
Ingen enstånkare
klipp i maskineriet
vikt
pris
är ganska många önskemål
som tyvärr blir svårt att få med i en enda mc
så någonstans måste man ju göre en kompromiss
ett alternativ skulle ju kunna vare en ktm 950 superenduro ( vikt 202 fulltankad )
även om den kanske ser lite extrem ut
så är det ju flera som har kört den långa dagetapper
tex http://forum.soe.se/showthread.php?t=40405
Jo jag börjar ju inse att det ser svåruppnått med dom önskemålen =) Läste om en som körde Sthlm-Luleå på 9 timmar med sin 690 R:
"Hittade fem, sex olika sittställningar, plus att jag stod upp så fort det var 70-vägar - rumpan mådde toppen trots orginalsadeln"
Hemvägen:
"Några dagar senare beger jag mig hemåt Stockholm igen. Jag har planerat att inte köra E4:an alls - och jag lyckas. 120 mil och 18 timmar senare mer eller mindre nonstop är jag framme i Stockholm.
Vägarna? Inlandet med kurviga asfaltsvägar, underbara grusvägar (~60 mil), skogsstigar, nått endurospår och gamla timmervägar. Körde på kompass (söderut, söderut, söderut) och en översiktlig karta fastspänd runt sadeln. Varför lyckades jag paja min iPhone veckan innan jag åkte? Saknade GPS-funktionen då och då..."
Imponerande i mina ögon

Idag provkörde jag XL700V vilket var skoj men med lite besvikelse. Började lite småvägar för att hitta mindre trafikerat, kurvigt känns bra. Sedan blev det en och en annan raksträcka och vid någon av de första acc testen börja skiten vobbla

Well well benar vidare för att testa lite grus och offroad om möjligt, kör till en jämn och fin grusväg för att testa lite hur den beter sig vid lite provocering under kontrollerade former, städat o fint går det o kan hålla minst lika hög fart som min direkt, möjligen lite snabbare känns tryggt. Kommer upp till en kortare passage med rediga gupp på rad i stil med crossbana och kan passera även där, ingen fart att prata om men den tar sig över alla hinder obesvärat och utan någon märkbar buklandning, markfrigången verkar räcka för mig alla gånger. Vidare till ett mindre fd grustag eller vad det är, åker bara in o snurrar runt, far över lite svackor, håligheter och vattenpölar i skaplig takt, känns bra.
Vidare ut på motorvägen för ytterliggare acc tester osv, en påfart motorväg nästa avfart och så tillbaka. Vid skaplig takt börjar den vobbla igen... Nu var det inte pga häftig acc utan vid rel hög fart och under lätt fartökning så börjar det vobbla, vad e det här..¿ Börjar fundera på om det kunde varit pga spårigheten på motorvägen, kanske det var men absolut inget jag kännt på min och åkt samma sträcka och fil flera ggr. Svänger av o leker runt lite för att sedan åka tillbaka.
När jag pratar med kundmottagaren som lånat ut cykeln till mig säger jag att det enda negativa (som man inte vill vänja sig vid) var att den hade vobblingstendenser.
Japp säger han, dom har det tyvärr. Tror att det beror på nya dimensioner på hjulen/däcken.
Verkade inte som det var något dom hade kommit på någon lösning för ännu för då borde han nog sagt det till mig, kan man ju undra hur de testar grejerna innan produktion egentligen när en rookie som jag i sammanhanget får fram det minst två ggr på 30-40 min. Annars var den ok såhär vid första provturen, tyckte det kändes lite stelt/mera exakt, hårdare dämpning nästintill obekvämt vid de rejälare guppen, inte lika bekväm sadel och satt lite sämre mot tanken än på min. Att den kändes mer exakt vinner man nog på när det svänger på asfaltsvägar men frågan är hur det funkar på lite busigare grusvägar, tänker lite på - funkar, funkar funkar, funkar inte krasch bom bang mjau! Sadeln vet jag inte om det var den höga eller låga och om det skiljer något i komforten, de hade den även som lånehoj till verkstadskunder så kanske att de satt på den låga för att det ska fungera för fler. Dämpningen bak är ställbar och vet inte heller där hur den var inställd. Fartresurserna räcker till hyggligt men inte mer än så känns det som, naturligtvis lite snällare att arbeta med än på min med jämnare gång och finare växlingar men nog kände man igen växellådan.
Visa sig vara dyrare än vad jag hade räknat med på tillbehör även om paketpriserna kanske inte var fy skam när jag spana lite i broschyrerna.
Kändes nog som aningen för lite rolighetsgrad jämtemot min för att det ska vara värt att byta upp sig, om inte Bmw´n slår mig med häpnad känns det som att det kanske ändå blir till att fila lite på min nuvarande istället ett tag framöver. Fast jag vill ju gärna ha något annat till nästa säsong =)
Framförallt skyddsplasten nedtill kändes lite väl sprickbenägen som någon påpekade, lackad känns kanske inte heller så lyckat.
Bifogat
Last edited: